Khaos στη Στέγη: Μια χαώδης χορογραφία ανοίγεται στο... άγνωστο

25.11.2016
Στην αρχή ήταν το Χάος... Όταν το χάος χορογραφείται από τον Laurent Chétouane με μουσική από τον Johann Sebastian Bach, ξεκινάει το Khaos στη Στέγη. Πώς μεταφράζεται το χάος στη χορογραφία; Υπάρχει τρόπος να είναι πραγματικά χαώδης μια χορογραφία, δηλαδή να μην επαναλαμβάνει κανένα μοτίβο ή φράση και να ανοίγεται στο άγνωστο;

Ερωτήματα όπως αυτά, που έχουν διατυπωθεί και σε παλαιότερα έργα του Laurent Chétouane, βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας του δουλειάς Khaos, σε συμπαραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, που παρουσιάζεται από 9 έως 11 Δεκεμβρίου.

Αν η πραγματικότητα γύρω μας αρχίζει και προσομοιάζει όλο και περισσότερο στο χάος, αν κάθε μας προσπάθεια να επαναφέρουμε την τάξη μάς οδηγεί ακόμα πιο βαθιά σε αυτό, τότε θα πρέπει να μάθουμε να το αναγνωρίζουμε, να σκεφτόμαστε πάνω σε αυτό και να δημιουργούμε με αυτό, γιατί σύντομα θα είναι το μοναδικό μοντέλο μας για το μέλλον.

Το Khaos είναι ένα καλλιτεχνικό πείραμα, που επιχειρεί να πάει κόντρα στο ρεύμα της «χαοφοβίας», να ενσωματώσει το χάος και την αστάθεια που επιφέρει και να το κάνει δημιουργικό, δηλαδή απολαυστικό για τους χορευτές και για το κοινό. Χάρη σε ένα ειδικά σχεδιασμένο σύστημα ηχείων, η ακουστική σύλληψη του έργου δημιουργεί ασταθείς χώρους «μουσικού χάους» για τους θεατές και τους ερμηνευτές – τέσσερις χορευτές και τρεις μουσικούς.

Η μουσική αφετηρία του πειράματος είναι κομμάτια των J.S. Bach, John Cage και Wolfgang Rihm, συνθετών που έβαλαν στο παιχνίδι της σύνθεσης το άγνωστο και το ανεξέλεγκτο. Μέσα από την καλλιτεχνική διαδικασία, ο Λωράν Σετουάν επανατοποθετεί το χάος στο ρόλο της γενεσιουργού δύναμης και μας προτείνει μια εντελώς ξεχωριστή εμπειρία, που θα μας κάνει να ξαναδούμε στη διασάλευση της τάξης την ευκαιρία να αναδυθούν μπροστά στα μάτια μας νέοι κόσμοι.

Συντελεστές

Χορογραφία: Laurent Chétouane και οι χορευτές

Μουσική Σύλληψη: Laurent Chétouane και οι μουσικοί

Χορευτές: Bilal Elhad, Mikael Marklund, Kotomi Nishiwaki, Tilman O’Donnell

Μουσικοί: Mathias Halvorsen (πιάνο), Tilman Kanitz (τσέλλο),

Artiom Shishkov (βιολί)

Σχεδιασμός Φωτισμών: Jan Maertens

Σχεδιασμός Ήχου: Johann Günther

Σχεδιασμός Κοστουμιών: Lydia Sonderegger

Δραματουργία: Marten Weise

Βοηθός Σκηνοθέτη: Sarah Blumenfeld

Βοηθός σχεδιασμού κοστουμιών: Anna Philippa Müller

Παραγωγή: Christine Kammer, Hendrik Unger

Μουσική:

J.S. Bach, Allemande και Chaconne από το Partita No. 2

Wolfgang Rihm, Klavierstück No.1, op.8a © Universal Edition AG Wien

John Cage, Études Boreales, Νos. 3 και 4 για σόλο τσέλο

Μια παραγωγή του KHAOS GbR σε συμπαραγωγή με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (Αθήνα), το HAU Hebbel am Ufer (Βερολίνο), το Tanzquartier (Βιέννη), το Kaaitheater (Βρυξέλλες) και το Kampnagel (Αμβούργο).
Χρηματοδοτείται από το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Πολιτιστικό Ίδρυμα και το Basisförderung Berlin/ Δήμαρχος Βερολίνου – Καγκελαρία Γερουσίας – Πολιτιστικές Υποθέσεις
Με την υποστήριξη του Dock11/Eden***** (Βερολίνο)
Πρεμιέρα: 11 Νοεμβρίου 2016, HAU Hebbel am Ufer, Βερολίνο

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Τρίτη 6 & Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου

Masterclass από τον Laurent Chétouane

Σάββατο 10 Δεκεμβρίου

Μετά την παράσταση, συζήτηση του

κοινού με τους συντελεστές

Διαβάστε περισσότερα

Η μουσική βάση του έργου είναι η “Chaconne” του Johann Sebastian Bach, πέμπτο και τελευταίο μέρος της Παρτίτας σε Ρε Μινόρε για σόλο βιολί, γραμμένη μεταξύ 1717 και 1720. Κατά τον Yehudi Menuhin, είναι «η πιο υπέροχη δομή που υπάρχει για σόλο βιολί». Πιο συγκεκριμένα, η βάση είναι τα περάσματα ανάμεσα στις variations. Αυτά τα αποσπάσματα αποτελούν πρόκληση για τους μουσικούς, γιατί πρέπει να ξεκινήσουν και να τελειώσουν τις μουσικές φράσεις ταυτόχρονα.

Στη Θεογονία του Ησίοδου, το Χάος, η Γαία και ο Έρως αποτελούν τη γενεσιουργό δύναμη του κόσμου. Σε άλλες εκδοχές της αρχαιοελληνικής φιλοσοφίας, το Χάος προϋπήρχε όλων. Η Βίβλος ξεκινά με τη φράση «εν αρχή ην το χάος».

Η Θεωρία του Χάους είναι τομέας των μαθηματικών με εφαρμογές στη φυσική, τη μηχανολογία, τα οικονομικά και τη βιολογία. Η Θεωρία του Χάους μελετά τη συμπεριφορά ορισμένων μη γραμμικών δυναμικών συστημάτων, που είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στις αρχικές συνθήκες, ένα αποτέλεσμα το οποίο ευρέως αναφέρεται ως «φαινόμενο της πεταλούδας». Η ντετερμινιστική φύση αυτών των συστημάτων δεν τα κάνει προβλέψιμα. Αυτό συνοψίζεται από τον Edward Lorenz στη φράση: «Χάος: Όταν το παρόν καθορίζει το μέλλον, αλλά η προσέγγιση του παρόντος δεν προσδιορίζει κατά προσέγγιση το μέλλον.»

Η παράσταση Khaos είναι συμπαραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, ενώ ο Λωράν Σετουάν παρουσιάζει για πρώτη φορά έργο του στην Ελλάδα.

Ο Λωράν Σετουάν γεννήθηκε το 1973 στο Σουαγιό της Γαλλίας, σπούδασε μηχανικός και, αφού πήρε το δίπλωμά του, σπούδασε θέατρο στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού και σκηνοθεσία στη Hochschule für Musik und Darstellende Kunst (Ανώτατη Σχολή Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών) στη Φρανκφούρτη. Εργάστηκε ως σκηνοθέτης από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 και άρχισε χορογραφεί το 2006. Από το 2012 είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών στη Δραματουργία, στο Πανεπιστήμιο Γκαίτε της Φρανκφούρτης.

Στα έργα του, “Tanzstücken” #1 έως #4. διερευνά την αναγκαιότητα και τη σημασία της κίνησης. Το ντουέτο “M!M” είναι μια σπουδή στη φιλία, που χορογράφησε ο Σετουάν το 2013, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 50 ετών από την υπογραφή της Συνθήκης των Ηλυσίων, έρευνα που συνεχίστηκε με το “15 Variations of Openness”.

Το 2008 του απονεμήθηκε το βραβείο RUHR.2010 Wild Card award για τα έργα του “Tanzstück #1: Bildbeschreibung von Heiner Müller” (Κομμάτι χορού #1: Εικόνα περιγραφής του Χάινερ Μύλλερ). Τον ίδιο χρόνο, το κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας του απένειμε το βραβείο για τους ιδιαίτερα ξεχωριστούς νέους καλλιτέχνες.

Είναι η πρώτη φορά που ο Λωράν Σετουάν παρουσιάζει χορογραφικό του έργο στην Ελλάδα. Ωστόσο, στο παρελθόν έχουν παρουσιαστεί δύο έργα σε δική του σκηνοθεσία: η περφόρμανς Εγκλεισμός πάνω σε κείμενα του Χάινερ Μύλλερ, στο πλαίσιο της Μπιενάλε Θεσσαλονίκης “Heterotopias” (2007), και το θεατρικό έργο Λεόντιος και Λένα του Georg Büchner, στη Σκηνή Νίκος Κούρκουλος του Εθνικού Θεάτρου (2010).

ΙΝFΟ

9 - 11 Δεκεμβρίου, 20:30

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση- Συγγρού 107
Πληροφορίες: 210 900 5 800

Κεντρική Σκηνή

Εισιτήρια

Κανονικό: 15 - 20 - 28 - 35 €

Μειωμένο, Φίλος ή Μικρή Παρέα (5-9 άτομα): 12 - 16 - 22 - 28 €

Μεγάλη Παρέα (10+ άτομα): 11 - 14 - 20 - 25 €

ΑΜΕΑ & Άνεργοι: 5 €

Συνοδός ΑΜΕΑ: 10 €

Η προπώληση ξεκινάει αποκλειστικά στην πλατεία της αίθουσας. Tα θεωρεία θα ανοίξουν στη συνέχεια, λόγω ειδικών αναγκών της συγκεκριμένης παραγωγής.

Γραμμή εισιτηρίων
Τ.: 210 900 5 800
ΔΕ-ΚΥΡ 09:00-21:00

Γραμμή Φίλων της Στέγης
Τ.: 213 017 8200
ΔΕ-ΚΥΡ 09:00-20:00

Οι Φίλοι της Στέγης πραγματοποιούν τις αγορές των εισιτηρίων τους μέσα από το ηλεκτρονικό προφίλ τους, κάνοντας login με τον προσωπικό τους κωδικό χρήστη και το password τους, για να ξεκλειδώσουν τις εκπτώσεις και τις προπωλήσεις τους.