Διά χειρός Γιάννη Μετζικώφ

01.08.2007
Με αφορμή την κυκλοφορία του αναδρομικού λευκώματος Μετζικώφ Costume Design, ο γνωστός σκηνογράφος και ενδυματολόγος γράφει για τις αποσταγματικές εμπειρίες της πολύχρονης καριέρας του.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΡΕΑ ΒΙΤΑΛΗ

Λέμε ότι το πιο ουσιαστικό μέρος στην ενδυματολογία είναι η διαδικασία, η χαρά που νιώθεις δηλαδή όταν, με απλωμένο μπροστά σου το παζλ των υλικών, προσπαθείς να συνθέσεις μια άλλη προσωπική σου πραγματικότητα, τη δική σου εικόνα, αυτήν που έχεις βαθιά μες στο μυαλό σου. Είναι μια περιπλάνηση εξαιρετικά γοητευτική, που πολλές φορές θέτει δικούς της όρους και παράλληλα τον κίνδυνο να παρεκκλίνεις και να αυθαιρετήσεις. Ομως η ομορφιά στο θέατρο είναι βασισμένη πάνω απ όλα σ' αυτό που λέν τα κείμενα και στο όραμα του σκηνοθέτη, κι αν αυτό το ξέρεις και επιδιώκεις ένα εμπνευσμένο αποτέλεσμα, τότε πρέπει να ψάξεις και να συναντήσεις την αλήθεια του ήρωα. Σ αυτό το αποτέλεσμα η μουσική θα συναντήσει τους φωτισμούς, οι φωτισμοί τα κουστούμια, τα κουστούμια την κίνηση, η κίνηση τα σκηνικά κτλ. κι όλα μαζί τη μαγεία του λόγου. Ολα μια σφιχτή κοινή προσπάθεια. Στο Τι κρίμα που είναι πόρνη του Τζον Φορντ, μοιάζει παράλογο αλλά ψάξαμε για τα υλικά μας ακόμα και στους δρόμους. Καλύμματα από εγκαταλελειμμένα έπιπλα, αλλού καμένα και αλλού φαγωμένα από το χρόνο και τα έντομα, ξαναβάφτηκαν σε αυτοσχέδια βαφεία και οι φθορές τους έγιναν πάνω στα κοστούμια που ράφτηκαν, δραματικές φόρμες. Είμαστε όλοι ένα βοηθοί, κατασκευαστές, μικρά παιδιά που μας συνεπήρε η αναζήτηση και το ψάξιμο. Το νιώθαμε σαν αλήθεια. Και ήταν. Οταν άνοιξε η αυλαία παντού ήταν διάχυτη η αίσθηση της Αναγέννησης και μιας ιταλιάνικης αριστοκρατικότητας. Μετά τα ξεχνάς όλα. Αγωνίες, τρεξίματα, άγχη, διενέξεις. Τα συγχωράς όλα. Η παράσταση έγινε. Εγώ μέχρι κι έναν κλέφτη νιώθω ότι έχω συγχωρήσει. Θυμάμαι, χρειάστηκε να δουλέψουν με βάρδιες μια ολόκληρη νύχτα, τέσσερις κατασκευαστές για να ξανακάνουν παραμονή της παράστασης, απ την αρχή ένα πολυκόσμητο κουστούμι όπερας που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς και έκτοτε δεν βρέθηκε ποτέ. Κάποιες στιγμές σκέφτηκα ότι το γοητευμένο χέρι που το πήρε, το έβαλε από αγάπη σε μια παράσταση του νου, χωρίς θεατές και το εγκατέλειψε να παίξει για πάντα στο σκοτάδι μιας ένοχης πράξης».

info

Το λεύκωμα Μετζικώφ Costume Design κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Φιλιππότη με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης.