Από τον Δημήτρη Μαυρίδη
«Τι θα ήταν χωρίς αυτούς το 90% των πρωινών και μεσημεριανών εκπομπών;» ρωτήσαμε ένα υψηλό στέλεχος προγράμματος μεγάλου ιδιωτικού καναλιού. Και πήραμε την αποστομωτική απάντηση: «Οι εκπομπές θα έμοιαζαν σαν κενό σταυρόλεξο»! Ποιες είναι οι αρετές του καλού πανελίστα και με ποια κριτήρια συνυπάρχουν τόσο διαφορετικοί χαρακτήρες και επαγγέλματα;
Δημήτρης Παπανώτας («Κους κους το μεσημέρι» - Αlpha)
Τίποτα δεν είναι «σικέ»
«Η επιτυχία μιας εκπομπής στηρίζεται 50% στο πάνελ και 50% στον παρουσιαστή/-τρια. Ένα πάνελ κάνει τη δουλειά του όταν γίνεται διάλογος με απόψεις που υποστηρίζονται έντονα, καθαρά και με πάθος. Δεν βγαίνω συχνά εκτός εαυτού με κάποιο τηλεφώνημα τηλεθεατή ή με τις απόψεις των γύρω μου. Το πρώτο που μπορώ να θυμηθώ και με έβγαλε εκτός ορίων ήταν ένας τηλεθεατής που βγήκε να μιλήσει για τις σπατάλες της γυναίκας του και το ότι χαλάει αλόγιστα ακόμη και το χαρτί υγείας του σπιτιού! Παραδέχτηκε μάλιστα ότι εκείνος κόβει το χαρτί της τουαλέτας στα τέσσερα για μεγαλύτερη οικονομία. Με σταματούν στο δρόμο και μου λένε ότι δεν πιστεύουν ότι τα τηλεφωνήματα είναι αυθόρμητα. Κάθεσαι να ακούσεις τις δικές τους ιστορίες και είναι χειρότερες από αυτά που βγαίνουν στην εκπομπή. Λέτε για τους τσακωμούς και τους διαξιφισμούς μεταξύ των μελών του ίδιου πάνελ ότι είναι σικέ. Μα δεν μπορούμε να είμαστε όλοι παγωμένοι, Άγγλοι και Γερμανοί! Φυσικά και είναι εκείνης της στιγμής, τελείως αυθόρμητοι».
Νανά Καραγιάννη («Πρωινός καφές», «Τελεία και παύλα» - Ant1)
Αρχηγός είναι ο παρουσιαστής και όχι το πάνελ!
«Το μικρόβιο και τη ρετσινιά του πανελίστα (Γέλια.) τα κόλλησα πριν από τρία χρόνια, όταν ήμουν στο πάνελ της μεσημεριανής εκπομπής της Τατιάνας Στεφανίδου. Πιστεύω ότι πάνελ και παρουσιαστής είναι αλληλένδετα στοιχεία μιας εκπομπής. Αν ο παρουσιαστής δεν τραβάει, τότε και το πάνελ δεν θα είναι επιτυχημένο. Δεν μπορεί να ανεβάσει την εκπομπή το πάνελ μόνο του. Αν ο παρουσιαστής/-στρια δεν δίνει τις κατάλληλες πάσες, τότε και το πάνελ δεν μπορεί να βγάλει τον κακό του εαυτό, που χρειάζεται για να ανάψουν τα αίματα και το ενδιαφέρον των τηλεθεατών! Σε αυτές τις περιπτώσεις ο αρχηγός της ομάδας είναι ο ίδιος ο παρουσιαστής. Τελευταία φορά που τσακώθηκα στον αέρα της εκπομπής ήταν στην Τατιάνα με θέμα τη Eurovision, που είχαν βγει τρεις άσχετοι με προκλητικές απόψεις κι εκεί δεν κρατήθηκα. Δεν θέλει και πολύ να σου ανάψουν τα λαμπάκια όταν είσαι στον αέρα. Έτσι είναι οι περισσότεροι διαξιφισμοί. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που πριν από κάθε εκπομπή ο καθένας αναλαμβάνει το ρόλο του».
Πάνος Χατζηκουτσέλης («Τελεία και παύλα» - Αnt1)
Μιλάω μόνο όταν θέλω εγώ
«Όταν μου έκαναν την πρόταση, δεν σας κρύβω ότι είχα τους ενδοιασμούς μου. Μίλησα όμως με τον Άγγελο Πυριόχο και μου θύμισε ότι ούτως ή άλλως είχαμε κάνει παρόμοια εκπομπή στο New Channel, το Σιγά τ αβγά, και μου είπε τα καλύτερα για την Ντέσσυ. Δέχθηκα την πρόταση που μου έγινε να είμαι στο πάνελ με την προϋπόθεση να λέω ελεύθερα τη γνώμη μου, ακόμη και αν αυτή είναι αντίθετη με την επίσημη θέση της εκπομπής και του σταθμού. Και επίσης να μιλάω μόνο όταν εγώ θέλω. Όταν είναι θέματα που δεν θέλω να εκφέρω άποψη, μένω βουβός. Γιατί να πάρω θέση σε θέματα δημοσιογραφικά, όπως πέρυσι στην αποχώρηση Χατζηνικολάου από τον Alpha; Επίσης, λειτουργώ προστατευτικά απέναντι σε συναδέλφους μου, γιατί εγώ είμαι προπάντων ηθοποιός και όχι επαγγελματίας πανελίστας. Αν μιλούσα με ποσοστά, θα έλεγα ότι η επιτυχία μιας εκπομπής εξαρτάται κατά 40% στον παρουσιαστή, 30% στο πάνελ, 20% στα θέματα και 10% στην ώρα μετάδοσης της εκπομπής. Όσον αφορά το Τελεία και παύλα, ποτέ δεν μου έχει ανατεθεί κάποιος ρόλος, δηλαδή να είναι υπέρ ή κατά μιας άποψης και να την υπερασπιστώ στην εκπομπή. Από την άλλη, ως τηλεθεατής άλλων εκπομπών, έχω την εντύπωση ότι οι περισσότεροι από τους τσακωμούς που βλέπουμε είναι σικέ».
ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΣ ΕΚΠΟΜΠΗΣ
Αλκης Στεφάνου («Μέσα σ' όλα» - Star)
Οι τσακωμοί τους είναι το ζητούμενο
Μιλήσαμε με τον Άλκη Στεφάνου, ο οποίος έχει σχεδιάσει ως αρχισυντάκτης μερικά από τα πιο πετυχημένα πάνελ που έχουμε δει («Σαν στο σπίτι σας», «Όμορφος κόσμος»).
Ποια είναι τα βασικά κριτήρια για να επιλέξετε κάποιον πανελίστα;
«Αρχικά το μεγαλύτερο ρόλο παίζει η αναγνωρισιμότητά του και η δυνατή και καθαρή φωνή του. Το τελευταίο χρειάζεται γιατί συνήθως στα πάνελ είναι 8-9 άτομα και όταν μιλάνε όλα μαζί, η δυνατή φωνή κάνει έναν πανελίστα να ξεχωρίζει από όλους τους άλλους. Και ο κόσμος και ο σκηνοθέτης που έχει να συντονίσει τόσα άτομα πρέπει να ξεχωρίζει αμέσως σε ποιον ανήκει η φωνή. Έπειτα παίζει ρόλο η προϋπηρεσία που μπορεί να έχει κάποιος στη θέση αυτή και η ικανότητά του να έχει άποψη για τα θέματα της επικαιρότητας και να εκφράζεται σωστά».
Η εμφάνιση παίζει ρόλο;
«Σίγουρα. Όταν συνθέτεις ένα πάνελ, φροντίζεις να μη μοιάζει κανένας με το διπλανό του, κι αυτό βοηθάει τον κόσμο να τους ξεχωρίζει και μετά να ταυτιστεί μαζί τους κάποιο κομμάτι του κοινού. Αυτό σημαίνει ότι η εμφάνιση παίζει σημαντικό ρόλο και, ειδικότερα για τις γυναίκες, το ξανθό μαλλί είναι must, αφού προσφέρει πολύ περισσότερα στην εικόνα μιας γυναίκας από ένα πιο σκούρο μαλλί».
Πόσο στηρίζεται η επιτυχία μιας εκπομπής στο πάνελ ή στον παρουσιαστή/-στές;
«Όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα, ζούμε στην εποχή των πανελιστών. Ο παρουσιαστής έχει συντονιστικό ρόλο, κάτι που είναι πιο ασφαλές σαν πρακτική. Είναι πολύ μεγάλο ρίσκο πλέον να ποντάρεις μια ολόκληρη εκπομπή σε ένα μόνο πρόσωπο. Ένα πολύ καλό πάνελ μπορεί να απογειώσει σε τηλεθέαση μια εκπομπή, ενώ ένα μέτριο πάνελ μπορεί να την θάψει».
Πότε ένα πάνελ δεν «τραβάει»;
«Γνώμονας είναι η AGB. Αν η εκπομπή δεν έχει καλά νούμερα, πρέπει να κάνεις αλλαγές στο πάνελ. Ένα πάνελ δεν τραβάει όταν είναι υπερβολικά υποτονικό ή όταν υπάρχει αδυναμία συντονισμού και μιλάνε όλοι μαζί».
Πολλοί από όσους σας παρακολουθούν πιστεύουν ότι τα τηλεφωνήματα που βγαίνουν στις εκπομπές με πάνελ είναι «στήμενα»
«Όχι μόνο δεν είναι στημένα, αλλά η αλήθεια είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή Αναγκαζόμαστε να φιλτράρουμε τα τηλεφωνήματα που δεχόμαστε στην εκπομπή! Αυτά που ακούνε οι άνθρωποι που σηκώνουν τηλέφωνα είναι πολύ πιο ακραία από αυτά που βγαίνουν στον αέρα. Αν βγάζαμε τις ιστορίες που ακούμε όταν σηκώνουμε τα τηλέφωνα, θα φρίττατε. Στην πραγματικότητα αυτά που μας λένε ξεπερνάνε κατά πολύ τη φαντασία σας! Εμείς αυτό που κάνουμε είναι να φιλτράρουμε και να βγάζουμε τα πιο ανώδυνα τηλεφωνήματα. Μία ώρα στο τηλεφωνικό κέντρο της δικής μας εκπομπής, να σηκώνετε τηλέφωνα και να ακούτε, θα σας πείσει για του λόγου το αληθές».
Φαντάζομαι ότι «στημένοι» δεν είναι ούτε οι τσακωμοί μεταξύ των μελών του ίδιου πάνελ
«Σκηνοθετημένοι δεν είναι, αλλά δεν σας κρύβω ότι είναι ζητούμενοι. Ένα debate μέσα σε μια εκπομπή πάντα ανάβει το ενδιαφέρον ενός τηλεθεατή. Εξάλλου, αν δεν έχεις debate, δεν έχεις θέμα. Φροντίζουμε όταν συνθέτουμε το πάνελ μιας εκπομπής να υπάρχουν διαφορετικοί χαρακτήρες και διαφορετικές ηλικίες, έτσι ώστε να ξέρεις εκ των προτέρων ότι θα εκφραστούν διαφορετικές απόψεις. Δεν μοιράζουμε δηλαδή ρόλους».
Διανομή ρόλων, δηλαδή το ποιος θα είναι υπέρ της μιας άποψης και ποιος της άλλης δεν συμβαίνει ποτέ πριν από την εκπομπή;
«Γνωρίζοντας εκ των προτέρων με τι ανθρώπους έχεις να κάνεις, το μόνο που ζητάς από τον καθένα είναι να εκθέσει την άποψή του. Ρόλοι, πάντως, δεν μοιράζονται Έχοντας φροντίσει από την αρχή να έχω ανθρώπους με διαφορετικές απόψεις μεταξύ τους, δεν είναι ανάγκη να τους πω να διαφωνήσουν. Ξέρω ότι θα διαφωνήσουν! Το έχουμε προβλέψει εξαρχής. Δεν τους ζητάμε να υποστηρίξουν κάτι που δεν πιστεύουν».
ΚΡΙΤΙΚΟΣ
Ιάσονας Τριανταφυλλίδης (Κεντρικό δελτίο Star)
Οι πανελίστες μπορεί να γίνουν επικίνδυνοι
Ποια θα έπρεπε να είναι κατά τη γνώμη σας τα κριτήρια επιλογής κάποιου ως πανελίστα;
«Φυσιολογικά πρωτίστως θα έπρεπε να ενδιαφέρει η προσωπικότητα κάποιων ανθρώπων και η ικανότητά τους να εκφέρουν τις απόψεις τους σωστά. Μάλλον όμως αυτό δεν μετράει απ ό,τι βλέπω. Στην πραγματικότητα μετράει περισσότερο να μπορεί να φωνάζει κάποιος και να δημιουργείται χάβρα Ιουδαίων».
Μπορεί ένα πάνελ να «σώσει» μια εκπομπή από το «κόψιμο»;
«Κανείς δεν μπορεί να σώσει μια εκπομπή αν το concept της ίδιας της εκπομπής δεν ενδιαφέρει τον κόσμο. Το πάνελ κατά τη γνώμη μου συμπληρώνει τον παρουσιαστή. Αν ο παρουσιαστής έχει τα μαύρα του τα χάλια, το πάνελ από μόνο του δεν μπορεί να σηκώσει μια ολόκληρη εκπομπή πάνω του».
Πόσο ειδικοί μπορεί να είναι οι πανελίστες ώστε να δίνουν συμβουλές για την προσωπική ζωή των τηλεθεατών;
«Είναι θεμιτό όταν οι πανελίστες εκφέρουν άποψη για πράγματα που γνωρίζουν. Μπορεί όμως να γίνουν επικίνδυνοι όταν δίνουν συμβουλές σε ανθρώπους που βγαίνουν στα τηλεφωνήματα και αντιμετωπίζουν ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα».
Υπάρχουν κατηγορίες πανελιστών;
«Υπάρχουν εκείνοι που είναι γλάστρες, που είτε είναι εκεί είτε όχι δεν προσφέρουν κάτι στην κουβέντα, απλώς ομορφαίνουν το στούντιο, και εκείνοι που μιλάνε επί παντός επιστητού. Τους δεύτερους τους θεωρώ πιο επικίνδυνους».