Νίκος Χατζηπαπάς: Κυνηγώντας τον Dragon που μας δυναστεύει

11.09.2013
Μία ξεχωριστή παράσταση ανεβαίνει από τις 19 έως τις 21 Σεπτεμβρίου σε παγκόσμια πρεμιέρα στο θέατρο Βράχων σε μορφή Ροκ Όπερας. Ο λόγος για το «Dragon» που έχει αναφορές στους Ακρίτες φύλακες των συνόρων, όπως απαντώνται στους μύθους και τις ιστορίες των λαών της Ευρώπης. Μέσα από την έρευνα των Ακριτικών θρύλων και της Ακριτικής ποίησης αναδύονται διαχρονικά σύμβολα και προαιώνιες αξίες διαπολιτισμικής συνύπαρξης των λαών της Ευρώπης, μεταφέροντας ένα σαφές κοινωνικό μήνυμα για την πολύ-πολιτισμική και πολυσυλλεκτική.

Μία ξεχωριστή παράσταση ανεβαίνει από τις 19 έως τις 21 Σεπτεμβρίου σε παγκόσμια πρεμιέρα στο θέατρο Βράχων σε μορφή Ροκ Όπερας. Ο λόγος για το «Dragon» που έχει αναφορές στους Ακρίτες φύλακες των συνόρων, όπως απαντώνται στους μύθους και τις ιστορίες των λαών της Ευρώπης. Μέσα από την έρευνα των Ακριτικών θρύλων και της Ακριτικής ποίησης αναδύονται διαχρονικά σύμβολα και προαιώνιες αξίες διαπολιτισμικής συνύπαρξης των λαών της Ευρώπης, μεταφέροντας ένα σαφές κοινωνικό μήνυμα για την πολύ-πολιτισμική και πολυσυλλεκτική.

Πρόκειται για ένα σύγχρονο θέαμα που συνδυάζει τη ζωντανή μουσική, το τραγούδι, το χορό, τα ακροβατικά και τα αεροδυναμικά ξυλοπόδαρα, τεχνικές τσίρκου, μαριονέτες, βιντεοπροβολές, μεγάλες εγκαταστάσεις, άρματα και πυροτεχνήματα.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης Νίκος Χατζηπαπάς μάς αποκαλύπτει τι θα δούμε στο πολυαναμενόμενο «Dragon» και μας μιλάει τις προεκτάσει ςτης παράστασης.


www.e-go.gr: Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση που θα δούμε, αλλά και για τα μηνύματα που θέλετε να περάσετε στο κοινό

Νίκος Χατζηπαπάς: Το θέαμα Dragon έχει ως αφετηρία το μύθο του ιππότη που σκοτώνοντας το δράκο που δυναστεύει τη πόλη, ελευθερώνει τη χώρα και την αγαπημένη του. Η ιδιοτυπία ίσως της συγκεκριμένης προσέγγισης έγκειται στο γεγονός ότι ανατρέχει στους αντίστοιχους μύθους που επιβιώνουν σε κάθε χώρα και στους αντίστοιχους ήρωες, ακρίτες, φύλακες των συνόρων της επικράτειας.

Η συγκεκριμένη αφήγηση στην ελληνική μυθογραφία και ιστοριογραφία επιβιώνει μέσω του μύθου του Ηρακλή που σκοτώνει την Λερναία Ύδρα, του Θησέα και του Μινώταυρου, του Διγενή Ακρίτη, του Μέγα Αλέξανδρου και του Βελισσάριου και τέλος του μύθου του Άη Γιώργη που σκοτώνει το Δράκο. Αντίστοιχες αφηγήσεις έχουμε με το μύθο του βασιλιά Αρθούρου και τους ιππότες της στρογγυλής τραπέζης (Λάνσελοτ, Πάρσιφαλ και άλλους) στην Αγγλία, του Σιντ στην Ισπανία, του Κράλη Μάρκου, ένδοξου ακρίτα ήρωα της νότιας σλαβικής παράδοσης, του Ζιγκ Φριντ ήρωα του γερμανικού άσματος Νιμπελούγκεν. Επίσης υπάρχει η αφήγηση του Ρολάνδου, στρατιώτη του Καρλομάγνου που πρωταγωνιστεί στο γαλλικό άσμα του Ρολάνδου, του Τριστάνου, ήρωα μιας παλαιότατης κελτικής διήγησης και του Ότζιε του τρομερού ήρωα των Σκανδιναβών.
Εν προκειμένω έχουμε να κάνουμε με έναν διαχωροχρονικό μύθο που αντικατοπτρίζει τον ανελέητο πόλεμο ανάμεσα στο καλό και το κακό, το φως και το σκοτάδι, τη μάχη ανάμεσα στης δημιουργικές και καταστροφικές τάσεις της ανθρωπότητας

Ο εθνικός ήρωας - φύλακας των εθνικών συνόρων προσδιορίζεται εδώ ως ένας πανευρωπαϊκός ήρωας - φύλακας των όποιων “συνόρων” και όποιας υλικής, χωρικής, εσωτερικής, νοητικής ή πνευματικής “επικράτειας”.

www.e-go.gr: Που έγκειται η πρωτοτυπία του Dragon;

N.X: Το θέαμα Dragon φιλοδοξεί να συνταιριάξει διαφορετικές τέχνες και τεχνικές. Τη μουσική, την κίνηση, την όπερα, το θέατρο του δρόμου, την εικόνα, μέσα από μια σύγχρονη σκηνοθετική αντίληψη, όπου τοποθετείται και αναφέρεται στη εποχή μας με έμμεσο τρόπο.
Το θέατρο του δρόμου στη συγκεκριμένη παράσταση θα έλεγα πως έχει την τιμητική του. Οι τρεις από της ομάδες (Helix, Malabar, Biuro Podrozy) έχουν μακρά θητεία και εξειδίκευση στο είδος αυτό του θεάτρου, ενώ το Puppet Theatre οργανώνει το Διεθνές Φεστιβάλ κουκλοθεάτρου και θεάτρου δρόμου “Puppet Fair” στη Σόφια.

www.e-go.gr: Πόσο δύσκολο είναι να σκηνοθετείτε μία παράσταση που συνδυάζει τόσα πολλά είδη θεάτρου;

N.X: Το θέαμα DRAGON είναι μια παράσταση σύνθεσης. Κατ’ αρχάς, πρέπει να αναζητήσει και να βρει μια κοινή γλώσσα συνεργασίας. Ένα κοινό όραμα, να συνταιριάξει αποκλίνουσες τεχνοτροπίες, μεθόδους και διαφορετικούς προβληματισμούς. Ο στόχος είναι ένα αποτέλεσμα με ενότητα, ως προς το περιεχόμενο και τη φόρμα, στέρεη δομή, μέσω χρήσης ετερόκλητων υλικών. Νομίζω πως δεν έχει να κάνει με τον μεταμοντερνισμό. Προσωπικά πιστεύω στην αφομοίωση σε ένα ενιαίο όλον των υλικών και όχι σε μια προσθετική παράθεσή τους. Ο στόχος είναι νέες μορφές, νέα περιεχόμενα και όχι φορμαλιστικές απομιμήσεις.

www.e-go.gr: Αγγίζει η παράσταση το σήμερα και αν ναι που;

N.X: Ο μύθος είναι διαχρονικός. Έχει να κάνει με την επιβίωση του ατόμου, της ομάδας, της ανθρωπότητας. Αντικατοπτρίζει την εσώτερη πάλη με την ίδια την ανθρώπινη φύση, τις δημιουργικές και τις αυτοκαταστροφικές τάσεις. Τις τάσεις αυτοεπιβεβαίωσης και αυτοϋπέρβασης. Ως εκ τούτου, το θέμα του έργου είναι εν ισχύ και θα είναι για πολύ καιρό ακόμα.

www.e-go.gr: Θεωρείτε πως τελικά το όραμα μίας πολύ-πολιτισμικής Ευρώπης, μιας Ευρώπης χωρίς σύνορα και διακρίσεις, είναι εφικτό;

N.X: Θεωρώ ότι είναι αναγκαίο. Βασική προϋπόθεση επιβίωσης. Τα κλειστά συστήματα οδηγούν στην εξάλειψη. Αυτή η Ευρώπη, είναι ένα μικτό σύστημα, επικοινωνιακό και συνδιαλλακτικό. Το ζήτημα είναι εάν οδηγούμεθα πραγματικά προς μία τέτοια κατεύθυνση ή συμβαίνει το αντίθετο.

www.e-go.gr: Που θεωρείτε πως παρέκκλινε το σύγχρονο ευρωπαϊκό μοντέλο και φτάσαμε εδώ που φτάσαμε;

N.X: Οι τεχνοκράτες είναι καλοί για την κουζίνα. Μπορώ να πω κι άλλα, αλλά με κυνηγάει ένας DRAGON.

www.e-go.gr: Κατά τη γνώμη σας η Ελλάδα πρέπει να είναι ή όχι μέλος της Ε.Ε για να σωθεί;

N.X: Για να σωθεί η Ελλάδα, πρέπει όλοι να σκεφτόμαστε τα παιδιά μας στο μέλλον. Τότε, θα μπορέσουμε να πάρουμε τις σωστές αποφάσεις.

Γεωργία Οικονόμου