Πόρτες, μοιχεία, παρεξηγήσεις, ψέματα από έξι χαρακτήρες που προσπαθούν απεγνωσμένα να επιβεβαιώσουν τον ανδρισμό ή τη θηλυκότητά τους αποτυγχάνοντας, ωστόσο, παταγωδώς. Μια φαρσοκωμωδία απογυμνωμένη από τα αστικά της στοιχεία σε μια σύγχρονη αφήγηση που επαναπροσδιορίζει τα βασικά της συστατικά. Κι ενώ οι χαρακτήρες της φάρσας στηρίζονται στον κόσμο που γελά σε βάρος τους, αντί να προσποιηθούν άγνοια κρυμμένοι πίσω απ' τις πόρτες, την... κατασκευάζουν.
Εμείς μιλήσαμε με τους Μάνο Βαβαδάκη και Γιώργο Κατσή προσπαθώντας να αποκρυπτογραφήσουμε την επιτυχία της παράστασης αυτης.
Λίγα λόγια για το έργο και γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο;
Μάνος Βαβαδάκης: Το Έξυπνο Πουλί είναι μια κλασική φαρσοκωμωδία με σκοπό το ξέφρενο γέλιο των θεατών μέσω της γελοιοποίησης των ηρώων του. Η επιλογή του έργου έγινε για αυτόν τον λόγο. Σαν μια προσπάθεια ανίχνευσης των ορίων σκηνικής έκθεσης, αλλά και αντίστασης στην αδηφάγα ανάγκη του κοινού για γέλιο. Είναι πραγματικά ωραίο, όταν τους κοιτάς από τη σκηνή και βλέπεις στα μάτια τους ότι θέλουν κι άλλο.
Γιώργος Κατσής: Το έργο είναι μια διασκευή - δική μου και του Μάνου - βασισμένη στην ομώνυμη φάρσα του Φεντώ. Ουσιαστικά πρόκειται για έξι χαρακτήρες που καθ'όλη την διάρκεια μπλέκουν σε μια σειρά παρεξηγήσεων και απόπειρες μοιχείας, αποτυχάνοντας με τον πιο γελοίο τρόπο. Η επιλογή του έργου έγινε κατά κύριο λόγο, επειδή μας έκανε να γελάσουμε. Πλέον μπορώ να πω πως η διασκευή που φτιάξαμε, το κείμενο που ακούει ο κόσμος, μ'αρέσει ιδιαιτέρως γιατί προκαλεί και ερεθίζει τα ευαίσθητα συντηρητικά αυτιά, ενώ προκαλεί ένα αυθόρμητο γέλιο σε όσους βρίσκουν το θάρρος να αναγνωρίσουν την δική τους συμπεριφορά μέσα από τις καταστάσεις που παρουσιάζουμε. Είμαι χαρούμενος, γιατί η πιστή μετάφραση του κειμένου, σαν γλώσσα, δεν μπορεί να το κάνει αυτό σήμερα. Επομένως βρίσκω ότι η επέμβασή μας, ήταν μάλλον απαραίτητη.
Πού αποδίδετε την τόσο μεγάλη επιτυχία της παράστασης;
Μάνος Βαβαδάκης: Υπήρξε ένας συντονισμός με τους θεατές μας, όπως υπήρξε και μεταξύ μας. Αυτή η συσσωρευμένη μιζέρια όλα αυτά τα χρόνια βρήκε μια διέξοδο εκτόνωσης. Ελπίζω δηλαδή αυτή η παράσταση να μας βοηθήσει να αντιληφθούμε πόσο μικροί και γελοίοι γινόμαστε, ενώ η ευτυχία είναι δίπλα μας.
Γιώργος Κατσής: Η κωμωδία στην Ελλάδα ταυτίζεται με συγκεκριμένα ονόματα και μ' έναν πολύ συγκεκριμένο και ξεπερασμένο - κατά την γνώμη μου - τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται. Προσωποκεντρικό κυρίως. Ληξιπρόθεσμο. Αυτό είναι απόηχος της τηλεόρασης, που όπως και τα ονόματα αυτά, φυτοζωούν. Η παράσταση μας εμπνέεται από αυτόν τον τρόπο, την εμπορική κωμωδία, και την αποδομεί κομμάτι - κομμάτι κατά την διάρκεια της, τραβώντας τις καταστάσεις, τις ατάκες, τον ρυθμό, τους χαρακτήρες, το χιούμορ, στα άκρα. Και το σημαντικότερο: Δεν είμαστε διάσημοι ηθοποιοί. Επομένως δεν έχουμε προαγορασμένο γέλιο. Το κερδίζουμε απ΄το μηδέν σε κάθε παράσταση.
Η πιο αστεία και η πιο αμήχανη στιγμή που ζήσατε κατά τη διάρκεια των παραστάσεων.
Μάνος Βαβαδάκης: Η πιο αστεία και ταυτόχρονα αμήχανη στιγμή ήταν όταν κατά τη διάρκεια μίας ιδιαίτερης ερωτικής σκηνής σπάσαμε τη μοναδική καρέκλα της παράστασης. Αυτά τα ελάχιστα δευτερόλεπτα που ισορροπούσαμε μεταξύ γέλιου και απόγνωσης μέχρι ο ρυθμός να μας παρασύρει πίσω στο σκηνικό παιχνίδι.
Γιώργος Κατσής: Κάθε στιγμή με τον Πάνο Παπαδόπουλο, κατά πάσα πιθανότητα θα είναι και η πιο αστεία. Οι αυτοσχεδιαστικές στιγμές του σε κάθε παράσταση με δυσκολεύουν αφάνταστα να μείνω συγκεντρωμένος. Είμαι οριακά έτοιμος να εκραγώ απ'τα γέλια κάθε φορά. Η πιο αμήχανη στιγμή ήταν όταν ήρθε να δει την παράσταση μια κοπέλα, η Σοφία, με την οποία ήμουν ερωτευμένος στα δεκατέσσερά μου, (τα αισθήματα δεν ήταν αμοιβαία σαφώς), παρέα με ένα αγόρι (το αγόρι της μάλλον), δεν με θυμήθηκε και νομίζω δεν πρέπει να της άρεσε ούτε η παράσταση. Το σκεφτόμουν για μέρες.
Μελλοντικά σχέδια
Μάνος Βαβαδάκης:20 με 23 Απριλίου θα παρουσιαστεί στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου η ερωτική επιθεώρηση "Το Μεγάλο Κρεβάτι" που ετοιμάζουμε μαζί με τον Γιάννη Νιάρρο και τη Χαρά Μάτα Γιαννάτου.
Γιώργος Κατσής: Από τέλη Απρίλη ξεκινάω πρόβες για την επανάληψη της παράστασης «Μητρόπολη» - την οποία παρουσιάσαμε τον περασμένο Ιούλιο στην Μικρή Επίδαυρο - σε σκηνοθεσία Αργύρη Πανταζάρα με την καλλιτεχνική ομάδα Momentum, που θα παιχτεί τον Ιούνιο στο Σύγχρονο Θέατρο. Την ίδια περίοδο βρίσκομαι σε πρόβες για την Λυσιστράτη του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου που θα ξεκινήσει την καλοκαιρινή της περιοδεία τον Ιούλιο.
INFO: Τελευταίες παραστάσεις: Δευτέρα και Τρίτη 20, 21, 27 και 28 Μαρτίου στις 21:00
και μια μεταμεσονύκτια την Παρασκευή 24 Μαρτίου στις 00:15 (ξημερώνοντας 25 Μαρτίου)
Γεωργία Οικονόμου