Αυστριακή Άνοιξη στο Μέγαρο

15.10.2007
«Κάθε εποχή έχει την τέχνη της» και «η τέχνη έχει την ελευθερία της». Αυτά πρέσβευαν οι πρωταγωνιστές της «Αυστριακής άνοιξης», ο Γκούσταβ Κλιμτ, ο Έγκον Σίλε και ο Όσκαρ Κοκόσκα, οι οποίοι στο γύρισμα του 19ου προς τον 20ό αιώνα ανέτρεψαν, σχεδόν επεισοδιακά, τα δεδομένα της τέχνης.
«Κάθε εποχή έχει την τέχνη της» και «η τέχνη έχει την ελευθερία της». Αυτά πρέσβευαν οι πρωταγωνιστές της «Αυστριακής άνοιξης», ο Γκούσταβ Κλιμτ, ο Έγκον Σίλε και ο Όσκαρ Κοκόσκα, οι οποίοι στο γύρισμα του 19ου προς τον 20ό αιώνα ανέτρεψαν, σχεδόν επεισοδιακά, τα δεδομένα της τέχνης.

Στράφηκαν εναντίον του συντηρητικού ακαδημαϊσμού επηρεάζοντας καθοριστικά την εξέλιξη του μοντερνισμού. Εκείνη την εποχή, με τον πυρήνα των τριών, αλλά και μερικούς άλλους ζωγράφους του κινήματος, θα γνωρίσουμε στην Αθήνα, σε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις του Μεγάρου Μουσικής, από τις 23 του μήνα έως τις 30 Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο του Megaron Plus.

Ο Σίλε, που εκπροσωπείται στην έκθεση με 16 έργα, σε σύνολο 70, όπως η «Ξαπλωμένη γυναίκα» και «Η νεκρή μάνα», είχε συνταράξει τους συντηρητικούς βιεννέζικους κύκλους με τον απροκάλυπτο ερωτισμό που διαπερνούσε τα γυναικεία γυμνά του, αλλά και τις ανθρώπινες φιγούρες που αναζητούσε στις εργατικές συνοικίες. Η αποστροφή στη σεμνοτυφία, όπως και ο προβληματισμός γύρω από τον θάνατο απασχολούν και τους υπόλοιπους πρωταγωνιστές του κινήματος.

Ο Κλιμτ, ηγετική φυσιογνωμία της λεγόμενης Απόσχισης, που εκδηλώθηκε ως αντίδραση στον συντηρητικό ακαδημαϊσμό, είχε προκαλέσει σκάνδαλο με τους προκλητικούς πίνακές του, που απορρίφθηκαν από το Πανεπιστήμιο της Βιέννης. Τα γυναικεία πορτρέτα του συνδυάζουν τη γραμμική «κατασκευή» με τα πλούσια χρώματα.

Ο Κοκόσκα σόκαρε το πουριτανικό κατεστημένο με «την ασχήμια, την ωμότητα και τη βαναυσότητα» των καμβάδων του, προαναγγέλλοντας τον εξπρεσιονισμό. Απεχθανόταν την πραγματικότητα, πράγμα που ενισχύθηκε με τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο (ο ίδιος τραυματίστηκε το 1915).

«Μέσα από αυτή την ομάδα γνωστών και λιγότερο γνωστών ζωγράφων, θα μπορέσουν οι επισκέπτες να παρακολουθήσουν τα ρεύματα που κινούσαν τη δημιουργική καλλιτεχνική ανατροπή που οδήγησε στο κλίμα έντασης και την ιδεολογική ανεξιθρησκία που θα χαρακτηρίσουν τη σύγχρονη τέχνη», αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης «Κλιμτ, Σίλε, Κοκόσκα και η εποχή τους», Έφη Ανδρεάδη.

Τα έργα, μερικά από τα πιο σημαντικά της εποχής, όπως επίσης η «Αυτοπροσωπογραφία» του Κοκόσκα και ο «Τυφλός άνδρας» του Κλιμτ -λάδια, γκουάς και σχέδια, από ερωτικά, κάποια τολμηρά, έως τοπία- προέρχονται από τη σημαντικότερη συλλογή για την «Αυστριακή άνοιξη». Είναι η Συλλογή Ρούντολφ Λέοπολντ και το ομώνυμο Μουσείο στη Βιέννη. Το Μουσείο Λέοπολντ κατέχει και την πλουσιότερη και σπουδαιότερη συλλογή έργων του Σίλε διεθνώς.

Τα αριστουργήματα των Κλιμτ, Σίλε και Κοκόσκα πλαισιώνονται από έργα 17 ζωγράφων επιμέρους εικαστικών κινημάτων της εποχής, ανάμεσά τους οι Μαξ Οπενχάιμερ, Αλφρεντ Κούμπιν, Χέρμπερτ Μπεκλ κ.ά. «Η υπόθεση της Βιέννης», λέει στο «Έθνος» η κ. Ανδρεάδη, απασχολεί τις τελευταίες δεκαετίες πολλές εικαστικές διοργανώσεις. Παρόμοιες εκθέσεις πραγματοποιήθηκαν πέρυσι στη Νέα Υόρκη και στη Γαλλία.

Προκειμένου να δοθεί μια πληρέστερη εικόνα για το αισθητικό τοπίο της Βιέννης στο μεταίχμιο των δύο αιώνων, η έκθεση θα συνδυαστεί με δύο όπερες της ίδιας χρονικής περιόδου: «Ο νάνος» του Αλεξάντερ Τσεμλίνσκι και «Η προσμονή» του Αρνολντ Σένμπεργκ (23,25,27, 19 Οκτωβρίου).

Διάρκεια Έκθεσης 23 Οκτωβρίου έως τις 30 Δεκεμβρίου
Καθημερινά από τις 10 το πρωί μέχρι τις 6 το απόγευμα.
Τιμές εισιτηρίων: 6 € (γενική είσοδος) και 3 € (φοιτητικά/παιδικά),
Ειδική τιμή για όσους επιθυμούν να την επισκεφθούν οικογενειακώς (10 €).
23 Οκτωβρίου έως 30 Δεκεμβρίου/Φουαγιέ Ισογείου