Το Φάντασμα Της Ελευθερίας

07.04.2007
Πίσω από τη δηλητηριώδη ειρωνεία και τον απολαυστικό χλευασμό που επιφυλάσσει το αξεπέραστο ετούτο «Φάντασμα» κρύβεται μια χιουμοριστική ωρολογιακή βόμβα του σκηνοθέτη και του σεναριογράφου Ζαν Κλοντ Καριέρ.

Μπορεί η «Κρυφή Γοητεία της Μπουρζουαζίας» να είχε τύχει θερμής ανταπόκρισης, δυο χρόνια αργότερα, εντούτοις, ο Μπουνιουέλ απαντούσε στους πάντες με μια από τις πιο αναρχικές και αιχμηρές δημιουργίες του. Πίσω από τη δηλητηριώδη ειρωνεία και τον απολαυστικό χλευασμό που επιφυλάσσει το αξεπέραστο ετούτο «Φάντασμα» κρύβεται μια χιουμοριστική ωρολογιακή βόμβα του σκηνοθέτη και του σεναριογράφου Ζαν Κλοντ Καριέρ που μοιάζει να θέλει να απαλλάξει τον πολιτισμένο κόσμο από τα δεσμά και τις συμβάσεις οι οποίες τον εμποδίζουν να συναντήσει την πολυπόθητη ευτυχία και απελευθέρωσή του.

Δομημένο με μια σειρά από φαινομενικά ασύνδετες μεταξύ τους βινιέτες, το κινέζικο αυτό κουτί ταινίας που έπλασε ο Μπουνιουέλ διασχίζει μερικές από τις πιο εύκολα αναγνωρίσιμες εκδηλώσεις κοινωνικής και ιδιωτικής ζωής για να τις καταλύσει μέσα από μια διαβρωτική διάθεση και ένα ευφυές πνεύμα.

Από ένα καθώς πρέπει δείπνο που επιφυλάσσει λεκάνες τουαλέτας αντί για πολυθρόνες στους καλεσμένους του μέχρι την αναζήτηση των αστυνομικών για ένα κοριτσάκι που βρίσκεται ακριβώς δίπλα τους, το παιχνιδιάρικο αριστούργημα του Μπουνιουέλ μοιάζει με σουρεαλιστικό καλειδοσκόπιο που διασκεδάζει αφάνταστα με τη διαστρέβλωση κάθε λογικής και την παράδοση σε ένα ζωογόνο και τέλεια δημιουργικό παράλογο.