Θεσσαλονίκη: Ταινίες 2ης Μέρας

19.11.2007
Η εικόνα που έχουμε για το Ισραήλ είναι παγιωμένη και σταθερά προσανατολισμένη προς το παλαιστινιακό ζήτημα. Τι γίνεται όμως στην ισραηλινή κοινωνία πέρα από την Λωρίδα της Γάζας; Ποιες είναι οι ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στις φτωχογειτονιές των προαστίων και στις μικρές επαρχιακές πόλεις; Σε αυτό ακριβώς το θέμα επικεντρώνεται ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης Μουσόν Σαλμονά, ο οποίος επέστρεψε στο Ισραήλ (μετά τη δεκαετή του παραμονή στο Λονδίνο) για να γυρίσει το «Βάσερμιλ».

Βάσερμιλ - Μουσόν Σαλμονά (Διεθνές Διαγωνιστικό)

Η εικόνα που έχουμε για το Ισραήλ είναι παγιωμένη και σταθερά προσανατολισμένη προς το παλαιστινιακό ζήτημα. Τι γίνεται όμως στην ισραηλινή κοινωνία πέρα από τη Λωρίδα της Γάζας; Ποιες είναι οι ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στις φτωχογειτονιές των προαστίων και στις μικρές επαρχιακές πόλεις; Σε αυτό ακριβώς το θέμα επικεντρώνεται ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης Μουσόν Σαλμονά, ο οποίος επέστρεψε στο Ισραήλ (μετά τη δεκαετή του παραμονή στο Λονδίνο) για να γυρίσει το «Βάσερμιλ».

Τρεις έφηβοι, ο Αντιέλ Αιθίοπας μετανάστης, ο Ντίμα που ήρθε στην χώρα μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης και ο Σλόμι Ισραηλινός που ζει κάτω από την πίεση του πατριού του και του μικροεγκληματία αδελφού του δίνουν την δική τους καθημερινή μάχη στην ίδια σκληρή γειτονιά. Όταν ο προπονητής του σχολείου φέρνει τους δύο μετανάστες αναγκαστικά στην ομάδα ποδοσφαίρου, τότε οι τρεις νεαροί καλούνται να ξεπεράσουν τις μεταξύ τους διαφορές και να μοιραστούν τα προβλήματα τους και τις ανησυχίες τους με σκοπό να κερδίσουν το τουρνουά στο γήπεδο «Βάσερμιλ»...

Ο Σαλμόνα βρήκε τρεις νεαρούς ερασιτέχνες ηθοποιούς και πάνω στις ρεαλιστικές και ανεπιτήδευτες ερμηνείες τους κατάφερε να απεικονίσει την σκληρή πραγματικότητα της ζωής στην πόλη του Μπιρ Σέμπα. Η εγκληματικότητα, ο ρατσισμός, τα οικογενειακά προβλήματα, η αναζήτηση οικονομικών πόρων σε παράνομες δραστηριότητες είναι η καθημερινότητα των εφήβων που προσπαθούν να ξεφύγουν από τα προσωπικά τους αδιέξοδα μέσα από την ενασχόληση τους με το ποδόσφαιρο.

Η ακανόνιστη και συνεχής κίνηση της κάμερας μπορεί να κουράζει σε κάποια σημεία, αλλά προσφέρει μια άμεση και ρεαλιστική ματιά στα προβλήματα του σύγχρονου Ισραήλ με τους ένα εκατομμύριο Ρώσους μετανάστες και τα υποβαθμισμένα γκέτο που θυμίζουν πλέον γαλλικά προάστια. Το «Βάσερμιλ» κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ιερουσαλήμ, προκαλώντας θετικά σχόλια από κριτικούς και σινεφίλ και αναδεικνύοντας τον Σαλμονά ως ένα από πλέον ελπιδοφόρους σκηνοθέτες του Ισραήλ.

Γιάγκος Αντίοχος