H μάχη των τιτάνων της μόδας

15.01.2007
Τους χωρίζει η άβυσσος. Τους ενώνει μονάχα ένα κοινό στοιχείο: αποτελούν και οι δυο τους τις πλέον εκπληκτικές περιπτώσεις αυτοδημιούργητων Γάλλων δισεκατομμυριούχων του κόσμου της μόδας, με απώτερο στόχο το ποιος θα νικήσει και θα αναδειχθεί κυρίαρχος στην αρένα των πιο πολυτελών και glamorous γυναικείων «θέλω».

Kάθε νέος που επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί στον ακριβό και γεμάτο χρυσόσκονη κόσμο της μόδας και σέβεται τον εαυτό του δεν μπορεί παρά να διαβάσει με θρησκευτική ευλάβεια την ιστορία των δυο πιο επιτυχημένων και πλούσιων αντρών της μόδας. Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει το στόρι μιας ευγενούς αντιπαλότητας και για εκατομμύρια πελάτισσες και ορκισμένες οπαδούς των brands τους.

Έχουν επανειλημμένως χαρακτηριστεί ως η γαλλική εκδοχή του δίδυμου Αριστοτέλη Ωνάση και Σταύρου Νιάρχου, μιας και πέρα από την τεράστια δύναμη που έχουν συγκεντρώσει και που πολλές φορές ξεπερνά αυτή των αρχηγών κρατών τούς χωρίζει μια αξιοσημείωτη έχθρα.

Πεδίο χαρακωμάτων, ο πάντα λαμπερός κόσμος της μόδας. Αντίπαλοι, ο Μπερνάρντ Αρνό, ιδιοκτήτης του γαλλικού κολοσσού Luis Vuitton Moet Hennesy (LVMH), και ο Φρανσουά Πινό, ιδρυτής και βασικός μέτοχος του επίσης κορυφαίου γαλλικού ομίλου πολυτελών ειδών PPR.

Μάχη για το «Gucci φόρεμα»
Αφετηρία του «ακήρυχτου» πολέμου μεταξύ των δύο πανίσχυρων αντρών της παγκόσμιας μόδας η προσπάθεια του καθενός να εξασφαλίσει περισσότερο για χάρη γοήτρου την εξαγορά του ιταλικού οίκου μόδας Gucci το 1999. Η μάχη ξεκίνησε με τον Μπερνάρντ Αρνό να κινεί γη και ουρανό για να κάνει δικό του έναν από τους δημοφιλέστερους οίκους μόδας. Το Μάρτιο ωστόσο του ίδιου έτους ο ίδιος οίκος ζήτησε από τον «ανταγωνιστή» Φρανσουά Πινό τη δική του πρόταση, που ήταν σαφώς ελκυστικότερη.

Λίγο αργότερα ο πόλεμος των δύο μεταφέρθηκε για λίγο έξω από την αρένα των πολυτελών ειδών. Ο ανταγωνισμός ξεκίνησε όταν ο Πινό εξαγόρασε το δημοφιλέστατο οίκο δημοπρασιών Christies. Η αντίπερα όχθη τότε προσπάθησε να αμυνθεί προσπαθώντας να αγοράσει το αντίπαλο δέος του Christies, το Sothebys. Ο Αρνό δεν τα κατάφερε όμως και στράφηκε σε ένα μικρότερο δημοπρατικό οίκο, τον Philips, μια κίνηση όχι και τόσο έξυπνη από μέρους του, δεδομένου ότι μπορεί να προκάλεσε αμηχανία στον αντίπαλο, δεν κατάφερε όμως να οργανώσει δημοπρασίες με ενδιαφέρον για τους αγοραστές.

O πόλεμος τώρα ξεκινά!
Σήμερα συνεχίζει ακάθεκτος ο δικαστικός αγώνας της LVMH κατά της αμερικάνικης επενδυτικής τράπεζας Morgan Stanley με την κατηγορία - μομφή ότι μεταχειρίστηκε ευνοϊκά την εταιρεία του Φρανσουά Πινό στην υπόθεση της εξαγοράς του Gucci. Πάντως, όλα τώρα δείχνουν ότι δεν έχουμε τίποτα δει ακόμη μπροστά μας σε σύγκριση με τα χειρότερα που έρχονται. Οι αιώνιοι αντίπαλοι τώρα κοιτούν τα επόμενα «θηράματά» τους, τα νέα επιχειρηματικά τους ανοίγματα. Έτσι και οι δύο κονταροχτυπιούνται και ανταλλάσσουν πισώπλατα μαχαιρώματα για το ποιος θα κατακτήσει πασίγνωστους οίκους όπως Armani, Chanel και Hermes. Ποιος θα επικρατήσει; Μέχρις στιγμής κανείς δεν μπορεί να δώσει σίγουρη απάντηση. Αυτή, όπως λένε οι εγκυρότεροι αναλυτές, θα φανεί όχι μόνο στα φλας που θα συγκεντρώσει ο καθένας τους στις πασαρέλες, αλλά και από τα μηδενικά που θα συνοδευτεί ο τραπεζικός λογαριασμός του καθενός.

Το προφίλ των δύο αντίζηλων

Μπερνάρντ Αρνό
Ο 58χρονος κομψός Γάλλος επιχειρηματίας μόλις το Μάρτιο του 2006 κατέκτησε τη θέση του 7ου πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο με ένα «δίκτυο» που έχει δημιουργήσει όλο αυτό τον καιρό αξίας 21,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με την ετήσια λίστα που δημοσιεύει το έγκριτο «Forbes». Γεννημένος σε μια οικογένεια επιχειρηματιών, έλαβε το βάπτισμα του πυρός πριν από 20 περίπου χρόνια όταν με μικρή οικογενειακή οικονομική βοήθεια και ένα δάνειο κατάφερε να εξαγοράσει μια κλωστοϋφαντουργία που βρισκόταν στο χείλος της χρεοκοπίας και η οποία όμως περιλάμβανε το γνωστότατο οίκο μόδας Christian Dior. Κράτησε τον τελευταίο και με όπλα την πανέξυπνη στρατηγική μάρκετινγκ, το πρωτοποριακό ντιζάιν και τον αυστηρό έλεγχο πάνω στα σημεία διανομής και πώλησης των προϊόντων, ο Μπερνάρντ άρχισε να χτίζει μεθοδικά το μετέπειτα όμιλο LVMH, ο οποίος προήρθε από τη συγχώνευση μεταξύ της εταιρείας πολυτελών δερμάτινων ειδών Luis Vuitton και της Moet Hennesy, εταιρείας ακριβότατης ποικιλίας αφρώδους οίνου. Σήμερα το μεγαθήριο LVMH περιλαμβάνει μερικούς από τους πιο περιζήτητους οίκους μόδας στα γυναικεία «θέλω»: Donna Karan, Fendi, Pucci, Christian Dior, Givency, Marc Jacobs, τα ρολόγια TAG Heuer, τις σαμπάνιες Dom Perignon και Krug. Το μέλλον ξημερώνει πιο ευοίωνο από ποτέ για τον πιο πλούσιο Γάλλο πολίτη, μιας και είδε το πρώτο εξάμηνο του 2006 τα κέρδη της εταιρείας να αυξάνονται κατά 46% και να φτάνουν τα 817 εκατομμύρια ευρώ.

Φρανσουά Πινό
Ο έτερος 70χρονος μονομάχος κρύβεται πίσω από άλλα «επώνυμα» γυναικεία ως επί το πλείστον πάθη. Οι τσάντες Gucci, τα ρούχα Yves Saint Laurent, οι βαλίτσες Samsonite είναι από τα εμπορικότερα προϊόντα της εταιρείας PPR που διευθύνει ο Πινό και που εξαφανίζονται σε χρόνο ρεκόρ από τα διάφορα σημεία πώλησης. Ζει μόνιμα στη Γαλλία, θεωρείται από τους στενότερους φίλους του Γάλλου προέδρου Ζακ Σιράκ και στρογγυλοκάθεται στην 74η θέση του έγκριτου περιοδικού «Forbes», με περιουσία που αγγίζει τα 7 δισεκατομμύρια δολάρια. Η αυτοκρατορία με το αρχικό του επωνύμου του περιλαμβάνει τις φίρμες μόδας Gucci, Yves Saint Laurent, Bottega Veneta, Boucheron, Alexander McQueen, Stella McCartney και Sergio Rossi. Το πρώτο εξάμηνο του έτους τα κέρδη του ενισχύθηκαν κατά 42% φτάνοντας τα 196 εκατομμύρια ευρώ.

Ο Γάλλος μεγιστάνας Φρανσουά Πινό έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον προσφέροντας 70 δισεκατομμύρια ευρώ για το γαλλικό οίκο Suez, τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία ύδρευσης στον κόσμο που ήδη κατέχει ποσοστό 4,87% στην εταιρεία ύδρευσης και αποχέτευσης Θεσσαλονίκης.

Ο ιδιοκτήτης της Gucci μάλιστα λέγεται ότι σκέφτεται να διεισδύσει και σε άλλες ελληνικές επιχειρήσεις.