Β. Λυριτζής - Δ. Οικονόμου: "Εμείς ως... θύματα τελειώσαμε"!

09.03.2010
Τους συναντήσαμε στη διάρκεια της πρωινής ενημερωτικής τους εκπομπής στα στούντιο του ΣΚΑΪ στο Νέο Φάληρο, το νέο τηλεοπτικό τους σπίτι. Ο Βασίλης Λυριτζής και ο Δημήτρης Οικονόμου, το τηλεοπτικό δίδυμο που

Από την ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΠΑΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

Τους συναντήσαμε στη διάρκεια της πρωινής ενημερωτικής τους εκπομπής στα στούντιο του ΣΚΑΪ στο Νέο Φάληρο, το νέο τηλεοπτικό τους σπίτι. Ο Βασίλης Λυριτζής και ο Δημήτρης Οικονόμου, το τηλεοπτικό δίδυμο που συζητήθηκε όσο λίγα, μετά τις ραγδαίες εξελίξεις στην κρατική τηλεόραση φαίνεται ότι έχουν ξαναβρεί το κέφι τους. Αστειεύονται στα διαλείμματα, έχουν τους δικούς τους κώδικες επικοινωνίας και φαίνεται ότι πλέον έχουν ανακτήσει την ηρεμία, που, όπως είπαν στο ΛΟΙΠΟΝ, τους έλειψε τους τελευταίους μήνες.

Απ’ ό,τι βλέπω όση ώρα βρίσκομαι backstage, περνάτε ωραία και έχετε κέφι

Β.Λ.: «Μια χαρά, βέβαια. Δουλειά χωρίς κέφι δεν γίνεται! Μα ο βασικός παράγοντας που γεννάει τη δημιουργικότητα είναι και το περιβάλλον. Αν το περιβάλλον είναι ευνοϊκό, θα έχεις και διάθεση».

Δ.Ο.: «Έχουμε ανανεωθεί, το είχαμε ανάγκη, είναι η αλήθεια, γιατί τα μέσα που διαθέτει ο ΣΚΑΪ είναι καταπληκτικά, είναι άλλη η τεχνολογία, άλλη η εικόνα που βγάζει η εκπομπή στον αέρα και με άλλες δυνατότητες. Αυτό μας ανανεώνει κι εμάς ψυχολογικά, όπως καταλαβαίνεις».

Μα το είχατε πει άλλωστε ότι έπειτα από ένα διάστημα «ανθρωποφαγίας» ήρθε η ώρα να ηρεμήσετε.

Δ.Ο.: «Ακριβώς, αυτό μας χρειαζόταν κι εμάς για να ηρεμήσουμε!».

Β.Λ.: «Ανθρωποφάγοι πάντα υπάρχουν, ούτως ή άλλως».

Δηλαδή, καταδιώκεστε κι εδώ;

Β.Λ.: «Όχι, όχι, δεν το λέω από αυτή την άποψη. Αναφέρομαι σε μια αντίληψη που υπάρχει γενικότερα, της "ανθρωποφαγίας" στην ελληνική κοινωνία, και αυτό αφορά μια γενικότερη στάση ζωής για πολύ κόσμο. Είναι ένας τρόπος για να επιβιώνουν οι άχρηστοι και οι ανίκανοι. Ατυχώς!».

Δ.Ο.: «Η ανθρωποφαγία συνεχίζεται... Απλώς θα πρέπει να βρουν άλλο θύμα πια. Εμείς ως θύμα τελειώσαμε  μείναμε για ένα διάστημα ως θύματα. Αυτό κατά κάποιον τρόπο τελείωσε για εμάς. Δεν ξανασχολούμαστε πια με αυτά τα θέματα. Έχουμε γυρίσει σελίδα».

Οι μισθοί που ήρθαν στη δημοσιότητα ήταν ψευδείς;

Β.Λ.: «Προφανώς. Κοιτάξτε να δείτε, παιδιά, ο κάθε εργαζόμενος επιχειρεί κάθε φορά να διαμορφώνει τους καλύτερους όρους που είναι δυνατόν να υπάρχουν για να κάνει καλύτερα τη δουλειά του».

Δ.Ο.: «Να σου πω σε αυτό το σημείο, Κατερίνα, ότι δεν ήταν το οικονομικό το θέμα μας. Ούτε εδώ είναι το οικονομικό. Είναι η ατμόσφαιρα, ο χώρος, η άνεση, η δουλειά σου, η ελευθερία».

Β.Λ.: «Η ελευθερία να κάνεις τη δουλειά σου όπως θέλεις. Οι δυνατότητες να κάνεις τη δουλειά σου με επάρκεια και αξιοπρέπεια. Αυτός είναι κεντρικός όρος. Να σ’ το θέσω διαφορετικά. Όταν αυτά αμφισβητούνται, δεν έχει καμία σημασία οτιδήποτε άλλο».

Τους αντικαταστάτες σας στην ΕΡΤ έχετε προλάβει να τους δείτε;

Β.Λ.: «Αφού δουλεύουμε, πού να τους δούμε;».

Δ.Ο.: «Όπως βλέπεις κι εσύ, τα μόνιτορ δείχνουν μόνο εμάς και τα στούντιο εσωτερικά».

Β.Λ.: «Ποτέ δεν βλέπαμε, κανέναν».

Θα τους ευχόσασταν καλή επιτυχία;

Δ.Ο.: «Φυσικά, συνάδελφοί μας είναι».

Β.Λ.: «Καλύτερη σ’ εμάς!».

Το συμβόλαιό σας στον ΣΚΑΪ για πόσα χρόνια είναι;

Δ.Ο.: «Για τρία χρόνια. Μέχρι τον Ιούνιο του 2013 συν το ραδιόφωνο 11-12 κάθε μέρα».

Την περίοδο που αισθανθήκατε άβολα στην ΕΡΤ όλη αυτή η δίνη των δικών σας συναισθημάτων μεταφέρθηκε στην προσωπική σας ζωή και στις οικογένειές σας;

Δ.Ο.: «Η οικογένεια δεν μπορεί να είναι μέσα σε αυτή την αθλιότητα. Το συζητάς με τον άνθρωπό σου, φυσικά, με τη γυναίκα σου, αλλά δεν είναι δυνατόν όλο αυτό το κλίμα να το αφήσεις να περάσει και στην οικογένειά σου, δεν είναι δυνατόν».

Αισθανθήκατε κίνδυνο;

Β.Λ.: «Κίνδυνο όχι, ενόχληση ναι! Σε τι άθλια κοινωνία βρισκόμαστε, που κρίνει τους ανθρώπους όχι από το πόσο καλοί είναι στη δουλειά τους, πόσο αξιοπρεπείς είναι, τι χαρακτήρες είναι, αλλά από το οικονομικό πεδίο. Έχουν γίνει όλοι, να το πω έτσι, δούλοι του χρήματος. Είναι οι ίδιοι τύποι που έτρεχαν σαν τους τρελούς στο χρηματιστήριο, ξεπουλώντας τα χωράφια τους και τη ζωή τους για να βγάλουν μερικά λεφτά. Έχει αλλοτριωθεί απόλυτα ο κόσμος και βλέπεις έναν άνθρωπο ο οποίος σε αγαπούσε και σε εκτιμούσε για τη δουλειά σου όλο το προηγούμενο διάστημα να αλλάζει γνώμη, γιατί έμαθε ότι παίρνεις πέντε δραχμές παραπάνω απ’ ό,τι παίρνει αυτός».

Αναφέρεστε δηλαδή και σε συναδέλφους σας;

Β.Λ.: «Καλά, για συναδέλφους... Μιλάμε για όλους».

Δ.Ο.: «Μιλάμε για όλους. Δεν είναι μόνο αυτό. Το πρόβλημα ήταν της ΕΡΤ, δεν ήταν δικό μας. Το πρόβλημα ήταν η εταιρεία, η οποία δεν έκανε τίποτα για να προστατεύσει εμάς, τα προϊόντα της άμα θες να το δεις και χυδαία, ως προϊόν βρε παιδί μου, πέρα από τους ανθρώπους. Αυτά τα θέματα περνούσαν από το διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΤ. Όποιος κι αν ήταν ο μισθός πήγαινε στο Δ.Σ. της ΕΡΤ, πήγαινε στη Βουλή, τον ενέκριναν από παντού».

Β.Λ.: «Δώδεκα χρόνια που περνούσε ο μισθός μας από το συμβούλιο δεν βρέθηκε ένας, συνδικαλιστές, εκπρόσωποι των εργαζομένων, να πει "ρε παιδιά, αυτοί άδικα τα παίρνουν;"».

Δ.Ο.: «Μα και πέρυσι τα ίδια χρήματα παίρναμε. Γιατί δεν ήρθε κανείς να φωνάξει; Αφού τα ξέρανε, οι συνδικαλιστές τα ξέρανε. Αυτοί οι κύριοι που τα έβγαλαν κιόλας τα ήξεραν και πέρυσι, γιατί δεν τα έβγαλαν; Επομένως λοιπόν, δεν ήταν τυχαίο αυτό που έγινε. Ήταν καλά σχεδιασμένο».

Β.Λ.: «Και γιατί δεν βγάζουν τώρα στη δημοσιότητα τους μισθούς του νέου προέδρου, του νέου διευθύνοντος συμβούλου, των νέων παρουσιαστών;».

Δ.Ο.: «Εν πάση περιπτώσει, αυτά όλα είναι γελοιότητες... Αυτό που αφορά τους τηλεθεατές είναι η δουλειά. Σου αρέσει ή δεν σου αρέσει η δουλειά που κάνει ο άλλος. Ενημερώνεσαι ή δεν ενημερώνεσαι. Τα υπόλοιπα... Εάν εγώ έχω οικογένεια και δύο φιλενάδες μαζί και αν το βράδυ πηγαίνω στα ξενυχτάδικα, δεν ενδιαφέρει κανέναν».

Β.Λ.: «Είναι πολύ απλό. Οι επαγγελματίες κρίνονται από την απόδοση της δουλειάς τους. Για παράδειγμα, αν είσαι στον ιδιωτικό τομέα και δεν είσαι αποδοτικός, δεν έχει κανένα λόγο να σε κρατήσει, φαντάζομαι. Και στο δημόσιο τομέα, κατά τη δική μας άποψη, είσαι και κερδίζεις χρήματα μόνο αν είσαι αποδοτικός. Εμείς λοιπόν ήμασταν υπεραποδοτικοί και νιώθουμε και τίμιοι. Και πρέπει να είμαστε οι μοναδικοί που εργάστηκαν στο ελληνικό δημόσιο και έφεραν λεφτά αντί να κοστίζουν».

Υπάρχει άγχος και για τις τηλεθεάσεις στα νεανικά κοινά;

Δ.Ο.: «Φυσικά».

Β.Λ.: «Στόχος υπάρχει, όχι άγχος. Στόχευση συγκεκριμένη».

Δ.Ο.: «Το κανάλι απευθύνεται και σε αυτά. Νομίζω ότι έχει μεγάλο κομμάτι στα νεανικά κοινά και πάει και πολύ καλά εκεί. Αλλά και η εκπομπή μας, τουλάχιστον στα δείγματα μέχρι στιγμής, είναι πολύ πιο ψηλά από το μέσο όρο στα νεανικά κοινά».

Σε προσωπικό επίπεδο ποιες είναι οι μεταξύ σας σχέσεις; Είστε φίλοι;

Δ.Ο.: «Βέβαια».

Β.Λ.: «Ήμασταν και πριν δουλέψουμε μαζί. Προχθές τον παρακαλούσα να πάμε να πιούμε ένα ποτό. Ήπιε μεν το ποτό και μετά τον έπιασε αυτό το γνωστό ?νυστάζω, πάμε να φύγουμε?».

Δ.Ο.: «Είχαμε πάει στο γήπεδο πριν, γι’ αυτό δεν μπορούσα άλλο... (Γέλια.)».

Νιώθετε πιο ασφαλείς εδώ;

Δ.Ο.: «Δεν είναι θέμα ασφάλειας, εργαζόμενοι είμαστε. Ούτε ο δημοσιογράφος πρέπει να αισθάνεται ασφάλεια, γιατί, αν αισθάνεται, γίνεται δημόσιος υπάλληλος. Πρέπει να είναι σε εγρήγορση μόνιμα, γιατί αυτή είναι η δική του δουλειά, αυτή είναι η δική μας δουλειά ? και αυτή ήταν και στο παρελθόν».

? Κάποιοι θεώρησαν προκλητική τη δήλωσή σας σε ραδιοφωνική εκπομπή, ότι στον ΣΚΑΪ θα πάρετε περισσότερα χρήματα απ’ ό,τι στην ΕΡΤ.

Β.Λ.: (Γέλια.) «Ωωω βέβαια! Πάντα πηγαίνεις για καλύτερα Κι εκεί βέβαια εκείνα τα λεφτά που φάνηκαν ήταν τα πραγματικά; Τι να πει κανείς;».

Παρακολουθείτε τα νούμερα τηλεθέασης; Υπάρχει άγχος;

Δ.Ο.: «Βέβαια, πάντα υπάρχει άγχος. Το ίδιο κάναμε και στην ΕΡΤ».

Μέχρι στιγμής έχετε εικόνα ή θέλετε χρόνο;

Δ.Ο.: «Όχι, ακόμα θέλουμε χρόνο, πολλή δουλειά. Θέλει χτίσιμο».

Β.Λ.: «Έχουμε μια πρώτη εικόνα, δεν πάει άσχημα».

Δ.Ο.: «Η πρώτη εικόνα είναι θετική νομίζω».

Το ότι ήρθατε μαζί με την Πόπη Τσαπανίδου στον ΣΚΑΪ λειτούργησε στη συνείδηση του κόσμου ότι μετακινηθήκατε ως ομάδα. Ήρθατε μαζί ή χωριστά;

Δ.Ο.: «Άσχετη συμφωνία επαγγελματικά ο καθένας. Τώρα, αν ο κόσμος το αντιλήφθηκε ως πακέτο "και οι τρεις μαζί" έχει και μια τέτοια διάσταση».

Β.Λ.: «Στο ίδιο κανάλι ήμασταν».