Ο Θέμης Πάνου και το λακωνικό θηρίο μέσα του [συνέντευξη]

20.11.2014
H νουβέλα του Henry James «Το θηρίο στη ζούγκλα» παρουσιάζεται στο Υπόγειο του θεάτρου Τέχνης. Το έργο διερευνά τι συμβαίνει όταν ο λόγος αντικαθιστά -με παράξενη επιτυχία και, τελικά, με βέβαιη αποτυχία- το σώμα, ως τοποθεσία ερωτικής σύνδεσης.

Το «Θηρίο στη ζούγκλα» μιλάει για ένα μυστικό, δημιουργώντας διαρκώς καινούργια. Ο Henry James, έχοντας ως πρώτη ύλη μια ατυχή αισθηματική ιστορία, δημιουργεί ένα σχεδόν μεταφυσικό σασπένς γύρω από μια Αναμονή, ένα Θηρίο και μια Αποκάλυψη.

Εμείς μιλήσαμε με τον πρωταγωνιστή της παράστασης, Θέμη Πάνου, στην προσπάθειά μας να αποκρυπτογραφήσουμε το έργο όσο μπορούμε. Αυτό όπως θα διαβάσετε παρακάτω, δεν κατέστη απόλυτα δυνατό. Περισσότερο αυτά που μας είπε, θα σας δώσουν μία αφορμή να το φιλοσοφήσετε λίγο παραπάνω, καθώς ο αξιόλογος ηθοποιός πρέπει να είναι υπέρμαχος της αρχαίας φράσης «το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν»...

e-go: Τι είναι τελικά το …θηρίο στη Ζούγκλα

Θέμης Πάνου: Οι φόβοι μου

Τι είναι αυτό που σας κέντρισε και θελήσατε να πρωταγωνιστήσετε στην παράσταση αυτή;

Η λογοτεχνική αξία που λείπει από το σύγχρονο θέατρο.

Μπορείτε να μας ψυχογραφήσετε τον ήρωα που υποδύεστε, τον Μάρτσερ; Μπορέσατε να ταυτιστείτε κάπου μαζί του;

Ένας Οιδίποδας μπροστά σε μια Σφίγγα. Συμπαθώ κάπως τους ανθρώπους. δεν μπορώ να ταυτιστώ αν μπορούσα θα σταματούσα να κάνω θέατρο. δεν θα είχα λυτρωμό.

Πόσο τελικά ο ανθρώπινος εγωισμός μας επηρεάζει ατομικά και συλλογικά;

Εσείς τί λέτε;

Πόσο αφορά η παράσταση τον σύγχρονο Έλληνα και σε ποιο επίπεδο;

Λίγους ελάχιστους σε επίπεδο αυτεπιβεβαίωσης οτι είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε με τα θηρία τα προσωπικά και τά συλλογικά.

Ο Μάρτσερ περιμένει μάταια να βιώσει «ένα και μοναδικό γεγονός, μια υπέρτατη αποκάλυψη»; Πιστεύετε πως ως σύνολο έχουμε ελπίδα να βιώσουμε κάτι τέτοιο ή θα παραμείνουμε για πολύ ακόμη βυθισμένοι σε όλες τις μορφές της κρίσης που μας έχει πλακώσει;

Καμία ελπίδα. Η ελληνική κοινωνία τρέφει τα θηρία της. Δεν έχει ανάγκη από αποκαλύψεις. Δεν της είναι τίποτε άγνωστο.

Πώς αισθάνεστε που ξεκινά μία νέα εποχή για το θέατρο Τέχνης; Πιστεύετε πως το είχαμε ανάγκη;

Για το Θέατρο Τέχνης σίγουρα αρχίζει μια νέα περίοδος και αυτό μόνο θετικό μπορεί να είναι. Όσο για την ανάγκη θα την δείξει η ιστορία. Ακόμα τίποτα δεν είναι δεδομένο. Σκεφτείτε μόνο πώς φέτος θα γίνουν 1000 (δεν μπορώ να το πιστέψω) παραστάσεις. Οπότε....

Μελλοντικά σχέδια

Επιβίωση σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο θεατρικό τοπίο στο οποίο θα παρακολουθήσουμε τα επόμενα λίγα χρόνια μεγάλες αλλαγές οι οποίες είναι και σήμερα ευανάγνωστες.

Γεωργία Οικονόμου