Η Άλλη Πλευρά της Φένιας Αποστόλου [συνέντευξη]

26.02.2015
«Other Side», το αντιπολεμικό love story του Dejan Dukovski παρουσιάζεται στον Πολυχώρο Vault σε σκηνοθεσία της Φένιας Αποστόλου σε μία άκρως σωματική και χορογραφημένη προσέγγιση. Ένα έργο για τα όνειρα και τον παθιασμένο αγώνα των ανθρώπων να αγαπήσουν και να αγαπηθούν εγκλωβισμένοι σε μια κατεστραμμένη χώρα.

Εμείς μιλήσαμε με την Φένια Αποστόλου για το έργο αυτό, αλλά και για το τι ετοιμάζει στο μέλλον.

Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο έργο να σκηνοθετήσετε;

Όταν πρωτοδιάβασα το "Other Side" του Dejan Dukovski σε μετάφραση της Γκάγκα Ρόσιτς ενθουσιάστηκα, όχι μόνο με το κείμενο, το οποίο βρήκα βαθιά ποιητικό, αλλά και από το θέμα του έργου. Με συγκίνησε η πραγματικότητα που βίωναν οι χαρακτήρες την οποία ο θεατρικός συγγραφέας επέλεξε να την αποτυπώσει μέσα από καθημερινούς διαλόγους με σκληρή γλώσσα που χρησιμοποιούν πολλές φορές τα άγρια νιάτα για να εκφράσουν την αλήθεια τους όπως και τα πρόσωπα του έργου χρησιμοποιούν αντίστοιχα για να εκφράσουν τα βιώματα τους κατά την διάρκεια του πολέμου. Σκληρή γλώσσα νέων ανθρώπων που ζουν στην άλλη πλευρά, την εποχή την μεταπολεμική, δηλαδή, στην οποία έπρεπε όχι μόνο να αντιμετωπίσουν τα κατάλοιπα του πολέμου και την φρίκη που έχει αφήσει πίσω σε ψυχολογικό επίπεδο, αλλά να βρουν ξανά τα ψυχικά αποθέματα και τη δύναμη να ζήσουν ουσιαστικά βιώνοντας βαθιά συναισθήματα, όπως η αγάπη και η αλήθεια τους σε ένα γεμάτο καταπίεση αστυνομικό κράτος. Στην εποχή αυτή συναντιούνται ο Λάκι (Δημοσθένης Ελευθεριάδης) ο μαριονετίστας, ο Τρίκυ (Παναγιώτης Μπρατάκος) ο ταχυδακτυλουργός, Η Λίλυ (Βιργινία Ταμπαροπούλου) μια σύγχρονη ιέρεια της Αφροδίτης και η Μάλα (Μαρία Αποστολακέα) μια νέα κοπέλα που διψά για ζωή και αγάπη καθώς και οι δύο μαριονέτες ο Πικόνιο (Κωστής Τσιαμάγκας) και η Μάλα (Ανδριανή Θεοδωροπούλου) που χορεύοντας αποκτούν σάρκα και οστά και γίνονται μάρτυρες των πιο σκληρών τους βιωμάτων καθώς και αντικείμενα για να ξεφύγουν από την αγριότητα του πολέμου, τον έντονο θυμό τους και την βία που τους έχει στιγματίσει.

Ο έρωτας τι θέση έχει στην κατεστραμμένη χώρα του "Other Side";

Ο έρωτας σαν ένα μήνυμα κρυμμένο σε μπουκάλι σφραγισμένο για χρόνια μέσα στον ωκεανό της μεταπολεμικής εποχής είναι η μοναδική ελπίδα για τους χαρακτήρες του έργου να βιώσουν ξανά τις ανθρώπινες σχέσεις και η ύπαρξη τους να βρει ξανά νόημα. Ο έρωτας έχει αφήσει το ψήγμα του αποκλειστικά στην σαρκική επαφή και αλλοιωμένα στο έργο βιώνεται ως ψυχαναγκαστικό σεξ για να αποτυπώσει τα ήθη που έχουν χαλαρώσει λόγω του πολέμου, τον φευγαλέο και λιγοστό χρόνο που έχει απομείνει και τα στενά περιθώρια του λόγω της πίεσης και του καθημερινού αγώνα τους για επιβίωση σε μία κατεστραμμένη χώρα. Την ζωή τους δεν την θεωρούν δεδομένη, γιατί οι πάντες οπλοφορούν, η ψυχή τους είναι πληγωμένη λόγω του αποτροπιασμού του πολέμου, ο έρωτας όμως αντιστέκεται και αντί να παλινωδεί τους δείχνει τον δρόμο μπροστά και τους καθοδηγεί στην κάθαρση και στην ουσιαστική επαφή.

Πού αγγίζει το "Other Side" το σήμερα;

Θεωρώ ότι το "Other Side" είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Σε παγκόσμιο επίπεδο οι εστίες πολέμου και ανάφλεξης έχουν αυξηθεί. Οι άνθρωποι έχουν απομακρυνθεί μακρυά ο ένας από τον άλλον είτε λόγω της οικονομικής κρίσης είτε λόγω της μισαλλοδοξίας και του φανατισμού. Διαπιστώνουμε καθημερινά ότι δεν μαθαίνουμε ως ανθρώπινο είδος από την σκληρότητα του πολέμου και ότι η βία φέρνει ακόμα περισσότερη βία και παρ'όλα αυτά την άλλη πλευρά αντί να την χαρακτηρίζει ο άνεμος του ανθρωπισμού και της αγάπης παραμένει στοιχειωμένη στην αυτοκαταστροφική τάση του ανθρώπου να ρέπει προς το κακό και το απάνθρωπο αντί προς το αγνό και το πανανθρώπινο. Το "Other Side" είναι ένα αντιπολεμικό love story που όχι μόνο αγγίζει το σήμερα αλλά το μήνυμα του το έχουμε απόλυτα ανάγκη στο σήμερα.

Τι θέλετε να πάρει μαζί του ο θεατής από αυτήν την παράσταση;

Η σκηνοθετική μου προσέγγιση αφήνει περιθώριο στον θεατή να επιλέξει ο ίδιος. Το "Other Side" είναι ένα βαθιά υπαρξιακό σύγχρονο θεατρικό έργο και όπως εμένα ως καλλιτέχνιδα και σκηνοθέτιδα με ενέπνευσε το διαχρονικό διπολικό έρωτας-θάνατος που είναι διάχυτο σε ολόκληρο το έργο έτσι ευελπιστώ ότι θα ωθήσει τους θεατές να απαντήσουν σε κάποια δικά τους υπαρξιακά ερωτήματα για να μπορέσουν να το κατανοήσουν. Ας επιλέξει ο θεατής να πάρει αυτό που πραγματικά του άρεσε ή αυτό που πραγματικά τον άγγιξε.


To ταξίδι του ανθρώπου προς στο φως μπορεί να σταματήσει ποτέ;

Ο άνθρωπος είναι ευάλωτος και περαστικός σε αυτήν την ζωή. Όλα είναι μάταια, όπως και όλα είναι εφήμερα. Όμως μόνο το ταξίδι του προς το φως τον καθιστά αξιοπρεπή και πραγματικά νοήμων. Το "Other Side" είναι ένα έργο σκληρό και βίαιο σε μια ζοφερή πραγματικότητα αλλά η ανάγκη των χαρακτήρων να βιώσουν την αγάπη και την ουσιαστική επαφή χωρίς στενά προκαθορισμένα όρια και περιορισμούς τους λυτρώνει και τους οδηγεί προς το φως.

Πώς συνδυάζεται στην παράσταση ο χορός με την πρόζα;

Το σωματικό θέατρο και η χορογραφία είναι βασικά στοιχεία της σκηνοθετικής μου προσέγγισης. Ο πολύ ταλαντούχος Μάνος Αντωνιάδης με την μουσική του σύνθεση συνετέλεσε στην προσπάθειά μου να ανεβάσω το συγκεκριμένο έργο διαφορετικά. Το πόσο πρωτότυπο είναι το αφήνω σε εσάς να το πείτε. Ο συνδυασμός χορού και πρόζας προκαλούν μία μοναδική θεατρική ατμόσφαιρα που εικονοποιεί τις σχέσεις των χαρακτήρων και το πόσο φλέγονται από πάθος για την ζωή και τον έρωτα με αποκαλυπτικό τρόπο καθώς η δράση τους ξετυλίγεται με γρήγορους ρυθμούς και κινηματογραφική σχεδόν ροή πάνω στη σκηνή με διάφορα σκηνικά και σκηνοθετικά τεχνάσματα. Εδώ, θα ήθελα να αναφέρω και τους υπόλοιπους βασικούς συντελεστές της παράστασης (Σκηνικά - Ειδικές κατασκευές: Τόνια Αβδελοπούλου. Κοστούμια: Ζωή Μολυβδά - Φαμέλη. Φωτισμοί: Τάσος Σκλαβούνος).

Μελλοντικά σχέδια…

Το Χοροθέατρο Λυδία Λίθος συμμετείχε σε πολλά φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό την χρονιά που πέρασε. Το χορευτικό σόλο "Chair's Tragedy" παρουσιάστηκε στο It's LIQUID International Art Show-Contemporary Venice στην Βενετία. Το θεατρικό έργο "Ο Πελεκάνος" του Αυγούστου Στριντμπεργκ που σκηνοθέτησα πέρυσι και παρουσιάστηκε στο Βeton 7 και στο Απο Μηχανής Θέατρο την θεατρική σεζόν 2013-2014 επιλέχθηκε να παρουσιαστεί στο Black Box International Theatre and Dance Festival στην Φιλιππούπολη της Βουλγαρίας στις 4 Ιουνίου του 2015. Επίσης το video dance ''Pelican Dance'' παραγωγή του Χοροθεάτρου Λυδία Λίθος σε σκηνοθεσία Chris Tourlakis και χορογραφία δικιάς μου παρουσιάστηκε στο festival breaking 8 στη Σαρδηνία της Ιταλίας στις 8/11/2014 και πρόκειται να παρουσιαστεί τον Μάρτιο του 2015 στο Loikka dance film festival στο Ελσίνκι της Φιλανδίας όπως επίσης και στα πλαίσια του Greensboro Dance Film Festival στην Βόρεια Καρολίνα στην Αμερική. To "Dream of my Dream" χορευτικό σόλο για έναν χορευτή έχει επιλεχθεί να παρουσιαστεί στα πλαίσια του διεθνούς Φεστιβάλ Dance Days 5 στα Χανιά το επόμενο καλοκαίρι.
Από 20 Απριλίου μέχρι 26 Μαίου 2015 θα ερμηνεύσω τον θεατρικό έργο (μονόλογος) του Δημήτρη Φοινίτση BELLEΛΕΝ – Η (αιώνια) τραγωδία της Ελένης στο Από Μηχανής Θέατρο σε σκηνοθεσία του συγγραφέα και συμπαραγωγή του Χοροθεάτρου Λυδία Λίθος και του Από Μηχανής Θεάτρου. Το "Other Side" θα παρουσιάζεται κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στον πολυχώρο Vault που είναι και συμπαραγωγός της παράστασης μέχρι το Πάσχα με προοπτική παράτασης. Επίσης, στις 10 Μαρτίου το Χοροθέατρο Λυδία Λίθος θα παρουσιάσει μία χορευτική performance εμπνευσμένη από την ποιητική "Τολμηρή Επίλυση" του Κώστα Ευαγγελάτου στο Polis Art Cafe. Αυτά είναι τα μελλοντικά μας σχέδια προς το παρόν.

Γεωργία Οικονόμου
[email protected]