Παυλίνα Βερέμη: «Το αύριο αρχίζει σήμερα» στην Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης [συνέντευξη]

29.11.2016
Ένα περιβάλλον που βρίσκεται διαρκώς σε κίνηση. Επειδή το θέλουν αυτοί που το ζουν κι επειδή η φύση του χώρου το απαιτεί. Κάπως έτσι αυτοσυστήνεται στην επίσημη ιστοσελίδα της η Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης που σε λίγες ημέρες παρουσιάζει για δέκατη έκτη συναπτή χρονιά ένα σπονδυλωτό χορευτικό θέαμα, το «Tomorrow», «δεμένο» φέτος γύρω από το μότο «το αύριο αρχίζει σήμερα».

Έτσι, με τη βεβαιότητα ότι η πιο όμορφη μέρα μπορεί να είναι μόνο η αυριανή, η ομάδα χορού που γεννήθηκε και ζει στους κόλπους της ΚΣΟΤ, της πρώτης τη τάξει σχολής χορού της χώρας, επιδιώκει να φέρει το κοινό κοντά στη σκέψη πέντε χορογράφων της διεθνούς παραγωγής μέσα από ισάριθμα κομμάτια που δημιουργήθηκαν ή παραχωρήθηκαν από το ρεπερτόριο τους για την παράσταση της Hellenic Dance Company (η οποία δημιουργήθηκε από την Παυλίνα Βερέμη το 2000 στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης και αποτελεί σήμερα ένα περιβάλλον έμπνευσης και ευκαιριών, καθώς είναι μια ζωντανή γέφυρα ανάμεσα στην παγκόσμια χορευτική αρένα και το σύγχρονο ελληνικό χορευτικό δυναμικό).

Εμείς μιλήσαμε με την διευθύντρια της σχολής, Παυλίνα Βερεμή, για την νέα αυτή παραγωγή της σχολής και όχι μόνο….

Πείτε μας λίγα λόγια για το Tomorrow που θα δούμε στο Μέγαρο στις αρχές Δεκεμβρίου*.

Πρόκειται για ένα σπονδυλωτό θέαμα με έργα καταξιωμένων καλλιτεχνών όπως για παράδειγμα ο Άκραμ Καν, η Γιασμίν Βάρντιμον αλλά και ο Έλληνας Αντωνης Φωνιαδάκης. Η βραδιά περιλαμβάνει και ρεπερτόριο της Μάρθα Γκράχαμ. Είναι όλα έργα μεγάλων απαιτήσεων σε τεχνικό και ερμηνευτικό επίπεδο.

«Tο αύριο αρχίζει σήμερα»: Γιατί επιλέξατε αυτό ως μότο σας φέτος;

Με την κρίση συνηθίσαμε να λέμε “να περάσει και το σήμερα”, κι αυτό δημιουργεί την εντύπωση πως αρχίζει να βλέπει κανείς λίγο κοντόφθαλμα τη ζωή. Το σήμερα μάς αφορά χωρίς να ξεχνάμε το αύριο, το μέλλον, για το οποίο παλεύουμε να το κάνουμε καλύτερο με όποιο μέσο διαθέτει ο καθένας από μας.

Τι συνδέει τα κομμάτια που θα δούμε μεταξύ τους; Υπάρχει κάποιος κοινός τόπος;

Τα κομμάτια είναι απαιτητικά όπως σας είπα σε τεχνικό και ερμηνευτικό επίπεδο και αναδεικνύουν τις δυνατότητες της ομάδας και των χορευτών. Όλα τα έργα επικεντρώνονται στη ζωή του ανθρώπου και τον αγώνα του, την προσπάθειά του να υπερβεί την πεζή, ενίοτε ισοπεδωτική ή απάνθρωπη πραγματικότητα. Έχουν επίκεντρο τον άνθρωπο μέσα στον πανικό και το χάος, αλλά με ελπίδα και διάθεση να παλαίψει και να ξεφύγει.

Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους βασίζεται η φιλοσοφία της Κρατικής Σχολής Χορού;

Δουλειά, γνώση, αφοσίωση, πάθος για την τέχνη.

Ποια μεγάλη αλλαγή έγινε επί των ημερών σας στη Σχολή;

Δεν είναι θέμα μιας μεγάλης αλλαγής, έγιναν πολλές αλλαγές, όπως: η ομάδα -η Hellenic Dance Company, οι συνεργασίες με μεγάλους χορογράφους, οι παραστάσεις, το Open Studio, η Βιβλιοθήκη, η αναβάθμιση των σπουδών, η συντήρηση και ανάδειξη του ιστορικού κτιρίου της οδού Ομήρου, όπου στεγάζεται η Σχολή.

Ποια είναι η σχέση των ανδρών με το χορό στην Ελλάδα; Ακόμη θεωρείται ταμπού να γίνει ένας άνδρας χορευτής;

Η σχέση των ανδρών με το χορό στην Ελλάδα έχει αλλάξει δραματικά εδώ και αρκετό καιρό. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ακόμη ταμπού σε μέρος της Ελληνικής κοινωνίας, αλλά ο αριθμός των αιτήσεων που δεχόμαστε από αγόρια και των σπουδαστών που αποφοιτούν, είναι αδιάψευστοι μάρτυρες ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει.

Πού διαφέρει η δουλειά που γίνεται στην Κρατική Σχολή χορού από τις υπόλοιπες σχολές;

Δεν θα είχε νόημα μια τέτοια σύγκριση, διότι η ΚΣΟΤ είναι κρατική, η μόνη στην χώρα μας κρατική σχολή σύγχρονου χορού, και οι άλλες σχολές επαγγελματικής χορευτικής εκπαίδευσης είναι ιδιωτικές οπότε από τη μια καλύπουν τα προαπαιτούμενα που θέτει το ΥΠΠΟ για τη λειτουργία τους, από την άλλη φέρουν τη σφραγίδα του εκάστοτε ιδιοκτήτη, που μπορεί να θέτει δικά του στάνταρντς και να τα ακολουθεί.

Υπάρχει κάτι που δεν έχετε καταφέρει ως διευθύντρια της σχολής και ακόμη επιθυμείτε;

Δεν είναι θέμα ενός στόχου που θέλω να καταφέρω και που εξυπηρετείται με κάποιες κινήσεις, αλλά μάλλον βήματα προς μια σταθερά ανοδική και δημιουργική πορεία. Με ενδιαφέρει η άνοδος, η εξέλιξη, που γίνεται με προσεκτικά βήματα, δημιουργώντας σταθερότητα με βάση την εμπειρία που προκύπτει μετά από κάθε βήμα. Υπάρχουν ακόμη κάποια ζητήματα στον τομέα της εκπαίδευσης, όπως το τέταρτο έτος σπουδών, που θέλω οπωσδήποτε να πραγματοποιήσω, για να διευρυνθούν οι δυνατότητες της Σχολής και όσων μπορεί να προσφέρει στους σπουδαστές και αυριανούς επαγγελματίες.

* Παρασκευή 2, Σάββατο 3, Κυριακή 4 & Σάββατο 5 Δεκεμβρίου 2016, ώρα 20:00


Γ.Οικονόμου