Κινηματογραφικά περάσματα από το σήμερα στο χθες

21.01.2009
Ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο του Piault Marc Henri κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Μεταίχμιο με τίτλο «Ανθρωπολογία και κινηματογράφος. Πέρασμα στην εικόνα, πέρασμα από την εικόνα» σε μετάφραση της Πελαγίας Μαρκέτου.
Ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο του Piault Marc Henri κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Μεταίχμιο με τίτλο «Ανθρωπολογία και κινηματογράφος. Πέρασμα στην εικόνα, πέρασμα από την εικόνα» σε μετάφραση της Πελαγίας Μαρκέτου.

Το βιβλίο ανατρέχει αρχικά στη γέννηση του κινηματογράφου και της ανθρωπολογίας, που γεννήθηκαν μαζί στα τέλη του 19ου αιώνα. Οι εικονολήπτες των αδελφών Lumière δοκίμασαν από την πρώτη στιγμή να συλλάβουν με την εικόνα κάτι που αποτελεί το αντικείμενο και της ανθρωπολογίας: τους ανθρώπους και τις πρακτικές τις οποίες διαμορφώνουν στις σχέσεις με τους ομοίους τους και με το περιβάλλον.

Ο Piault ολοκληρώνει τη διαδρομή του με τον σύγχρονο ανθρωπολογικό κινηματογράφο, που έχει απομακρυνθεί πολύ από τον στερεότυπο εξωτισμό του παρελθόντος και επιχειρεί να επεξεργαστεί όργανα ανταλλαγής και συνομιλίας ανάμεσα σε πρόσωπα που προέρχονται από διαφορετικούς πολιτισμούς. Το βιβλίο περιέχει ευρετήριο ταινιών εθνογραφικού περιεχομένου.

Πρόκειται για το τρίτο βιβλίο της σειράς «Κινηματογραφικές Σπουδές» των εκδόσεων Μεταίχμιο που, με επιστημονικό υπεύθυνο τον κ. Xρήστο Δερμεντζόπουλο* (καθηγητή της Ανθρωπολογίας της Τέχνης και Θεωρίας Kινηματογράφου στο Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων), εμβαθύνει στην κινηματογραφική τέχνη και φωτίζει άγνωστες πτυχές της.

Στην ίδια σειρά κυκλοφορεί το βιβλίο του Pinel Vincent «Σχολές, κινήματα και είδη στον κινηματογράφο» που αναφέρεται στη μεγάλη περιπέτεια του παγκόσμιου κινηματογράφου, από την ταινία δράσης ως το γουέστερν μέσα από τις 90 και πλέον ενότητες του βιβλίου αυτού, οι οποίες συνοδεύονται από πλούσιο φωτογραφικό υλικό.

Παράλληλα, στην «Κοινωνιολογία του κινηματογράφου», ο Sorlin Pierre χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τον μεταπολεμικό ιταλικό κινηματογράφο ?ο οποίος επιτρέπει την αναμέτρηση με τα κοινωνικά προβλήματα καλύτερα από κάθε άλλον στην Ευρώπη- προτείνει μια μέθοδο «ανάγνωσης» που λαμβάνει υπόψη την ιδιαιτερότητα του φιλμικού φαινομένου. Δίνοντας μεγάλη προσοχή στις δεσμευτικές οικονομικές παραμέτρους (η ταινία πρώτα απ’ όλα είναι εμπορικό αγαθό, και έτσι εδώ αποσαφηνίζεται ο ρόλος των παραγωγών και των διανομέων), ο συγγραφέας αναλύει πώς συντάσσεται μια ταινία, τις διαφορετικές οπτικές γωνίες που διανοίγει αναδεικνύοντας όσα ομολογεί και όσα αρνείται μια κοινωνία για τον εαυτό της, καθώς επίσης και τον τρόπο με τον οποίο την υποδέχεται το κοινό.

Σημειώστε, τέλος, πως ετοιμάζεται για τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους, το τέταρτο βιβλίο των Robert Stam, Robert Burgoyne και Sandy Flitterman-Lewis, «New Vocabularies in FilmSemiotics: Structuralism, Post-structuralism and Beyond».

* Blogs: www.cdermen.blog.com , www.cdermen.blogspot.com




Γεωργία Οικονόμου