Μωρέ, Κουράγιο!

11.06.2012
Ένα χωριατόπαιδο προσπαθεί να «πιάσει την καλή» στη μεγαλούπολη. Το Αγόρι αφήνει την αγαπημένη του, το Κορίτσι, για να κάνει την τύχη του στη μητρόπολη. Βρίσκει δουλειά ως κλητήρας στο κατάστημα του DeVore, ενώ προσπαθεί να αποδείξει στη μνηστή του ότι έχει αναλάβει τη θέση του διευθυντή και ότι ξοδεύει το μισθό του σε πλούσια δώρα. Ο συγκάτοικος του Αγοριού, το Φιλαράκι, βγάζει λεφτά κάνοντας εντυπωσιακά ακροβατικά στο δρόμο. Ο πραγματικός διευθυντής του DeVore υπόσχεται 1.000 δολάρια στο Αγόρι, αν επινοήσει κάποιον έξυπνο διαφημιστικό τρόπο για το κατάστημα. Το Αγόρι πείθει το φίλο του να σκαρφαλώσει στο 12όροφο κτίριο και να μοιραστούν την αμοιβή. Την ημέρα της παράστασης, όμως, το Φιλαράκι προσπαθεί να αποφύγει τον Νόμο και το Αγόρι αναγκάζεται να πάρει τη θέση του. Αποφεύγοντας μια σειρά από εμπόδια, το Αγόρι σκαρφαλώνει ολοένα και πιο ψηλά, φτάνοντας στο τέλος να κρεμαστεί από το ρολόι του κτιρίου, σε μια από τις πιο εντυπωσιακές σκηνές της ταινίας.

Τις πραγματικά κλασικές κωμωδίες μπορείς να τις εξακριβώσεις στην πράξη: όταν μια ολόκληρη σκοτεινή αίθουσα γελάει εν έτει 2012 με μια ταινία που γυρίστηκε εκατό χρόνια πριν, τότε μάλλον δεν χωρά αμφιβολία για την διαχρονικότητά της. Αυτό είναι το στοίχημα της επανέκδοσης του «Safety Last!» και φαίνεται εξαρχής κερδισμένο. Εκτός του ότι η ταινία αποτελεί μια από τις σπουδαιότερες, αν και λιγότερο ξακουστές, στο είδος της, θα συστήσει τώρα σε ένα νεώτερο κοινό την φιγούρα ενός έξοχου μα παραγνωρισμένου κωμικού που άκουγε στο όνομα Χάρολντ Λόιντ και ο οποίος ουδέποτε απήλαυσε της εκτενούς αναγνώρισης ενός Μπάστερ Κίτον και ενός Τσάπλιν.

Πνευματικό του τέκνο εξ ολοκλήρου, το «Safety Last!» (που επανακυκλοφορεί στην Ελλάδα με τον ανόητο τίτλο «Μωρέ, Κουράγιο!») αντλεί το παιχνιδιάρικο χιούμορ του από τα παθήματα ενός καθημερινού και καλοκάγαθου ήρωα κατά την επαφή του με έναν κόσμο που δεν είναι φτιαγμένος για ανθρώπους όπως αυτός και κορυφώνεται σε μια από τις διασημότερες σεκάνς του σινεμά: έναν αξέχαστο συνδυασμό γέλιου και αγωνίας καθώς ο ηθοποιός κρέμεται από τους δείχτες ενός γιγαντιαίου ρολογιού, αρκετούς ορόφους πάνω από τη γη και με την πόλη να δεσπόζει κάτω από τα πόδια του.

Λουκάς Κατσίκας