DODESKA-DEN ΤΟΥ ΑΚΙΡΑ ΚΟΥΡΟΣΑΒΑ

08.07.2009
Κάπου ανάμεσα σε μια άγονη περιπλάνηση στα στούντιο του Χόλιγουντ και σε μια απόπειρα αυτοκτονίας, ο Ακίρα Κουροσάβα φεύγει για πρώτη φορά από το αγαπημένο του ασπρόμαυρο και ρίχνει εκτυφλωτικά χρώματα σε μία από τις πιο σκληρές του δημιουργίες

1970/ DVD ΠΕΡΙΟΧΗΣ 1, full screen, CRITERION CΟLLΕCΤΙΟΝ

Ακόμη παραπέρα, η «Γειτονιά Των Καταφρονεμένων» (όπως είναι ο ελληνικός τίτλος της ταινίας) τοποθετείται σε μια αληθινά οριακή στιγμή στη ζωή και την καριέρα του Κουροσάβα: πρόκειται για τη λεπτή γραμμή στην οποία η ψυχική υγεία του σκηνοθέτη έχει αρχίσει να τίθεται υπό αμφισβήτηση και το καλλιτεχνικό του μέλλον να προδιαγράφεται με όρους (αυτο)εξορίας. Δεν αποτελεί έκπληξη, λοιπόν, που ο σκηνοθέτης αποφασίζει να καταπιαστεί με τη μεταφορά ενός μυθιστορήματος σύνθετου και απαισιόδοξου όπως «Η Γειτονιά Χωρίς Ηλιο» του Σιγκούρο Γιαμαμότο και να ταυτιστεί με τη μοίρα όσων βρίσκονται έξω από τα σύνορα της πόλης και τους καλπάζοντες δείκτες του ιαπωνικού «οικονομικού θαύματος». Κανένα στοιχείο νατουραλιστικής προσέγγισης ή συμβατικής απόπειρας κατανόησης και συμπόνιας δεν παραμονεύει εδώ: ο Κουροσάβα επιχειρεί να φέρει κοντά τα τεκνικολόρ χρώματα με την κατάμαυρη διάθεση και τον ρεαλισμό α λα Οζου με τη φυγή σε φαντασιακές σφαίρες, χρησιμοποιώντας ως σημείο αναφοράς και ρυθμικό μοτίβο έναν διανοητικά καθυστερημένο άντρα που περνά τις μέρες του οδηγώντας ανύπαρκτα οχήματα. Τρελοί και άγιοι, αλκοολικοί και ονειροπόλοι συνυπάρχουν κυκλοφορώντας τη σκυτάλη της αφήγησης από χέρι σε χέρι, ενώ οι ήχοι του τραμ τους ενώνουν και τους χωρίζουν. Πρόκειται για τα θραύσματα μιας ζωής που υπάρχει πάντα εκεί έξω, αλλά και μιας από τις πιο εσωτερικές και (γι αυτό;) καταφρονεμένες ταινίες του Κουροσάβα. «Οσο ζεις, αυτοί θα ζουν στα όνειρά σου», λέει η ταινία στον θεατή ή/και στον δημιουργό της.

DVD EXTRAS Η ψηφιακά αποκαταστημένη κόπια έρχεται μαζί με το 36λεπτο ντοκιμαντέρ «Αkira Kurosawa: It Is Wonderful to Create» με συνεντεύξεις του σκηνοθέτη και άλλων συντελεστών της ταινίας, αλλά και βιβλιαράκι που περιέχει ένα δοκίμιο από τον ιστορικό κινηματογράφου Στίβεν Πρινς και μια συνέντευξη με τον υπεύθυνο σκριπτ της ταινίας και φίλο του σκηνοθέτη, Τερούγιο Νογκάμι. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΜΑΡΑΣ