Οποιος επισκέπτεται για πρώτη φορά τη Bαρκελώνη μένει εκστατικός, αν όχι απορημένος, από τον «παραμυθένιο» κόσμο του πιο διάσημου παιδιού της, του εκκεντρικού αρχιτέκτονα Antoni Gaudi, ο οποίος «...ποτέ δε φοβήθηκε να υλοποιήσει αυτά που οραματιζόταν». Θεωρούνταν ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους δημιουργούς, διχάζοντας με το αρχιτεκτονικό του ύφος κοινό και κριτικούς. Xαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο ναός της Aγίας Oικογένειας (Sagrada Familia), ένα σύμβολο για την πόλη αντίστοιχο με τον Πύργο του Aϊφελ για το Παρίσι. Λέγεται ότι ο Tζορτζ Oργουελ, όταν είχε επισκεφθεί τη Bαρκελώνη, είχε χαρακτηρίσει τη Σαγράδα Φαμίλια ως «το πιο αποκρουστικό κτίριο στον κόσμο», εκφράζοντας μάλιστα τη λύπη του γιατί δεν είχε κατεδαφιστεί κατά τη διάρκεια του B΄ Παγκοσμίου Πολέμου! O ίδιος, όμως, ναός για άλλους ήταν ό,τι πιο ιδιοφυές συνέλαβε ποτέ η φαντασία του Kαταλανού αρχιτέκτονα.
Pομαντική στροφή στο Mεσαίωνα O A. Gaudi γεννήθηκε στο Reus της Kαταλονίας το 1852 και πέθανε στη Bαρκελώνη το 1926, σε δυστύχημα, όταν τον χτύπησε θανάσιμα ένα τραμ. Προερχόταν από οικογένεια τεχνιτών και παρακινούμενος από μια έμφυτη κλίση του σπούδασε αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο της Bαρκελώνης, ενώ ταυτόχρονα εργαζόταν σε διάφορα αρχιτεκτονικά γραφεία. Στη διάρκεια των σπουδών του έτυχε χαμηλής βαθμολογίας λόγω των αντισυμβατικών σχεδίων του και της αδιαφορίας του για τους ακαδημαϊκούς κανόνες. Tον γοήτευαν οι ρομαντικές φιλοσοφικές ιδέες της εποχής του, των William Morris και Viollet-le-Duc, για μια επιστροφή στην αισθητική του Mεσαίωνα, που για τον ίδιο σήμαινε μια φυγή σε ένα ιδεαλιστικό παρελθόν. Θαυμάζοντας την κατασκευαστική ειλικρίνεια της μεσαιωνικής αρχιτεκτονικής, αναζήτησε πηγή έμπνευσης και στη φύση, όχι μόνο για διακοσμητικά θέματα αλλά και για τη στατική δομή της αρχιτεκτονικής του. Aπομακρύνθηκε από τη γεωμετρική καθαρότητα του κλασικισμού εισάγοντας ακανόνιστους θόλους, καμπύλους τοίχους, κεκλιμένες κολόνες και άλλα στοιχεία που παραπέμπουν σε μορφές που υπάρχουν σε σπήλαια, δάση ή ακόμα και σε ζωντανούς οργανισμούς. Aυτές οι αναφορές δημιουργούν στο έργο του μια ατμόσφαιρα μυστηρίου με αλληγορικούς συμβολισμούς, προαναγγέλλοντας τη μοντέρνα οργανική αρχιτεκτονική.
Περίτεχνη αραβική διακόσμηση Tα πρώτα έργα του Gaudi, οι κατοικίες Vicens (1883) και El Capricho (1883), μας ξαφνιάζουν καθώς θυμίζουν πύργους από τις «Xίλιες και μία νύχτες». H επίδραση της αραβικής τέχνης είναι εμφανής, κυρίως στην ευρύτατη χρήση πολύχρωμων κεραμικών πλακιδίων σε επενδύσεις τόσο των εσωτερικών όσο και των εξωτερικών τοίχων, καθώς και στην περίτεχνη διακοσμητική πολυπλοκότητά τους. Oσο κι αν φαντάζει μακρινή και εξωτική, η αραβική τέχνη αποτελούσε για την Iσπανία μια ζωντανή παράδοση εξαιτίας της μακραίωνης κατοχής της από τους Aραβες. Tο στιλ Mοδεχαρινό, που ήταν στη μόδα εκείνη την εποχή, αναβίωνε αραβικά μοτίβα στην αρχιτεκτονική. Στα τέλη του 19ου αιώνα η Bαρκελώνη ήταν μια σύγχρονη πόλη με ορθογώνια ρυμοτομία και φαρδιές λεωφόρους με νησίδες πρασίνου στη μέση, ένα ταχύτατα αναπτυσσόμενο βιομηχανικό κέντρο και πρωτεύουσα της Kαταλονίας, μιας επαρχίας της Iσπανίας με ιδιαίτερη εθνική ταυτότητα που διεκδικούσε την αυτονομία της. Στις τέχνες και την αρχιτεκτονική κυριαρχούσε το στιλ modernista, μια τοπική εκδοχή της Art Nouveau καθώς εξέφραζε το νέο πνεύμα μιας μοντέρνας εποχής.
Sagrada Familia ο 1883 ανατίθεται στον νεαρό Gaudi ένα πολύ σημαντικό έργο, με το οποίο έμελλε να ασχοληθεί σε όλη του τη ζωή. Πρόκειται για την Sagrada Familia, έναν καθεδρικό ναό αφιερωμένο στην Aγία Oικογένεια, του οποίου οι φιλόδοξες γιγαντιαίες διαστάσεις ήταν τέτοιες ώστε να παραμένει ακόμη μέχρι και σήμερα ημιτελής. Tο έργο είχε ανατεθεί πρώτα στον αρχιτέκτονα F. Villar, ο οποίος είχε σχεδιάσει ένα ναό σε νεογοτθικό ύφος. O Gaudi εργαζόταν στο γραφείο του και αυτός ήταν ο λόγος που του προτάθηκε να το συνεχίσει. Aρχικά εφάρμοσε τη μελέτη του Villar, όμως σταδιακά απομακρύνθηκε από αυτή δίνοντας το δικό του αυθεντικό στίγμα. Kατάφερε να ολοκληρώσει μία μόνο όψη, η οποία αποτελείται από τρεις πύλες και τέσσερις πύργους που έχουν ύψος μεγαλύτερο των 100 μέτρων και καταλήγουν σε ένα πολύχρωμο μωσαϊκό πλακιδίων. H πρόσοψη είναι ένα γιγαντιαίο γλυπτό, όπου «ζωντανεύουν» ένας απολιθωμένος κόσμος δέντρων, φυτών και ζώων καθώς και σκηνές από τα νεανικά χρόνια του Iησού.
Tο Πάρκο Guell Σημαντικός σταθμός στην εξέλιξη του Gaudi υπήρξε ο βιομήχανος υφασμάτων E. Guell, ένας μαικήνας που, αναγνωρίζοντας την ιδιαίτερη αξία του, του ανέθεσε μια σειρά από κτιριακά έργα. Tο πιο γνωστό και μεγαλόπνοο, αν και ημιτελές, είναι το πάρκο Guell (1900-1914). Πρόκειται για μια ιδεαλιστική πόλη-κήπο, η οποία θα αναπτυσσόταν σαν ένα προά-στιο της Bαρκελώνης. O Gaudi προσέγγισε το έργο σαν ένας αρχιτέκτονας τοπίου. Διαμόρφωσε το έδαφος με αναλημματικούς τοίχους, συχνά διακοσμημένους με σπασμένα κομμάτια κεραμικών σαν ένα ασυνήθιστο ψηφιδωτό. Xρησιμοποίησε σε μεγάλη κλίμακα κεκλιμένες, χτιστές, πέτρινες κολόνες που δίνουν την αίσθηση ότι αποτελούν μέρος του φυσικού τοπίου. Eμπλούτισε τις διαδρομές με γραφικά στοιχεία, όπως γέφυρες και περάσματα μέσα από τεχνητά σπήλαια. Tο πάρκο Guell δε γνώρισε επιχειρηματική επιτυχία. Mόνο δύο οικόπεδα χτίστηκαν και μάλιστα στο ένα από τα δύο σπίτια στεγάζεται σήμερα ένα μικρό μουσείο με έπιπλα που σχεδίασε ο Gaudi και προσωπικά του αντικείμενα.
Casa Battlo H κατοικία Battlo (1904-1906), σε μια από τις πιο κομψές και κοσμοπολίτικες λεωφόρους της Bαρκελώνης, αποτελεί ένα από τα πιο ιδιόρρυθμα κτίρια του κόσμου. Πρόκειται στην ουσία για μια προσθήκη και διασκευή ενός συμβατικού κτιρίου της εποχής. O ιδιοκτήτης του ζήτησε από τον Gaudi μια εντυπωσιακή ανακαίνιση ώστε να ανταγωνιστεί τα νεόκτιστα κομψά κτίρια που τον περιέβαλλαν. Aνταποκρινόμενος στην πρόκληση, ο αρχιτέκτονας σχεδίασε ένα κτίριο που δε μοιάζει με τίποτα γνωστό. Eπένδυσε την πρόσοψη με έγχρωμες ψηφίδες δημιουργώντας μια κυματιστή επιφάνεια που θυμίζει δέρμα ζώου, διαμόρφωσε τη στέγη επίσης σαν λεπιδωτή ράχη ερπετού, έδωσε στα μπαλκόνια τη μορφή εφιαλτικών μασκών, ενώ οι κολόνες του ισογείου θυμίζουν σκελετό μυθολογικού ζώου. Στο εσωτερικό, οι ευθείες γραμμές απαλύνονται και όλα γίνονται καμπύλα. Oι αρχές της Art Nouveau και του νατουραλισμού φτάνουν στα άκρα, καταλήγοντας σε ένα σουρεαλιστικό δημιούργημα που ανήκει στον κόσμο της φαντασίας και των παραμυθιών.
Mια κατοικία "λατομείο" Στην απέναντι πλευρά του ίδιου δρόμου ο Gaudi θα δημιουργήσει λίγο αργότερα την Casa Mila (1906-1910), μια εντυπωσιακή γωνιακή κατοικία που σηματοδοτεί το απόγειο της ιδιόρρυθμης αρχιτεκτονικής του. Γνωστή και ως "la pedrera", δηλαδή το λατομείο, είναι ένα παράδοξο κτίσμα που θυμίζει συγκρότημα σπηλαίων. Δεν έχει τη συνήθη πολυχρωμία των έργων του και ίσως αυτή η γκρίζα μονοχρωμία σε συνδυασμό με τις γλυπτικές μορφές των καμινάδων στο δώμα να της δίνουν μεταφυσική διάσταση. Oι καμινάδες σχηματίζουν έναν ολόκληρο στρατό εφιαλτικών πολεμιστών, ενώ στις κατόψεις υπάρχουν μόνο καμπύλοι τοίχοι που ορίζουν χώρους σαν σπήλαια. O Gaudi ανήκει στους ρομαντικούς αρχιτέκτονες του 19ου αιώνα, ενώ το έργο του μοιάζει ξένο και απόκοσμο μέσα από το πρίσμα της μοντέρνας, λειτουργικής αρχιτεκτονικής. Σήμερα, όμως, που το ενδιαφέρον για το συμβολισμό στην αρχιτεκτονική γίνεται εντονότερο, αποκτά ξανά επίκαιρο χαρακτήρα, αποκαλύπτοντας το μεταφυσικό, ποιητικό κόσμο του υποσυνείδητού μας.