Συχνά χρησιμοποιούμε τον όρο ψυχοπαθή όχι για να περιγράψουμε τους ψυχικά ασθενείς που χρήζουν βοήθειας αλλά όλους αυτούς τους «ψυχάκηδες» που μας περιβάλλουν.
Όπως είδαμε και σε προηγούμενο άρθρο όταν έχουμε να κάνουμε με ένα σύντροφο «ψυχάκια» η κατάσταση και η λύση είναι στο χέρι μας. Τι γίνεται όμως όταν έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα ψυχο-αφεντικο;
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ψυχοπαθή αφεντικού;
Τα ψυχωτικά αφεντικά είναι κάτι το συνηθισμένο στον εταιρικό κόσμο καθώς όσοι κατέχουν θέσεις ευθύνης συχνά αναπτύσσουν συμπεριφορές που θα μπορούσαμε να πούμε πως μοιάζουν αρκετά με αυτές ενός ψυχικά ασθενούς ατόμου. Με βούλα γιατρού δηλαδή, οι περισσότεροι managers πληρούν τα κριτήρια ενός ψυχοπαθούς.
Αυτό άλλωστε έδειξε και πρόσφατη μελέτη του πανεπιστημίου British Columbia που εξέτασε στελέχη πολυεθνικών εταιριών. Σύμφωνα με τα ευρήματα οι περισσότεροι διευθυντές έχουν υψηλά σκορ ψυχοπάθειας!
Η σκληρότητα με την οποία οι διευθυντές αντιμετωπίζουν τους υπαλλήλους, η έλλειψη κατανόησης, η άκρα αυτοπεποίθηση αλλά και η λογική του τύπου «αυτό που λέω εγώ είναι το σωστό», η έλλειψη ενοχών, ο εγωκεντρισμός αλλά και η άκρατη επιθυμία επιβολής είναι στοιχεία που μπορούν να οδηγήσουν τους υπαλλήλους στην τρέλα ενώ με αυστηρά ιατρικούς όρους θα μπορούσαν να είναι ενδείξεις ακόμη και… ψυχοπάθειας.
Το προσωπείο της καλοσύνης που πρέπει να προσέξεις
Τις περισσότερες φορές, όταν τα πράγματα βαίνουν καλώς τα ψυχο-αφεντικά, είτε άνδρες, είτε γυναίκες δείχνουν πρόσχαροι και προσφιλείς. Όταν όμως κάτι πηγαίνει στραβά προσπαθούν να βρουν εύκολους στόχους και αποδιοπομπαίους τράγους.
Μπορεί για παράδειγμα να έχεις ενημερώσει τον προϊστάμενο σου για τα προβλήματα που αντιμετωπίζεις και πιθανότατα θα δημιουργήσουν πρόβλημα στην εξέλιξη της εργασίας που σου έχει ανατεθεί. Σε πρώτη φάση δείχνει να καταλαβαίνει και σε διαβεβαιώνει πως θα επιληφθεί του θέματος. Με το που βγαίνεις από το γραφείο, συνεχίζει να απολαμβάνει το καφεδάκι ή την τηλεφωνική κουβεντούλα του και ξεχνά όλα όσα συζητήσατε. Ωστόσο, όταν οι προβλέψεις σου επιβεβαιωθούν, αντί να πάρει την ευθύνη για το χάος θα προσπαθήσει να αποποιηθεί κάθε ευθύνη, με πρώτο υποψήφιο θύμα εσένα την ίδια.
Όπως είναι φυσικό αυτή η συμπεριφορά σε θλίβει, σε εκνευρίζει και σε βγάζει εκτός εαυτού αλλά είσαι ο τελευταίος τροχός της αμάξης και τα λεγόμενά σου δεν έχουν την ίδια βαρύτητα με τους ισχυρισμούς του προϊσταμένου σου. Τι κάνεις σε αυτήν την περίπτωση;
Πώς να μην πέσεις θύμα του "τρελού" αφεντικού;
Υπάρχει τρόπος να ξεπεράσεις τα εμπόδια και να αντιμετωπίσεις την κατάσταση; Τι μπορείς να κάνεις ώστε να μη γίνεις το πιόνι του υπευθύνου σου στο παιχνίδι εξουσίας του;
* Κράτα αρχείο επαγγελματικών e-mail: Το να η διαγράφεις τα επαγγελματικά σου μηνύματα και συνομιλίες θα σε προφυλάξει από το να γίνεις το εξιλαστήριο θύμα όταν κι εάν κάτι πάει στραβά. Έχοντας τα διαπιστευτήριά σου θα μπορείς να αποδείξεις ανά πάσα ώρα και στιγμή ότι ενέργησες βάσει πλάνου και σύμφωνα με όσα σου είχαν ζητηθεί.
* Αν σε προσβάλει, «φακέλωσέ» τον: Κράτα αντίγραφα των μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ειδικά όταν αυτά εμπεριέχουν προσβολές ή δείχνουν αντιεπαγγελματική συμπεριφορά. Πιθανότατα κάποια στιγμή να χρειαστεί να τα χρησιμοποιήσεις για να αποδείξεις τα λεγόμενά σου και το γεγονός ότι ο προϊστάμενος σου είναι… «ψυχάκιας».
* Προσοχή στις παγίδες: Μην κάνεις άκριτα χάρες θεωρώντας πως θα εκτιμηθεί δεόντως και θα καλοπιάσεις το «τρελό» αφεντικό σου και μην αναλαμβάνεις πολλές πρωτοβουλίες. Ζύγισε το ρίσκο και τα οφέλη και αποφάσισε αν θα αναλάβεις την ευθύνη. Διότι μπορεί εσύ να έχεις όλη τη διάθεση και το μεράκι να βοηθήσεις αλλά θα κριθείς εκ του αποτελέσματος και όχι για τις καλές προθέσεις σου.
* Φέρσου επαγγελματικά, κους-κους κάνεις με τις φίλες: Διατήρησε μια καλή κι άκρως επαγγελματική σχέση με το αφεντικό της κολάσεως ή τους «ψυχοπαθείς» συναδέλφους. Δε χρειάζεται να συζητάς προσωπικά ζητήματα μαζί τους και πάνω απ΄όλα να μη τους δίνεις οποιαδήποτε πληροφορία που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί εναντίον σου.
Και με τους φίλους τι κάνεις;
Ποιά είναι τα όρια και πως θα καταφέρεις να μην πέσεις θύμα τους; Μείνε "συντονισμένη" και μάθε το προσεχώς σε επόμενο άρθρο μας.
Από τη Δήμητρα Γκούντρα