Το θέλω οπωσδήποτε…
Όπως περιγράψαμε και στο προηγούμενο άρθρο μας με τίτλο «Μαμά τα θέλω όλα» την περίοδο των γιορτών τα παιδιά βρίσκουν την ευκαιρία να προβάλλουν, να απαιτήσουν και συνήθως να ικανοποιήσουν μέχρι και τα πιο ακραία καταναλωτικά τους «θέλω». Αυτές τις μέρες, αλλά και πολλές άλλες, ένα συχνό φαινόμενο που παρατηρείται στα καταστήματα με παιχνίδια είναι η παιδική υστερία. Παιδιά κάθε ηλικίας χτυπιούνται, φωνάζουν γιατί θέλουν το συγκεκριμένο και όχι άλλο και οι γονείς ανήμποροι να τα ηρεμήσουν καταφεύγουν πολλές φορές στην αγορά που δεν επιθυμούν.
Οι λόγοι που μπορεί ένα παιδί να φτάσει σε αυτή τη συμπεριφορά είναι πολλοί και έχουν να κάνουν και με τη σχέση με τους γονείς. Όσο αφορά στην καταναλωτική πρακτική η δύναμη της μάρκας και η συνήθεια των γονιών να παίρνουν ότι ζητάει το βλαστάρι τους είναι οι σημαντικότεροι.
«Η μάρκα επηρεάζει πολύ το παιδί, διαπιστώνει η κ. Μηλιοπούλου, γιατί γνωρίζει τα προϊόντα που διαφημίζονται συχνότερα, επιθυμεί τους ήρωες που πρωταγωνιστούν στα αγαπημένα του κινούμενα σχέδια και ενθουσιάζεται με τις καθημερινές καινοτομίες γνωστών του προϊόντων. Το παιδί άλλοτε χαίρεται από την επιλογή του κι άλλοτε απογοητεύεται. Όταν τα πράγματα που θέλησε δεν είναι «όπως στην τηλεόραση», όταν το καινούργιο παιχνίδι χαλάσει αμέσως ή αποδειχθεί βαρετό οι γονείς πρέπει να βοηθούν το παιδί να κατανοήσει ότι η εικόνα, οι εντυπώσεις δεν πρέπει να θολώνουν την κρίση του και ότι οφείλει να απορρίπτει τις μάρκες που το απογοητεύουν.»
Η διαδικασία αυτή καλό θα είναι να ξεκινά και πριν την αγορά του παιχνιδιού-αγαθού, από την ώρα που το παιδί πληροφορείται για το προϊόν μέσω της διαφήμισης και το επιθυμεί. Τους μήνες που προηγούνται των γιορτών οι διαφημίσεις παιδικών ειδών αυξάνονται κατακόρυφα και επιτείνουν την παιδική αγοραστική επιθυμία.
«Τα παιχνίδια που διαφημίζονται στην τηλεόραση μπορεί να αποτελέσουν μέρος της «λίστας επιθυμιών» των παιδιών για τα γενέθλια τους ή τα Χριστούγεννα , συμβουλεύει η κ. Λαζαρίδου ψυχολόγος- ψυχοθεραπεύτρια. Τα περισσότερα παιδιά ωστόσο και κυρίως τα παιδιά μικρότερης ηλικίας έχουν δυσκολία να ξεχωρίσουν την πραγματική από την φανταστική παρουσιαζόμενη εικόνα των παιχνιδιών- αγαθών στις διαφημίσεις,. Καλό είναι να τους εξηγήσετε ότι τα παιχνίδια και τα υπόλοιπα αγαθά παρουσιάζονται στην τηλεόραση όσο δυνατό πιο ελκυστικά, ότι ο στόχος της διαφήμισης είναι να πουληθούν τα αγαθά και ότι όλες οι πληροφορίες μπορεί να μην προβάλλονται.»
Τι να κάνετε όταν το… παρακάνει.
Καλό είναι να έχετε προετοιμάσει σωστά την έξοδο για ψώνια, όταν πρόκειται να διαλέξετε μαζί του το δώρο του ώστε να μην υπάρχουν τέτοιες δυσάρεστες σκηνές. Θυμηθείτε ότι τα παιδιά μπορούν και «πιάνουν» την αδυναμία σας και ξέρουν να την εκμεταλλεύονται.
«Σε κάθε περίπτωση όταν λέμε «όχι» πρέπει να επιμένουμε σε αυτό και να μην αλλάζουμε γνώμη για να αποφεύγονται σκηνές παιδικής υστερίας μέσα στα καταστήματα, παρατηρεί η κ. Μηλιοπούλου. Αν αλλάξουμε γνώμη γι’ αυτό το όχι, σίγουρα πρέπει να μεσολαβήσει ένα ικανό διάστημα από τη φάση της παιδικής εμμονής έτσι ώστε να είναι σαφές ότι η μεταστροφή μας δεν συνδέεται με αυτή.»
Για να μη φτάσετε πάντως σε τέτοια άκρα η κ. Λαζαρίδου προτείνει μια συνολικότερη αντιμετώπιση με πυρήνα,- τι άλλο;- την προσωπική επαφή και το παιχνίδι:
« Πολύ συχνά οι γονείς ικανοποιούν όλες τις απαιτήσεις τους κι έτσι τους καλλιεργούν τον ανταγωνισμό στο σχολείο και στο περιβάλλον με τους φίλους τους. Συνήθως προσφέρουν τα πάντα στο παιδί τους για να μην στερηθεί ό,τι εκείνοι στερήθηκαν ή για να αναπληρώσουν τις ώρες που βρίσκονται μακριά του. Είναι προτιμότερο να περάσουν μερικές ώρες μαζί με το παιδί τους και να παίξουν. Το παιχνίδι έρχεται αυθόρμητα στα παιδιά τα οποία με τη φαντασία τους βλέπουν τον κόσμο μέσα από ασφαλή σύνορα κι έτσι αναπτύσσουν πλούσιο εσωτερικό κόσμο, δημιουργικότητα, και αυτονομία στην ενήλικη ζωή. Αυτά που καταφέρνει το παιχνίδι δεν μπορεί να τα φτάσει η διαφήμιση και το εμπόριο παιχνιδιών. »
Τι δώρα να τους πάρεις; Μέινε συντονισμένη για χρήσιμες συμβουλές για την επιλογή των παιδικών δώρων στις γιορτές των Χριστουγέννων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΓΓΑΝΑ ΨΥΧΟΛΟΓΟ-ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ
Πρώτη δημοσίευση: Περιοδικό Αρμονία, τεύχος 59
Update: Δεκέμβριος 2016