600 έργα σε... λαβύρινθο στη Νέα Ιωνία

20.05.2013
Η έκθεση-«επανεκκίνηση» της Συλλογής Δ. Ιωάννου άρχισε χθες και θα διαρκέσει έως τις 30 Νοεμβρίου.

Η Συλλογή του Δάκη Ιωάννου, από τις πιο συναρπαστικές συλλογές σύγχρονης τέχνης διεθνώς, έχει δεχτεί αρκετές αναγνώσεις

Τώρα, με αναφορές στις προηγούμενες εκθέσεις, μια νέα παρουσίαση έρχεται να ανακατέψει έργα γνωστά και άγνωστα της συλλογής και άλλα από επιμέρους συλλογές, όπως ντιζάιν, που έχει παρουσιαστεί μόνο στην Αμερική, κυπριακές αρχαιότητες και αντικείμενα μόδας.

Η έκθεση είναι άρρηκτα δεμένη με το κέλυφος της συλλογής, το κτίριο που τη στεγάζει στη Νέα Ιωνία (Ε. Παπά & Φιλελλήνων 11). Οι χώροι επέβαλαν πολλές επιλογές (συνθέσεις, συνομιλίες και μια λαβυρινθώδη διαδρομή) του αρχιτέκτονα Ανδρέα Αγγελιδάκη, ο οποίος, μαζί με τη Maria Cristina Didero, ειδική στο ντιζάιν, επιμελήθηκαν την έκθεση «The system of objects», που δανείζεται τον τίτλο, και εμπνέεται από το έργο του Ζαν Μποντριγιάρ, του σημαντικότερου στοχαστή της μετανεωτερικότητας, ο οποίος με τα σχόλιά του έχει προκαλέσει αρκετά τους σύγχρονους καλλιτέχνες.

Στο ξεκίνημα της έκθεσης, αφού περάσεις ένα «Stop», έργο-επικίνδυνο πέρασμα, βλέπεις ένα δωμάτιο με φωτογραφίες εγκαινίων, καταλόγους και δημοσιεύματα παλαιότερων διοργανώσεων πριν συνεχίσεις στην «έκθεση των εκθέσεων της Συλλογής Ιωάννου», με 600 περίπου έργα 213 καλλιτεχνών, μέσα από τρύπες στους τοίχους, σκαλοπάτια, γύψινα διαχωριστικά και δωμάτια-κλουβιά. Για να καταλήξεις στην ταράτσα όπου, μεταξύ άλλων, υπάρχει μια φωτογραφία που τράβηξε ο Μαουρίτσιο Κατελάν στο σπίτι του συλλέκτη στην Κέρκυρα με έργα ντιζάιν. Εντυπωσιακά σύνολα είναι τα «Μοναδικά αντικείμενα» -ένα κομμάτι από τη νεολιθική κυπριακή περίοδο, ένας πίνακας του Κύπριου Τηλέμαχου Κάνθου, η πρώτη γαλλική έκδοση του «The system of objects» του Μποντριγιάρ κ.ά.- τα οποία διακρίνονται μέσα από ένα παραθυράκι.

Επίσης, ένα δωμάτιο με αναγεννησιακά αγάλματα του Χριστού και ένας πίνακας του Τζεφ Κουνς εμπνευσμένος από την Αναγέννηση, τέσσερα δωμάτια με ξύλινους σκελετούς σαν κλουβιά, που το καθένα φτιάχνει τη δική του ιστορία, όπως αυτό με το «φόρεμα» της Μπουρζουά ή το «παγώνι» του Αχιλλέα Δρούγκα.

Δ. Ρουμπούλα