Ντοκιμαντέρ "Πατρίς" Απωλεσθέν το 1868

30.01.2008
Στο Μουσείο Μπενάκη η προβολή του Ντοκιμαντέρ «Πατρίς» απολεσθέν το 1868 - Ένα τροχοκίνητο ατμόπλοιο στο βυθό της Κέας.
Τι: Προβολή Ντοκιμαντέρ «Πατρίς» Απωλεσθέν το 1868 -
"Ένα τροχοκίνητο ατμόπλοιο στο βυθό της Κέας"
Πού: ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ, Πειραιώς 138
Πότε: 30 Ιανουαρίου 2008
Το ντοκιμαντέρ έχει ξεκινήσει από τον Οκτώβριο του 2006, ενώ οι προετοιμασίες για την υλοποίηση του χρειάστηκαν τουλάχιστον δυο χρόνια.

Πρόκειται για μια πρωτόγνωρη ενέργεια στον ελλαδικό χώρο, που πραγματοποιεί ιστορική έρευνα, ανελκύσεις, αλλά και ταυτόχρονα γυρίζει ντοκιμαντέρ βάση δραματοποιημένου σεναρίου. Στόχος της ταινίας είναι να κάνει γνωστό το θέμα σε διεθνές επίπεδο.

Κατά τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ ανελκύστηκαν ο ένας εκ των δυο τροχών από βάθος - 52 μέτρων και βάρους 14 με 16 τόνους, καθώς και διάφορα άλλα ευρήματα και κατέληξαν σε ειδική πτέρυγα, που δημιουργήθηκε για το σκοπό αυτό στο Μουσείο της Σύρου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα δυο βασιλικά κανόνια που ανελκύστηκαν από το ναυάγιο.

Η ενέργεια πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του Βιομηχανικού Μουσείου Σύρου που υπάγεται στον Δήμο της Σύρου και το Υπουργείο Πολιτισμού, το Εθνικό ίδρυμα Ερευνών, την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων και την καταδυτική ομάδα UFR-Team.

Το ντοκιμαντέρ αφορά στο ιστορικό τροχοκίνητο ατμόπλοιο «Πατρίς», που βυθίστηκε το 1868. Ένα μοναδικό ναυάγιο (με μέγιστο βάθος -55 μέτρων), ίσως σε όλη την Μεσόγειο, πιθανόν και στην Ευρώπη. Ο λόγος που το καθιστά μοναδικό ορίζεται από την ιδιαιτερότητα αυτών των τύπων πλοίων, που για την κίνηση τους χρησιμοποιούσαν τροχούς. Κατασκευασμένο σε μια εποχή πριν την ανακάλυψη της προπέλας, με τα περισσότερα σκάφη να είναι φτιαγμένα από ξύλο. Το συγκεκριμένο πλοίο ήταν ένα από τα ελάχιστα μεταλλικής κατασκευής και για αυτόν το λόγω σώζεται έως σήμερα. Ένα πολυτελές πλοίο, που είχε τροχοκίνητη ατμομηχανή αλλά και ιστιοφορία, ιδιοκτησία της «Ελληνικής Ατμοπλοΐας», της πρώτης ακτοπλοϊκής εταιρίας που ιδρύθηκε ποτέ για την Ελλάδα.

Στοιχεία «Πατρίς»

Το τροχοκίνητο ατμόπλοιο «Πατρίς» παραγγέλθηκε στα ναυπηγεία C. Lungley & Co, Deptford, στον ποταμό Thames, της Αγγλίας από τον Βασιλιά Όθωνα το 1859 και παρελήφθη το 1860. Μήκους 217 ποδών, πλάτους 27.5 ποδών, 787 κόρων, 641 τόνων (επίσης αναφερόταν και ως 800 τόνων), 180 ίππων. Ταυτόχρονα παραγγέλθηκαν 4 πλοία, δυο όμοια τροχοκίνητα ατμόπλοια, το πολυτελές «Όθων» και «Αμαλία», καθώς επίσης και δυο μικρότερα το «Βυζάντιον» και το «Επτάνησος». Το «Όθων» μετονομάστηκε σε «Πατρίς», όπου δόθηκε στην Ελληνική Ατμοπλοΐα μαζί με το «Αμαλία», το οποίο μετονομάστηκε σε «Ευνομία». Στο «Ευνομία» εκδηλώθηκε φωτιά στο λέβητα, ενώ ήταν στην Ύδρα και κάηκαν ζωντανοί 50 άνθρωποι. Έπειτα μετονομάστηκε σε «Ίρις».