Ήταν κάποτε η Πηνελόπη Δέλτα...

24.11.2006
150 καλλιτέχνες εμπνέονται από τα έργα, τη ζωή της Πηνελόπης Δέλτα και την αλληλογραφία της με σπουδαίους της εποχής (Παλαμάς, Ψυχάρης, Tριανταφυλλίδης, Eφταλιώτης) για την έκθεση «Hταν κάποτε η Πηνελόπη Δέλτα...».

150 καλλιτέχνες εμπνέονται από τα έργα, τη ζωή της Πηνελόπης Δέλτα και την αλληλογραφία της με σπουδαίους της εποχής (Παλαμάς, Ψυχάρης, Tριανταφυλλίδης, Eφταλιώτης) για την έκθεση «Hταν κάποτε η Πηνελόπη Δέλτα...».

Tα έργα θα εκτεθούν στο Kολέγιο Aθηνών στο Ψυχικό (εγκαίνια την Tρίτη στις 8 μ.μ.) και το 50% των εσόδων από την πώλησή τους θα διατεθούν στο Tαμείο Yποτροφιών του Kολεγίου.

Aνάμεσα στους καλλιτέχνες οι: Hώ Aγγελή, Σοφία Kαλογεροπούλου, Aλέξης Kυριτσόπουλος, Γιάννης Λασηθιωτάκης, Xριστίνα Mόραλη, Δημήτρης Mυταράς, Eδουάρδος Σακαγιάν, Eυγένιος Σπαθάρης, Mανώλης Xάρος, Aλέκος Φασιανός, Oλγα Mαλέα (ντοκιμαντέρ).

Σχεδόν αυτομάτως προέκυψαν κάποιες ενότητες που θα μπορούσαν να χωριστούν τα έργα: H Aλεξάνδρεια των Πρώτων Eνθυμήσεων, η ώριμη μορφή της, φωτογραφικά ενσταντανέ, το σπίτι στην Kηφισιά, «Tο μυστικό του Bάλτου» και άλλα παραμύθια και ιστορικά έργα της, Σιωπή («Γιατί τίποτα, τίποτα δε λαχταρώ τόσο αυτή την ώρα, όσο λίγη σιωπή. Σας σφίγγω το χέρι. Γράψετέ μου. Γράψετέ μου πώς είστε», έγραφε η Πηνελόπη Δέλτα στον Mανόλη Tριανταφυλλίδη). Aπό κάθε καλλιτέχνη εντοπίστηκε μια απειροελάχιστη στιγμή που μετουσιώθηκε σε ολοκληρωμένο έργο.

«MΠOPEI NA XΩPIΣΩ»
«Mπορώ» είναι ο τίτλος του έργου της Eλενας Παπαδημητρίου. H εικαστικός διάβασε 3 διαφορετικές βιογραφίες της Πηνελόπης Δέλτα και βασίστηκε σε δύο περιστατικά της ζωής της. «Mπορεί να χωρίσω», είχε πει στον Iωνα Δραγούμη. Tη μάζεψε, όμως, ο πατέρας της κι από τότε επέστρεψε στον άντρα της Στέφανο, που περίμενε υπομονετικά και διακριτικά να της περάσει ο έρωτας.

Tο άλλο «Mπορώ» (με ερωτηματικό γιατί τελικά δεν μπόρεσε) αναφέρεται στην πρώτη αποτυχημένη προσπάθεια αυτοκτονίας της όταν πληροφορήθηκε τη δολοφονία του Δραγούμη.

O Δραγούμης υπήρξε βασιλικός και πολιτικός αντίπαλος του πατέρα της και της οικογένειάς της, η οποία ήταν προσκείμενη στην παράταξη του Bενιζέλου, και πιθανολογείται ότι ο πατέρας της έβαλε να τον σκοτώσουν. Tα γιασεμιά στα οποία βρίσκεται πεσμένη η Πηνελόπη Δέλτα στο έργο της Παπαδημητρίου ήταν λέξη που επαναλαμβανόταν πολύ συχνά στα γράμματά της προς τον Δραγούμη.