Άγιοι Φίλοι του Τσόκλη

23.05.2011
Ο Αγιος Γιώργης καμακώνει τον φοβερό δράκο. Τη μυθική αυτή εικόνα που «μιλά» για τη μάχη του καλού με το κακό αντικρίζει κάποιος μπαίνοντας στην αυλή του Μουσείου Κώστα Τσόκλη, στο κυκλαδικό χωριό Κάμπος, που το Σάββατο άνοιξε επίσημα τις πύλες του στο κοινό, συμβάλλοντας έτσι στο να γίνει η Τήνος από κέντρο προσκυνήματος ένας δυνατός τόπος ανάδειξης της σύγχρονης τέχνης στη χώρα μας.

Ο Αγιος Γιώργης καμακώνει τον φοβερό δράκο. Τη μυθική αυτή εικόνα που «μιλά» για τη μάχη του καλού με το κακό αντικρίζει κάποιος μπαίνοντας στην αυλή του Μουσείου Κώστα Τσόκλη, στο κυκλαδικό χωριό Κάμπος, που το Σάββατο άνοιξε επίσημα τις πύλες του στο κοινό, συμβάλλοντας έτσι στο να γίνει η Τήνος από κέντρο προσκυνήματος ένας δυνατός τόπος ανάδειξης της σύγχρονης τέχνης στη χώρα μας.

Ο μεταλλικός αυτός δράκος είναι, όμως, μόνο μία από τις δημιουργίες από το πολύμορφο έργο του 81χρονου ασυμβίβαστου καλλιτέχνη που φιλοξενούνται στον χώρο του πρώην Δημοτικού Σχολείου του Κάμπου, το οποίο επεκτάθηκε και αποτελεί πλέον σταθερό φάρο πολιτιστικής ανάπτυξης (έργο που εκτιμάται ότι στοίχισε πάνω από 700.000 ευρώ - τα 350.000 προέρχονται από το Δημόσιο, στο πλαίσιο του προγράμματος «Θησέας»).

Το πρώην Δημοτικό Σχολείο του Κάμπου, το οποίο επεκτάθηκε και αποτελεί πλέον σταθερό φάρο πολιτιστικής ανάπτυξης«Κάποιοι καλλιτέχνες θέλουν να υμνήσουν την 7η μέρα της δημιουργίας, τη δημιουργημένη φύση. Μερικοί άλλοι θέλησαν να συναγωνιστούν τον ίδιο τον Θεό στη δημιουργία και ξεκινούν από την 1η μέρα, όπως ο Λεονάρντο ντα Βίντσι, που θέλησε να μπει στους νόμους της φύσης. Κάτι τέτοιο επιχειρεί συχνά και ο Κώστας Τσόκλης», σημείωσε την ημέρα των εγκαινίων η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα, για τον καλλιτέχνη που «δουλεύει σαν ποιητής», «που εκφράζεται με τις πληγές της εποχής του, της Ελλάδας».

«Η δική μου επιθυμία, πάντως, θα ήταν να μπορούσε αυτό το Μουσείο, με πρόσχημα ίσως τη στέγαση της δικιάς μου δουλειάς, να γίνει ένα μικρό κέντρο που θα στέγαζε, αν όχι έργα, τουλάχιστον ντοκουμέντα, ειλικρινή όμως κι ας είναι σκληρό, όλων εκείνων που ανήκουν δικαιωματικά στην εικαστική γενιά του `60, της οποίας η σημασία κινδυνεύει να αλλοιωθεί, άλλοτε από φτωχοσυμφέροντα, άλλοτε από άγνοια, άλλοτε από μεγαλομανία κι άλλοτε από ανόητους θυμούς», τόνισε ο Τσόκλης.

Ο καλλιτέχνης, αφού καταπιάστηκε μοναδικά με στοιχεία της φύσης, όπως το νερό, το χώμα και ο αέρας, έρχεται τώρα και εντυπωσιάζει με τη φωτιά. Οταν ο θεατής εισέρχεται στην τελευταία αίθουσα του Μουσείου, όπου παρουσιάζεται το βιντεο-ζωγραφικό έργο του «Η απρονοησία του Προμηθέα» (2010), ξαφνιάζεται ευχάριστα. Αντιλαμβάνεται το πώς το αγαθό της φωτιάς με τις εναλλαγές χρωμάτων και τις δεκάδες ωφέλιμες χρήσεις μετατρέπεται σε κάτι τόσο επικίνδυνο. Κι αυτό όντας περικυκλωμένος από φλόγες που ξεπηδούν γύρω γύρω από καθρέφτες και τον «καίνε», από ήχους και ζωγραφισμένους σταυρούς.

Ανάμεσά τους κι εκείνος ο «σταυρός» του δημιουργού που εντοπίζει διάφορα δεινά, όπως τις μεγάλες πυρκαγιές του 2010 και τον θάνατο. Εντυπωσιακές στέκονται στην πρώτη αίθουσα που «υποδέχεται» τους επισκέπτες και οι μορφές των «Αγιων Φίλων του» (1996).

Τον Κώστα Τσόκλη, που γιόρτασε με τον καλύτερο τρόπο την ονομαστική του εορτή, τίμησαν με την παρουσία τους πάνω από 200 καλοί του φίλοι από τον χώρο της τέχνης και της πολιτικής κι άλλοι τόσοι ακόμη φιλότεχνοι και θαυμαστές του, τόσο από την Ελλάδα όσο και από τη Μαδρίτη, τη Φλωρεντία, το Παρίσι και τη Ρώμη. Ανάμεσά τους ο δήμαρχος Τήνου Παναγιώτης Κροντηράς, ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Αγγελος Δεληβοριάς, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Γιώργος Πίττας, η Μπήλιω Τσουκαλά, η σύμβουλός του Μουσείου Τσόκλη Ευρυδίκη Τρισόν - Μιλσανή, ο Μανώλης Μαυρομμάτης, ο Τάκης Μαυρωτάς, η Κατερίνα Ζαχαροπούλου, φυσικά η σύζυγος και η κόρη του καλλιτέχνη, Ελένη και Μάγια κ.ά.

Σύντομα κι άλλα χωριά της Τήνου θα φιλοξενήσουν τις δικές τους εκθέσεις (τηνιακής φωτογραφίας, γελοιογραφίας κ.ά.), ενώ στο Μουσείο Τσόκλη θα πραγματοποιηθούν πάμπολλες παράλληλες εκδηλώσεις και δράσεις.

Αποστολή: Ντέμη Αυλωνίτη