Oι Σονάτες για πιάνο του Μπετόβεν με τον Χάρη Δημαρά

10.10.2012
Ένας νέος Κύκλος Εκδηλώσεων αφιερωμένος στις Σονάτες του Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν εγκαινιάζεται την Τετάρτη 17 Οκτωβρίου με το ρεσιτάλ του Χάρη Δημαρά.

Ένας νέος Κύκλος Εκδηλώσεων αφιερωμένος στις Σονάτες του Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν εγκαινιάζεται την Τετάρτη 17 Οκτωβρίου με το ρεσιτάλ του Χάρη Δημαρά.

Ο φημισμένος πιανίστας και αρχιμουσικός, ο οποίος είχε δώσει μία πολύ ενδιαφέρουσα διάλεξη-ρεσιτάλ για τον Δημήτρη Μητρόπουλο στο Μέγαρο τον Νοέμβριο του 2010, επιστρέφει στην Αθήνα για να ερμηνεύσει τέσσερα έργα υψηλών αξιώσεων δύο εμβληματικών εκπροσώπων του Κλασικισμού και του Ρομαντισμού.

Το πρόγραμμά του, που θα παρουσιαστεί στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, περιλαμβάνει τις Παραλλαγές σε φα ελάσσονα (Hob. XVII: 6) και τη Σονάτα αρ. 31 σε λα ύφεση μείζονα (Hob. XVI:46) του Χάυντν, καθώς και το «Πένθιμο Εμβατήριο» και την “Appassionata” του Μπετόβεν.

Οι σονάτες για πιάνο του Μπετόβεν…
... γράφτηκαν κατά την επονομαζόμενη «μέση ή ηρωική περίοδο» του συνθέτη, όταν η βαρηκοΐα του Γερμανού μουσουργού είχε ήδη αρχίσει να εξελίσσεται σε κώφωση, και ο ίδιος προβληματιζόταν με τον εν γένει προσανατολισμό της συνθετικής του πορείας. Λέγεται ότι είχε εκμυστηρευθεί στον φίλο του Καρλ Τσέρνυ, διάσημο μουσικοπαιδαγωγό, πιανίστα και συνθέτη εκείνης της εποχής, ότι «δεν ήταν ευχαριστημένος με όσα είχε κάνει μέχρι τότε και ότι σκόπευε να ακολουθήσει νέους δρόμους».

Σύμφωνα με έγκριτους μουσικολόγους, χάρη σε αυτήν ακριβώς τη γενναία απόφασή του, ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827) κατόρθωσε να επιβληθεί –και μάλιστα εν ζωή– στο γερμανόφωνο αλλά και ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό περιβάλλον ως ένας από τους πλέον αντιπροσωπευτικούς πρεσβευτές του ευρωπαϊκού Ρομαντισμού. Κατά τη «μέση περίοδο», ο Μπετόβεν συνέθεσε πληθώρα έργων μεγάλων διαστάσεων σε ποικίλες φόρμες, μεταξύ των οποίων και οι 32 σονάτες του για πιάνο. Άξιος κληρονόμος της παρακαταθήκης των Χάυντν και Μότσαρτ σε ό,τι αφορά στη συνθετική δομή της σονάτας, ο Μπετόβεν απελευθέρωσε τη φόρμα της δημιουργώντας άλλοτε διμερείς, άλλοτε τριμερείς και άλλοτε τετραμερείς σονάτες και ανέτρεψε την καθιερωμένη μέχρι τότε σειρά διαδοχής των μερών της δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη σύνδεση των δομικών στοιχείων της.

Από τις σονάτες αυτές ξεχωρίζουν η περίφημη «Υπό το σεληνόφως», η «Παθητική», η «Waldstein», η “Hammerklavier”, καθώς και η ιδιαίτερα δημοφιλής “Appassionata”, την οποία θα ερμηνεύσει ο Χάρης Δημαράς στο δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ του. Η “Appassionata” (σε φα ελάσσονα, έργο 57) γράφτηκε το 1804, είναι τριμερής και είναι αφιερωμένη στον Φραντς Μπρούνσβικ. Ο συνθέτης εμπνεύστηκε το γνωστό θέμα του φινάλε της σονάτας κατά τη διάρκεια ενός περιπάτου του στο αυστριακό προάστιο Ντέμπλινγκ, στις παρυφές του Δάσους της Βιέννης. Μέσα από αυτή τη γεμάτη πάθος σύνθεσή του, θέλησε να υμνήσει τις δυνάμεις της φύσης αλλά και του ανθρώπου που κατορθώνει συχνά να τη δαμάσει.

Στο πρώτο μέρος του ρεσιτάλ του Χάρη Δημαρά θα ακουστεί ακόμα η Σονάτα αρ. 12 σε λα ύφεση μείζονα, έργο 26 («Πένθιμο εμβατήριο»). Η σύνθεσή της απασχόλησε τον Μπετόβεν από το 1800 έως το 1801 και οφείλει την ονομασία της στο τρίτο μέρος της, το οποίο φέρει τον υπότιτλο Marcia funebre sulla morte d'un Eroe [Πένθιμο εμβατήριο για τον θάνατο ενός Ήρωα]. Η σονάτα αποτελείται από τέσσερα μέρη και φέρει αφιέρωση του συνθέτη στον πρίγκιπα Καρλ φον Λιχνόφσκυ.


Τετάρτη 17 Οκτωβρίου, ώρα 20:30
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος


Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 12 € (Ζώνη Α) και 20 € (Ζώνη Β).
Ειδικές τιμές: 5 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, Α.Μ.Ε.Α.), 8 € (65+, πολύτεκνοι).

Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr