Μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση στο... Μέγαρο

17.06.2014
To έργο «A Small Family Business» [Μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση], μια ήρεμη, αλλά ισοπεδωτική μεταφορά για τον ολέθριο θατσερικό καπιταλισμό και τα ήθη της δεκαετίας του ’80, παίζεται και πάλι στο Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας.

Όπως λέει ο συγγραφέας της, ο Άλαν Έικμπορν (Alan Ayckbourn), «είναι πολύ θλιβερό που το έργο αυτό δείχνει να είναι πιο επίκαιρο σήμερα από όσο ήταν τότε που πρωτοπαρουσιάστηκε», στο ίδιο θέατρο, το 1987.

Η εξαιρετική καινούργια παραγωγή αυτού του οικογενειακού δράματος, που αρχίζει με κωμική υστερία και τελειώνει με μακάβρια κορύφωση, θα αναμεταδοθεί για το κοινό της Αθήνας στις 20 Ιουνίου, στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του προγράμματος National Theatre Live.

Η προβολή του έργου A Small Family Business είναι η έκτη της φετινής σειράς αναμεταδόσων από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας, που το Μέγαρο Μουσικής προσφέρει στο αθηναϊκό κοινό για τέταρτη συνεχή χρονιά, σε συνεργασία με την Βρετανική Πρεσβεία και το Βρετανικό Συμβούλιο.

Το 1987, στην καρδιά του ριζοσπαστικού θατσερισμού, ο Πίτερ Χολ, διευθυντής τότε του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας, ζήτησε από τον Άλαν Έικμπορν να γράψει και να σκηνοθετήσει ένα έργο για την εποχή. Η Μικρή Οικογενειακή Επιχείρηση δεν ήταν μόνο τεράστια εμπορική επιτυχία, αλλά καισταθμός για το βρετανικό θέατρο. Η κριτική το υποδέχθηκε ως ένα από τα πιο άμεσα πολιτικά έργα της περιόδου εκείνης και ο Μάικλ Μπίλινγκτον του Γκάρντιαν το κατέταξε ανάμεσα στα δέκα καλύτερα βρετανικά θεατρικά του 20ού αιώνα, «για την ισοπεδωτική του επίθεση στα επιχειρηματικά ήθη, που μας έμαθαν να θαυμάζουμε τη δεκαετία του ’80».

«Δεν νομίζω ότι υπήρξα ποτέ πολιτικός συγγραφέας» λέει ο ίδιος ο Έικμπορν στη συνέντευξη που έδωσε στον Γκάρντιαν πριν από τη νέα πρεμιέρα του έργου, την 1η Απριλίου. «Νομίζω ότι υπήρξα κοινωνικός συγγραφέας. Με ενδιαφέρει ο κόσμος γύρω μου, αν και συνήθως γράφω για τα του οίκου, κατά το πρότυπο της Τζέιν Όστιν, που κατέγραφε την εποχή της χωρίς να αναφέρεται ιδιαίτερα στους Ναπολεόντειους Πολέμους».

Ο Έικμπορν, αν και κατανοεί γιατί η Μικρή Οικογενειακή Επιχείρηση θεωρήθηκε αντιθατσερικό μανιφέστο, εξηγεί: «Τις περισσότερες ιδέες μου τις οφείλω σε πολύ μικρότερα πράγματα που έβλεπα να συμβαίνουν. Παρατηρούσα την αγαπημένη, μακαρίτισσα μητέρα μου, που στα ώριμά της χρόνια δούλευε σε διάφορα γραφεία και κάθε μέρα σούφρωνε μικροπράγματα –συνδετήρες, στιλό. Ήταν πράγματα μικρής αξίας, αλλά σκεφτόμουν ότι αυτές οι μικροκλοπές ήταν ολισθηρές και περίμενα ότι κάποια μέρα θα εμφανιζόταν με κανένα γραφείο ή με πολυθρόνες κάτω από τη μασχάλη της. Είχα επίσης μια αίσθηση ότι σιγά-σιγά οι αξίες ξεθωριάζανε από μια ανοχή στις μικροανομίες: ου κλέψεις… εκτός και αν δεν είναι κάτι σπουδαίο, ου φονεύσεις, εκτός εάν… Έτσι άρχισα να γράφω την ιστορία ενός ανθρώπου, καλού και έντιμου, που μέσα σε ένα διεφθαρμένο οικογενειακό περιβάλλον αρχίζει να ενδίδει σε μικροδιαφθορές, κάνοντας πράγματα που όλοι συγχωρούμε στους εαυτούς μας, ώσπου βρισκόμαστε μέχρι το λαιμό στα σκατά και αναρωτιόμαστε πώς βρεθήκαμε εκεί».

Στα 75 του χρόνια, ο Άλαν Έικμπορν, που άφησε το σχολείο στα 17 του, έχει γράψει 78 έργα, τα περισσότερα από τα οποία παραμένουν στο θεατρικό ρεπερτόριο σε όλο τον κόσμο. Αν και πέρασε ένα εγκεφαλικό πριν από μερικά χρόνια, η Μικρή Οικογενειακή Επιχείρηση είναι μία από τις τρεις παραγωγές έργων του για το 2014. «Από τότε που αποφάσισα να αποσυρθώ, είμαι πιο απασχολημένος από ποτέ», λέει και επιβλέπει την επαναφορά του μιούζικαλ Το αγόρι που έπεσε μέσα σε ένα βιβλίο, το έργο του με μουσική του Άντριου Λόιντ Βέμπερ, που ανεβαίνει τον Ιούλιο στο Θέατρο Στίβεν Τζόζεφ του Σκάρμπορο, το οποίο διηύθυνε από το 1972 μέχρι το 2009. Το Σεπτέμβριο στο ίδιο θέατρο κάνει πρεμιέρα το καινούργιο του έργο: Roundelay [Τραγουδάκι].

Πολυβραβευμένα και πολυπαιγμένα, τα έργα του έχουν μεταφραστεί σε 35 γλώσσες, έχουν παρουσιαστεί στο θέατρο και στην τηλεόραση σε όλο τον κόσμο και η επιτυχία τους οφείλεται κυρίως στην ευρηματική αρχιτεκτονική τους. Ο Έικμπορν επινοεί διαρκώς νέα τεχνάσματα στην αφήγηση για να παρασύρει το κοινό σε φρέσκες θεατρικές εμπειρίες. Παραμένει ενθουσιώδης υποστηρικτής του επιδοτούμενου θεάτρου: «Εξακολουθεί να είναι ο χώρος του ρίσκου. Το εμπορικό θέατρο διασκεδάζει, αλλά δεν πειραματίζεται».

ΙΝFO:
Παρασκευή 20 Ιουνίου, ώρα 21:00
Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
Με αγγλικούς υπότιτλους
Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 14 € και 7 € (φοιτητικά)