Alert! Ένα δάσος από νυφικά και χειμάρρους υφασμάτων στην Πειραιώς

12.06.2015
Το The Holy Bachelorette in the Wedding Cave είναι μια εικαστική εγκατάσταση που εκτυλίσσεται στον αχανή βιομηχανικό χώρο Α της Πειραιώς. Μέσα σε αυτόν, ο επισκέπτης συναντά ένα δάσος από νυφικά και χειμάρρους υφασμάτων. Στην καρδιά του χώρου, βρίσκεται ένας αιωνόβιος αργαλειός, που υφαίνει ένα καινούριο ύφασμα από παλιά νυφικά που κόβονται επί τόπου.

Τι σηματοδοτούν όλα αυτά τα νυφικά; Και ποιος είναι ο ρόλος που παίζουν στην εικαστική προσέγγιση του Αντώνη Βολανάκη: «Tο νυφικό είναι κοινωνική στολή που σηματοδοτεί μια σύμβαση. Μοναδικό για τη γυναίκα, καθώς δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο για τον άνδρα, λειτουργεί ως μνήμη μετάβασης από την αγνότητα στη μητρότητα. Συμβολίζει τη στιγμή που μια κόρη ετοιμάζεται να γίνει μητέρα», λέει ο ίδιος. Με άλλα λόγια, το νυφικό αντιμετωπίζεται ως αντικείμενο-φετίχ, ένα ένδυμα που θα εμφανίζει την εσωτερική του πλευρά αποκαλύπτοντας τον κόπο που καταβλήθηκε για την κατασκευή του, εξού και ο αργαλειός που υπενθυμίζει τη διαδικασία: ύφασμα-σχεδιασμός-ραφή-χειρωναξία.

Ο καλλιτέχνης ταυτοχρόνως συλλέγει ερωτήσεις για θέματα που απασχολούν έντονα τις γυναίκες και θα ήθελαν να τις θέσουν σε άλλες γυναίκες. Έπειτα, κινηματογραφεί πολλές διαφορετικές απαντήσεις σε Ελλάδα και Νέα Υόρκη οι οποίες προβάλλονται στο χώρο ανάμεσα στα νυφικά. Η ιδέα αυτή, της συνομιλίας μεταξύ γυναικών (επωνύμων και ανωνύμων) που δεν γνωρίζονται αλλά καλούνται να απαντήσουν η μία στις ερωτήσεις της άλλης, προϋπάρχει στη δουλειά του Βολανάκη. Έχει επιμεληθεί μια σειρά από ανάλογα πρότζεκτ που έφεραν σε συνέργεια εικαστικούς, συγγραφείς και ερευνητές φιλοσοφίας με πιο πρόσφατο αυτό της Ιθάκης όπου ποιητές από την Αμερική και την Ελλάδα δημιούργησαν ποιητικά εργαστήρια με τους κατοίκους του νησιού.

Στο έργο The Holy Bachelorette in the Wedding Cave ο Αντώνης Βολανάκης για πρώτη φορά συνδυάζει τις δύο πρακτικές που χαρακτηρίζουν τη δουλειά του των τελευταίων χρόνων: τη χρήση των νυφικών και τη διαδικασία των blind dates. Ας δούμε πώς και γιατί κάνει τη σύνδεση: «Το απών σώμα στα άδεια νυφικά ενσαρκώνουν οι βίντεο-προβολές γυναικών. Με ενδιαφέρει πολύ το πώς υφαίνεται η συζήτηση γυναικών με γυναίκες. Στην Ελλάδα πρέπει όλοι να αφουγκραστούμε, να καταλάβουμε και να ενδυναμώσουμε τη γυναικεία αφήγηση. Αυτό προσπαθώ κι εγώ. Ας ακούσουμε ξανά τη γνωστή Πηνελόπη, τη σύζυγο του Οδυσσέα. Πιστεύω ότι βαθιά μέσα της δεν επιθυμούσε να επιστρέψει ο άνδρας της.»

Η ερευνητική διαδικασία για την εγκατάσταση διέτρεξε πολλές Πηνελόπες και σχετίστηκε ιδιαιτέρως με την «Πηνελοπιάδα» της βραβευμένης Καναδής συγγραφέως Μάργκαρετ Άτγουντ (βιβλίο που παίρνει το γνωστό μύθο της Πηνελόπης και τον μεταφέρει στο παρόν). Ο Αντώνης Βολανάκης συνάντησε την ’Ατγουντ στη Νέα Υόρκη, μίλησαν για το project κι από τότε βρίσκεται σε δημιουργικό διάλογο μαζί της για όλα τα θέματα που αφορούν στις γυναίκες.

Γι’ αυτό ακριβώς στις 21 Ιουλίου θα γίνει μία ανάγνωση της Πηνελοπιάδας: Ένα Απόσπασμα, όπως ακριβώς δούλεψαν το κείμενο η Μάρκαρετ Άτγουντ και ο Αντώνης Βολανάκης σε μια απρόσμενη χειμωνιάτικη συνάντηση στο Σέντραλ Παρκ της Νέας Υόρκης. Η ανάγνωση θα γίνει με τις: Ξανθή Γεωργίου, Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Ευτυχία Κιουρτίδου, Ελένη Μποζά, Άννα Παγκάλου, Καλλιόπη Παναγιωτίδου και Δανάη Σιώζιου. Θα ακολουθήσει συζήτηση.

Να υπογραμμίσουμε ότι το σχεδιασμό των φωτισμών για την εγκατάσταση έχει αναλάβει ο διάσημος Γάλλος φωτιστής Ζεράλντ Καρλικώφ, ο οποίος φωτίζει μεταξύ άλλων το Λούβρο στο Άμπου Ντάμπι και το Φοντασιόν Καρτιέ στο Παρίσι, έχοντας ξεκινήσει την καριέρα του δίπλα στον Αντουάν Βιτέζ.

Ο Αντώνης Βολανάκης μοιράζει τη ζωή του μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης, όπου τα τελευταία χρόνια διδάσκει στο τμήμα «Τέχνη και Πολιτική» του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης (NYU) – στο οποίο ξεκίνησε το 2012 ως επισκέπτης καλλιτέχνης με υποτροφία Φουλμπράιτ.

INFO:

Χώρος: Πειραιώς 260, Χώρος Α
Διάρκεια έκθεσης: 1 – 31 Ιουλίου
Είσοδος Δωρεάν
Ώρες λειτουργίας έκθεσης: Καθημερινά 19.00 – 23.00

*21 Ιουλίου: Ανάγνωση «Η Πηνελοπιάδα: Ένα Απόσπασμα» (Εκδ. Ωκεανίδα) της Μάργκαρετ Άτγουντ