Nέα παραγωγή του Rigoletto στο Θέατρο Ολύμπια

04.12.2008
Η δημοφιλέστατη όπερα του Τζουζέπε Βέρντι επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε νέα παραγωγή, την οποία σκηνοθετεί ο Νίκος Πετρόπουλος. Πρόκειται για μία από τις μελωδικότερες όπερες του ρεπερτορίου, ενώ το ποιητικό κείμενο, εμπνευσμένο από το θεατρικό "Ο βασιλιάς διασκεδάζει" (1832) του Βικτόρ Ουγκώ (1802-1885), είναι γεμάτο έντονες συγκινήσεις.

Τι: Rigoletto του Giuseppe Verdi // Νέα παραγωγή
Σκηνοθεσία: Νίκος Πετρόπουλος
Σκηνικά / κοστούμια: Νίκος Πετρόπουλος
Φωτισμοί: Τζουζέπε ντι Ιόριο
Πότε: 19, 20, 21, 23, 26, 27, 28, 30 Δεκεμβρίου 2008 & 2, 3, 4, 6 Ιανουαρίου 2009,
Πού: Θέατρο ΟΛΥΜΠΙΑ, Έναρξη: 20.00
Ώρες λειτουργίας ταμείων και τηλεφωνικών πωλήσεων: 9.00 - 21.00
Τηλέφωνα ταμείου: 210 3612461, 210 3643725
Τιμές εισιτηρίων: €78, €68, €58, €48, €38, €28, €20 Φοιτητικό €15

Η δημοφιλέστατη όπερα του Τζουζέπε Βέρντι επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε νέα παραγωγή, την οποία σκηνοθετεί ο Νίκος Πετρόπουλος. Πρόκειται για μία από τις μελωδικότερες όπερες του ρεπερτορίου, ενώ το ποιητικό κείμενο, εμπνευσμένο από το θεατρικό "Ο βασιλιάς διασκεδάζει" (1832) του Βικτόρ Ουγκώ (1802-1885), είναι γεμάτο έντονες συγκινήσεις.

Η υπόθεση του τρίπρακτου μελοδράματος Ριγολέττος περιστρέφεται γύρω από τον έρωτα της Τζίλντας, κόρης του καμπούρη αυλικού γελωτοποιού Ριγολέττου, για τον έκλυτο δούκα της Μάντοβας, ο οποίος της παρουσιάζεται ως φτωχός φοιτητής.

Προκειμένου να εκδικηθεί για τη χαμένη τιμή της κόρης του, ο Ριγολέττος καταστρώνει τη δολοφονία του δούκα. Ανακαλύπτοντας τα σχέδια του πατέρα της, η Τζίλντα αποφασίζει να σώσει τον αγαπημένο της και να θυσιαστεί, παίρνοντας τη θέση του.
Στη νέα αυτήν παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής η δράση μεταφέρεται στην Ιταλία του 1938.


Ο Ριγολέττος πρωτοπαρουσιάστηκε στο Θέατρο Ο Φοίνικας της Βενετίας στις 11 Μαρτίου 1851.

Στην Ελλάδα αναφέρεται παράσταση της όπερας το 1852 στην υπό βρετανική προστασία Κέρκυρα και στις 28 Οκτωβρίου 1853 στην Αθήνα, σε ιταλική γλώσσα.
Στο ρεπερτόριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ο Ριγολέττος περιλήφθηκε τον Ιανουάριο του 1948, όταν δόθηκε σε μουσική διεύθυνση του Λεωνίδα Ζώρα και σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Πέρση, με τον Ευάγγελο Μαγκλιβέρα στον κεντρικό ρόλο, τον Αντώνη Δελένδα ως δούκα και τη Φραντσέσκα Νικήτα ως Τζίλντα.

Ο Τζουζέπε Βέρντι, διασημότερος συνθέτης του ιταλικού Ρομαντισμού, γεννήθηκε στο Λε Ρόνκολε της βόρειας Ιταλίας το 1813 και πέθανε στο Μιλάνο το 1901. Σπούδασε μουσική στο επαρχιακό Μπουσσέτο και στη συνέχεια στο Μιλάνο. Τα πρώτα έργα του γράφτηκαν μέσα στο επαναστατικό κλίμα της εποχής, απηχώντας ιδεολογικά τον αγώνα για την απελευθέρωση των ιταλικών κρατιδίων από τους Αυστριακούς και την ενοποίησή τους σε κυρίαρχη χώρα. Η ενασχόληση του συνθέτη με την πολιτική τον ανέδειξε σε εθνικό σύμβολο ? ως ακροστιχίδα το σύνθημα «Viva, Verdi» σήμαινε «Ζήτω ο Βίκτωρ Εμμανουήλ, βασιλιάς της Ιταλίας», «Viva, Vittorio Emanuele, Re d’Italia» ? και το 1861 σε μέλος του πρώτου ιταλικού κοινοβουλίου.

Σημαντικότερες όπερές του είναι: Ναμπούκκο (1842), Ερνάνης (1844), Ριγολέττος (1851), Ο τροβαδούρος (1853), Η παραστρατημένη (La traviata, 1853), Η δύναμη του πεπρωμένου (1862), Ντον Κάρλος (1867, 1884), Αΐντα (1871), Οθέλλος (1887) και Φάλσταφ (1893).

Με τη μουσική του ο Βέρντι εξέφρασε σε αισθητικό επίπεδο το πνεύμα του ώριμου Ρομαντισμού και σε πολιτικό επίπεδο την επιθυμία των συμπατριωτών του να δουν την Ιταλία ελεύθερη και ενωμένη. Είχε την ευτυχία να αγαπηθεί από ένα ιδιαίτερα πλατύ κοινό και να κερδίσει εξαρχής δημοτικότητα, που παραμένει αμείωτη έως σήμερα. Στις ιστορικές, πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες του 19ου αιώνα ο Βέρντι υπήρξε ο συνθέτης που συνέβαλε στη δημιουργία εκείνης της μοναδικής στιγμής στην Ιστορία της μουσικής κατά την οποία η υψηλή τέχνη έγινε ταυτόχρονα λαϊκή.


Σημείωμα σκηνοθέτη
Μιλάνο, Μάρτιος του 1938 Η Ιταλία αυτοκρατορία πλέον, από το 1936. Το απόγειο της φασιστικής δόξας. Ένα κράτος πριν την αρχή της κατάρρευσης και της καταστροφής. Ήθη έκλυτα, υπεροψία της εξουσίας, αυθαιρεσία, καμαρίλα, συνωμοσίες, οίηση. Το ιδανικότερο πλαίσιο για μία χρονολογική, τίμια, μεταφορά του Ριγολέττου σε ένα φιλμ νουάρ. Όμως, όλα αυτά δεν τα αντιμετωπίζουμε ακόμα και σήμερα; Να λοιπόν η δυναμική του έργου.

Νίκος Σ. Πετρόπουλος


Συντελεστές
Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός
Σκηνοθεσία Νίκος Πετρόπουλος
Σκηνικά - Κοστούμια Νίκος Πετρόπουλος
Κινησιολογιά - Χορογραφία Πέτρος Γάλλιας
Φωτισμοί Τζουζέππε ντι Ιόριο
Διδασκαλία γλώσσας Σαμπρίνα Αβαντάριο
Διεύθυνση χορωδίας Νίκος Βασιλείου


Διανομή
Δούκας της Μάντοβας Ζαν-Φρανσουά Μπορράς, Αντώνης Κορωναίος
Ριγολέττος Φράνκο Βασσάλλο, Δημήτρης Πλατανιάς
Σπαραφουτσίλε Δημήτρης Καβράκος, Πέτρος Μαγουλάς
Κόμης Μοντερόνε Κωνσταντίνος Κατσάρας, Παύλος Σαμψάκης
Μαρούλλο Άκης Λαλούσης, Διονύσης Σούρμπης
Μπόρσα Γιώργος Σαμαρτζής, Παναγιώτης Πρίφτης, Θανάσης Ευαγγέλου
Κόμης Τσεπράνο Κώστας Μαυρογένης, Γιώργος Ματθαιακάκης
Δεσμοφύλακας Θεόδωρος Αϊβαλιώτης, Τάσος Δημέγγελης
Τζίλντα Έλενα Κελεσίδη, Βασιλική Καραγιάννη, Μαρία Μητσοπούλου
Τζοβάννα Μαρία Βλαχοπούλου, Έλενα Μαραγκού
Μανταλένα Βικτώρια Ντίνα-Μαϊφάτοβα, Ειρήνη Καράγιαννη
Κόμισσα Τσεπράνο Ελισάβετ Αθανασοπούλου, Ζωή Απειρανθίτου, Ελένη Βουδουράκη
Ακόλουθος Ελένη Κουτσούμπη, Πέννη Ρίζου, Θέη Σταύρου

Ορχήστρα και Χορωδία Εθνικής Λυρικής Σκηνής