300% Ισπανικό Design στο Μέγαρο

19.12.2006
Το Megaron Plus σε συνεργασία με την Ισπανική Πρεσβεία φιλοξενεί στον Φουαγιέ Ισογείου του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών την πρωτότυπη θεματολογικά Εκθεση: «300% ισπανικό design».
Τι: «300% ΙΣΠΑΝΙΚΟ DESIGN»
Μέχρι το Σάββατο 30 Δεκεμβρίου 2006
Χώρος: Φουαγιέ Ισογείου Μεγάρου
Γενική είσοδος: 5€ (Φοιτητικά-Παιδικά εισιτήρια: 2€ /Οικογενειακό εισιτήριο: 9€)
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 10π.μ. - 6 μ.μ.

Το Megaron Plus σε συνεργασία με την Ισπανική Πρεσβεία φιλοξενεί στον Φουαγιέ Ισογείου του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών την πρωτότυπη θεματολογικά Εκθεση: «300% ισπανικό design». Μέχρι το τέλος του χρόνου, 300 αντικείμενα (100 καθίσματα, 100 φωτιστικά και χρηστικότητα και οι σύνθετες ανάγκες των σύγχρονων χώρων εργασίας υπηρετούνται πιστά από τους εξαιρετικούς ισπανούς σχεδιαστές, οι οποίοι με φαντασία, χιούμορ αλλά και οικολογική ευαισθησία συνταιριάζουν τα ετερόκλιτα στοιχεία της ισπανικής παραγωγής σε μια έκθεση που διακοσμεί την καθημερινότητα με ένα ιδιαίτερο τρόπο.

Το «300% ισπανικό design» εστιάζει σε τρία αντικείμενα που κοσμούν την καθημερινότητά μας και προσφέρουν χρηστικές λύσεις όσο και αισθητική ικανοποίηση. Καθίσματα, φωτιστικά και αφίσες. Τρεις συλλογές που συμβολίζουν την άνεση και τη δομή (καθίσματα), την πρόοδο και τη μαγεία (λάμπες) και την οπτική επικοινωνία (αφίσες). Τα προϊόντα αυτά, σφραγισμένα από την ανθρώπινη ικανότητα και φαντασία, «αφηγούνται» το καθένα με τον τρόπο του την συναρπαστική ιστορία του 20ου αιώνα. Μαρτυρούν τους λόγους για τους οποίους η Ισπανία αποτέλεσε ιδανικό σκηνικό για την ανάδειξή τους και υποδεικνύουν τα καλλιτεχνικά και τεχνολογικά μονοπάτια που τα εξέλιξαν προς την κατεύθυνση των προσταγών του 21ου αιώνα.

Στην Έκθεση «300% ισπανικό design» εκτίθεται αντικείμενα που κατά κανόνα ξεχωρίζουν για την πρωτοτυπία τους, διαθέτουν ευέλικτο σχεδιασμό και ποικίλες χρήσεις, καθώς και την ικανότητα της ευελιξίας προκειμένου να καταλάβουν μικρούς και εναλλασσόμενους χώρους. Ειδικά τα καθίσματα και τα φωτιστικά χαρακτηρίζονται στο σύνολό τους από την απλότητα και τη φυσική, απέριττη κομψότητα συχνά υπαγορευμένη από την τάση του μίνιμαλ. Ξεκινώντας από τα καθίσματα, ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει μία μεγάλη ποικιλία τεχνοτροπίας και στιλ, μεταξύ αυτών τα έργα πρωτοπόρων δημιουργών των αρχών του 20ου αιώνα. Από τον Adoni Gaudi και τον Salvador Dali στον Rafael Moneo, το κάθισμα υμνείται, ιδωμένο ως ένα αντικείμενο-κλειδί για τον Δυτικό πολιτισμό, μιας που συμβολίζει το πέρασμα από την όρθια στην καθιστή στάση. Στη συλλογή αυτή ανήκουν καθίσματα των: GATCPAC, Josep Lluίs Sert, Luis Feduchi, Antonio Bonet Castellana, Alejandro de la Sota, Javier Carvajal, , Oscar Tusquets, Josep Llusca, Jorge Pensi, Javier Mariscal και άλλων σχεδιαστών.

Τα φωτιστικά, αυτά τα «μαγικά» στοιχεία της εσωτερικής διακόσμησης, προσεγγίζονται εδώ ως πολύτιμα εργαλεία που σφύζουν από ζωή, δίνουν πνοή στα σπιτικά και στους χώρους εργασίας και ψυχαγωγίας, αποτελώντας μία επαναστατική εφεύρεση στην ανθρώπινη καθημερινότητα. Η Έκθεση των ισπανικών φωτιστικών, πλούσια όσο και ποιοτική, καλύπτει ένα ευρύ φάσμα, ξεκινώντας από το διάσημο φωτιστικό του φωτογράφου Mariano Fortuny των αρχών του περασμένου αιώνα ως στη «Bib-Luz lamp» του Tusquets, ειδικά προσαρμοσμένη στις ανάγκες της φωταγώγησης μιας βιβλιοθήκης και το διάσημο φωτιστικό του Coderch με τις χαρακτηριστικές ξύλινες φλόγες. Περιστοιχίζεται δε από προτάσεις διάσημων βαλενθιάνικων και βάσκικων εταιρειών οι οποίες γνωρίζουν μεγάλη εμπορική επιτυχία επί σειρά ετών, κατασκευάζοντας φωτιστικά που συνδυάζουν την καλλιτεχνική παράδοση με τη νέα τεχνολογία. Εδώ υπάγονται έργα των : Pascual Salvador, Ybarguengoitia, Eduardo Albors και άλλων ευφάνταστων ισπανών designers.

Οι αφίσες, σε αντίθεση με τα καθίσματα και τα φωτιστικά εμφανίζονται απελευθερωμένα από τους περιορισμούς της τεχνολογίας ή των απαιτήσεων που προβάλλει στους δημιουργούς το υλικό κατασκευής. Επιτρέπουν έτσι μία μεγαλύτερη εκφραστική δεινότητα. Σε αυτά τα περίτεχνα δημιουργήματα της γραφιστικής τέχνης μπορεί κανείς να θαυμάσει -πέρα από τις ενδιαφέρουσες τεχνοτροπίες- την τόλμη των μηνυμάτων καθώς και το πάντρεμά τους με τις εικαστικές επιρροές των αρχών του προηγούμενου αιώνα. Εμφανής είναι η συνεισφορά των καλλιτεχνών που διακρίθηκαν στη δεκαετία του 80’- γεγονός που γίνεται αντιληπτό και στα λογότυπα της Ολυμπιάδας της Βαρκελώνης- καθώς και η ώθηση που δόθηκε στη Γραφιστική με την τυπογραφική επανάσταση και την πληθώρα των γραμματοσειρών που παρέχουν τα σύγχρονα προγράμματα των υπολογιστών. Παρατηρώντας τα διαφημιστικά πόστερ, τις αφίσες ταινιών και τα εξώφυλλα βιβλίων, ο επισκέπτης της Έκθεσης συνειδητοποιεί την επικοινωνιακή δύναμη καθώς και την πρωτοτυπία χειρισμού των ποικίλλων θεμάτων τους. Ενδεικτικά είναι τα έργα των: Μanolo Prieto, Rafael de Penagos, Ramόn Casas, Alberto Corazόn, America Sanchez, Cruz Novillo, Daniel Nebot, Enric Satue, Peret, Mariscal και άλλων ταλαντούχων γραφιστών.

Ένα ιδιαίτερο στίγμα δίνει στις πρόσφατες παραγωγές του ισπανικού design η οικολογική ευαισθησία, η οποία μάλιστα βρίσκει εφαρμογή και στην επιλογή των υλικών τους. Στα έργα των νεαρότερων σχεδιαστών, ειδικά των γραφιστών, πέρα από τις παιχνιδιάρικες προτάσεις και τα καυστικά σχόλια, ο επισκέπτης αναγνωρίζει το ενδιαφέρον τους για τα θέματα της ανακύκλωσης, του επανασχεδιασμού, και της προσαρμογής γνώριμων θεμάτων σε μοντέρνα μοτίβα, καθώς και τη διερεύνηση της δυνατότητας παραγωγής εναλλακτικών προϊόντων. Στα νεότερα ονόματα αναφέρονται μεταξύ άλλων οι: Emili Padrόs και Ana Mir, Martί Guixe, Ramόn Ubeda, Martin Ruiz de Azua, Javier Hayόn και Isidro Ferrer.

Την Έκθεση οργανώνει η «SEACEX» (Κρατική Εταιρεία για την Πολιτιστική Δράση της Ισπανίας στο Εξωτερικό) σε παραγωγή της «SEEI»(Κρατική Εταιρεία για τις Διεθνείς Εκθέσεις) με τη συνεργασία του Υπουργείου Εξωτερικών και Συνεργασίας της Ισπανίας και του Ισπανικού Υπουργείου Πολιτισμού.
Η παρουσίαση της Έκθεσης στο Megaron Plus, εντάσσεται στο πλαίσιο περιοδείας που πραγματοποιείται μετά τη συμμετοχή της στο Περίπτερο της Ισπανίας στην EXPO 2005, στην Ιαπωνία(Aichi). Η Έκθεση φέρει την υπογραφή του επιμελητή Juli Capella, ενός δημιουργού με πλούσια επαγγελματική δραστηριότητα στο χώρο του Design και της Αρχιτεκτονικής. Βασικός στόχος της είναι να επιδείξει το «δειγματολόγιο» μιας τεχνογνωσίας που βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο ανάπτυξης στην Ισπανία, βρίσκοντας έναν πλούτο εφαρμογών στους τομείς του σχεδιασμού επίπλου, του βιομηχανικού σχεδίου και της Γραφιστικής.

Η Έκθεση δεν θα λειτουργήσει στις 24, 25 και 26 Δεκεμβρίου.