30 χρόνια για το Μπομπούρ!

31.01.2007
Αρχικά έγινε δεκτό με επιφυλακτικότητα λόγω της επαναστατικής αρχιτεκτονικής του. Ωστόσο γρήγορα έγινε ένα από τα σύμβολα του Παρισιού, το Κέντρο Ζορζ Πομπιντού γιορτάζει ήδη τα 30 χρόνια λειτουργίας του.
Αρχικά έγινε δεκτό με επιφυλακτικότητα λόγω της επαναστατικής αρχιτεκτονικής του. Ωστόσο γρήγορα έγινε ένα από τα σύμβολα του Παρισιού, το Κέντρο Ζορζ Πομπιντού γιορτάζει ήδη τα 30 χρόνια λειτουργίας του.

Το κτίριο που σχεδίασαν ο Ιταλός Ρέντσο Πιάνο και ο Βρετανός Ρίτσαρντ Ρότζερς έχει δεχθεί από τότε που άνοιξε για το κοινό το αντίστοιχο του πληθυσμού της Βραζιλίας (180 εκατομμύρια επισκέπτες).

Φτιαγμένο από γυαλί και μεταλλικό σκελετό με διαφανείς και έγχρωμους σωλήνες, κόκκινους, πράσινους και μπλε, γρήγορα αποκλήθηκε "διυλιστήριο" ή "εργοστάσιο φυσικού αερίου". Το Μπομπούρ, όπως ονομάζεται επίσης από την συνοικία που βρίσκεται, είναι από την αρχή της λειτουργίας του ένα πολιτιστικό άστυ όπου συχνάζουν καθημερινά λάτρεις της μουσικής, της τέχνης, του κινηματογράφου, παιδιά και φοιτητές στη βιβλιοθήκη του και πολλοί τουρίστες.

Εμπνευστής της ίδρυσής του ο γάλλος πρόεδρος Ζορζ Πομπιντού (1911-1974), λάτρης της σύγχρονης τέχνης που συνεχώς επαναλάμβανε ότι "ήθελε με πάθος το Παρίσι να έχει ένα πολιτιστικό κέντρο που να είναι ταυτόχρονα μουσείο και κέντρο δημιουργίας". Το κέντρο που φέρει το όνομά του, κατάφερε να πραγματοποιήσει αυτήν την "ουτοπία της συνύπαρξης διαφορετικών δραστηριοτήτων στον ίδιο χώρο", σύμφωνα με τον Ρασίν. Εγκαινιάστηκε στις 31 Ιανουαρίου του 1977 από τον Βαλερί Ζισκάρ ντ΄Εστέν, διάδοχο του Πομπιντού και το κέντρο γιορτάζει τα 30 χρόνια του με ομιλία του προέδρου Σιράκ.

Σήμερα το Μπομπούρ αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις, κυρίως την παγκοσμιοποίηση της καλλιτεχνικής σκηνής, εξηγεί ο πρόεδρός του. Ο πρώτος λίθος για ένα παράρτημα στο Μετς της ανατολικής Γαλλίας τέθηκε στις 7 Νοεμβρίου 2006, για να ανοίξει τις πύλες του το 2008. "Θα είναι ένα πεδίο δοκιμών για την ανέκδοτη παρουσίαση της συλλογής μιας όχι προνομιούχας περιοχής, συνοριακής και ευρωπαϊκής", εξηγεί ο Ρασίν.

Εξάλλου "η παγκόσμια καλλιτεχνική σκηνή εκρήγνυται, κυρίως στην Κίνα", αναφέρει ο επικεφαλής του ο οποίος κρίνει ότι όλα δεν μπορούν να ελέγχονται από το Παρίσι. Το Μπομπούρ ήδη ετοιμάζει πυρετωδώς ένα παράρτημα στη Σανγκάη, κινεζικών δικαιωμάτων, του οποίου το παρισινό κέντρο θα είναι "ο προγραμματιστής", με εκθέσεις που προέρχονται από το Παρίσι ή ετοιμάζονται ειδικά για το κέντρο της Σανγκάης και έργα δυτικών και κινέζων καλλιτεχνών. Θα λειτουργήσει στα τέλη του 2007.

Όσον αφορά τις συλλογές: το κέντρο διαθέτει 58.000 έργα, εκθέτει λιγότερα από 2.000 και δανείζει άλλα 3.000 ετησίως. Στο οικονομικό επίπεδο, εκτός από τα προβλήματα συντήρησης των έργων τέχνης, το Μπομπούρ πρέπει να ανταπεξέρχεται στον τεράστιο προϋπολογισμό συντήρησής του το τίμημα της επαναστατικής αρχιτεκτονικής του -- για τα 9.800 τ.μ. τζαμαρίας, τους 25 ανελκυστήρες, 10 επίπεδα και τα 105.000 τ.μ. επιφανειών. Η συντήρηση του κτιρίου απορροφά ετησίως το 1/5 του προϋπολογισμού του Μπομπούρ, δηλαδή 20 εκατομμύρια ευρώ.