Ιουστίνος από τον Βιβάλντι στο ΜΜΑ!

02.02.2007
Ιουστίνος, η όπερα-μπαρόκ του Antonio Vivaldi σε συναυλιακή παρουσίαση στο Μέγαρο Μουσικής στο πλαίσιο του Κύκλου Μπαρόκ
Γνωρίζουμε τον Αντόνιο Βιβάλντι (1678-1741) κυρίως ως τον δημιουργό της σύγχρονης μορφής του κοντσέρτου και τον συνθέτη των τεσσάρων εποχών. Η συμβολή του σε είδη της ενόργανης μουσικής της περιόδου του μπαρόκ, επισκίασε σε μεγάλο βαθμό τον σημαντικότατο ρόλο που έπαιξε ο συνθέτης στη βενετσιάνική σκηνή της όπερας κατά το πρώτο ήμισυ του 18ο αιώνα ως συνθέτης και ως ιμπρεσάριος.

Στα έργα αυτής της περιόδου ανήκει η όπερα Ιουστίνος, dramma per musica σε τρεις πράξεις που παρουσιάζεται σε συναυλιακή μορφή με ελληνικούς υπέρτιτλους, την Τρίτη 6 Φεβρουαρίου στις 8.30 το βράδυ, στην Αίθουσα των Φίλων της Μουσικής.

Στην διανομή της μετέχουν διακεκριμένοι λυρικοί ερμηνευτές: ο Νίκος Σπανός (κόντρα τενόρος) στον ομώνυμο ρόλο, η Μαίρη-Έλεν Νέζη (μέτζο σοπράνο) στο ρόλο του Αυτοκράτορα Αναστασίου, η Μαρούσα Ξυνή (σοπράνο) ως Αριάννα, η Μάτα Κατσούλη(σοπράνο) ως Λεοκάστη και η Ειρήνη Καράγιαννη (μέτζο σοπράνο) στο ρόλο του Αμάντσιο.
Επίσης η σοπράνο Μίνα Πολυχρόνου ως θεά Τύχη, η Θεοδώρα Μπάκα (μέτζο σοπράνο) ως Ανδρόνικος, ο τενόρος Παναγιώτης Φίνας ως Πολιντάρτε και ο τενόρος Τζέισον Ντάρνελ στο ρόλο του Βιταλιάνο.

Τη μουσική προετοιμασία έχει αναλάβει Μάρκελλος Χρυσικόπουλος ενώ η Ορχήστρα Πατρών ερμηνεύει το ορχηστρικό μέρος της όπερας με όργανα εποχής υπό την μουσική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου.

Η μπαρόκ όπερα του Αντόνιο Βιβάλντι, Ιουστίνος, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Teatro Capranica της Ρώμης το 1724. Η υπόθεση του έργου εξελίσσεται στο Βυζάντιο το 518 μ.Χ. και βασίζεται σε ιστορικά γεγονότα που σχετίζονται με την άνοδο στο θρόνο του αυτοκράτορα Ιουστίνου του πρώτου. Ο Ιουστίνος, αγρότης ταπεινής καταγωγής, κατορθώνει να γίνει ο σωτήρας της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Το ηρωικό αυτό υπόβαθρο αποτελεί το πλαίσιο μέσα στο οποίο εξελίσσεται ένα γοητευτικό μπαρόκ παραμύθι γεμάτο πολιτικές διαπλοκές και ερωτικά πάθη. Ο Βιβάλντι γράφει εδώ τις πιο όμορφες μουσικές του σελίδες. Το λιμπρέτο της όπερας βασίζεται σε ποίημα του ιταλού Τζοβάννι Λεγκρέτζι, ο οποίος μάλιστα πιθανολογείται ότι υπήρξε και δάσκαλος μουσικής του Αντόνιο Βιβάλντι.