Το Παρίσι στα ίχνη του Πραξιτέλη

20.03.2007
Με τη Βραυρωνία Αρτέμιδα να δεσπόζει, εγκαινιάστηκε χθες η έκθεση. Ωστόσο, δύο έργα που λείπουν, ο Εφηβος του Μαραθώνα και ο Απόλλωνας Σαυροκτόνος, απασχολούν το γαλλικό κοινό και τις εφημερίδες
Αποστολή: Νίκος Βελετάκος

Ο χαμηλός φωτισμός, το στήσιμο των γλυπτών με τρόπο που να αναδεικνύεται ο αισθησιασμός των γλυπτών και με το κεφάλι της Βραυρωνίας Αρτέμιδος, του μοναδικού πρωτότυπου έργου του, να δεσπόζει στην έκθεση εγκαινιάστηκε, χθες το βράδυ, στο Λούβρο η έκθεση «Πραξιτέλης», όπου η χώρα μας έχει την τιμητική της.

Ο υπουργός Πολιτισμού, κ. Γ. Βουλγαράκης, που την εγκαινίασε μαζί με τον Γάλλο συνάδελφό του, κ. Ρενάρ Ντονεντιέ ντε Βαμπρ, στο παγωμένο από άποψη θερμοκρασίας Παρίσι, μίλησε για έναν «καλλιτέχνη που το έργο του αποτελεί σημαντική παρακαταθήκη στην αισθητική και στην παγκόσμια ιστορία της τέχνης».

Μια πρόσκληση προς εξερεύνηση, μια πρόσκληση να ακολουθήσει ο επισκέπτης τα λιγοστά ίχνη που έφτασαν έως τις μέρες μας, για να μπορέσουμε να τον προσεγγίσουμε και να κατανοήσουμε καλύτερα την τέχνη του είναι η μεγάλη έκθεση στο Λούβρο, για έναν από τους κορυφαίους της τέχνης της αρχαιότητας (4ος αιώνας π.Χ.).

Η Ελλάδα, η Γερμανία, η Ισπανία, οι ΗΠΑ η Δανία και φυσικά η Γαλλία μετέχουν στην έκθεση που περιλαμβάνει περί τα 160 γλυπτά.

Ωστόσο το γαλλικό κοινό και τις εφημερίδες απασχολούν δύο έργα που λείπουν από την έκθεση. Το ένα είναι ο Εφηβος του Μαραθώνα, το χάλκινο άγαλμα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας που διαφήμιζε την έκθεση του Λούβρου στα γιγαντιαία πανό σ' όλο το Παρίσι. Το έργο δεν έφυγε από την Αθήνα.

«Δεν ετέθη ποτέ θέμα δανεισμού αυτού του αγάλματος. Κάθε μουσείο διαθέτει έναν κατάλογο από έργα τέχνης που δεν μπορούν να εγκαταλείψουν το έδαφος της χώρας, λόγω του μοναδικού χαρακτήρα τους και των πιθανών αλλοιώσεων που η μεταφορά τους μπορεί να προκαλέσει.

Ο Εφηβος του Μαραθώνα περιλαμβάνεται στον κατάλογο αυτό», διευκρίνισε ο κ. Βουλγαράκης στη γαλλική εφημερίδα «Λε Φιγκαρό», απαντώντας στην ερώτηση του δημοσιογράφου που μιλούσε για τη μεγάλη απογοήτευση από την άρνηση δανεισμού του «Εφήβου» εκ μέρους της ελληνικής πλευράς.

Το άλλο άγαλμα που έλειπε είναι ο Απόλλωνας Σαυροκτόνος από το Μουσείο του Κλίβελαντ των ΗΠΑ. Η Ελλάδα προέβαλε βέτο.

Αν το έφερναν οι Γάλλοι στο Λούβρο, εμείς δεν θα στέλναμε τίποτα. «Θεωρούμε το άγαλμα αυτό αμφιβόλου προελεύσεως», είπε ο κ. Βουλγαράκης στην ίδια συνέντευξη, χωρίς να αποκαλύψει αν η χώρα μας θα το διεκδικήσει από το αμερικάνικο μουσείο.

Ωστόσο, ανάμεσα στα έργα που η Ελλάδα έστειλε στο Λούβρο είναι και το μοναδικό αναγνωρισμένο από τον καθηγητή κ. Δεσποίνη ως αυθεντικό έργο του Πραξιτέλη: το κεφάλι της Βραυρωνίας Αρτέμιδος.

Στο πλαίσιο της έκθεσης παρουσιάζονται επίσης νομίσματα, έντυπα και έργα ζωγραφικής που αποδεικνύουν πως το έργο του Πραξιτέλη επηρέασε την ελληνική και ρωμαϊκή αρχαιότητα αλλά και την Αναγέννηση και τους νεότερους χρόνους.

Τέλος, ανακοινώθηκε ότι στις 26 Μαρτίου ο Γάλλος υπουργός Πολιτισμού και ο κ. Βουλγαράκης θα τοποθετήσουν στην Ακρόπολη πλακέτα με την ανακήρυξή της ως πρώτου τη τάξει μνημείου της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς.

ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ | Χρειάζονται λύσεις

Λαμπερά χθες το βράδυ τα εγκαίνια της έκθεσης του Πραξιτέλη στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι. Μόνο που αυτά τα εγκαίνια έπρεπε να γίνουν εδώ, στην Αθήνα. Και αντί να στέλνουμε έργα από τα μουσεία μας, για να κοσμήσουν λαμπερές εκθέσεις σε λαμπερά μουσεία που μπορούν να πωλούν έναντι εκατομμυρίων ευρώ το όνομά τους στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και να ανεβάζουμε το ούτως ή άλλως ανεβασμένο κύρος τους, πρέπει επιτέλους να κινηθούμε κι εμείς προς πιο σύγχρονες λύσεις. Να φύγουμε από την ευθύγραμμη, παλιομοδίτικη παρουσίαση των αριστουργημάτων των μουσείων μας. Να δείξουμε φαντασία, πρωτοτυπία και εξυπνάδα. Αλλωστε, το υλικό είναι έτοιμο και περιμένει.

Σ.Τ.