Η «Όπερα του Ζητιάνου» σ΄ ένα νέο Τεχνοχώρο στα Ιλίσια

03.05.2010
Σε μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα καινοτομία προέβη το Πνευματικό κέντρο του Δήμου Ζωγράφου καθώς δημιούργησε έναν επαγγελματικό χώρο τέχνης. Ο λόγος για τον «Τεχνοχώρο Αθηνά», τον πρώην cult κινηματογράφο «Αθηνά», στον οποίο θα κυριαρχήσουν οι θεατρικές εκδηλώσεις με φιλικό προς το κοινό εισιτήριο.
Σε μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα καινοτομία προέβη το Πνευματικό κέντρο του Δήμου Ζωγράφου καθώς δημιούργησε έναν επαγγελματικό χώρο τέχνης. Ο λόγος για τον «Τεχνοχώρο Αθηνά», τον πρώην cult κινηματογράφο «Αθηνά», στον οποίο θα κυριαρχήσουν οι θεατρικές εκδηλώσεις με φιλικό προς το κοινό εισιτήριο.

Η πρωτοβουλία εγκαινιάζεται με το έργο «Η Όπερα του Ζητιάνου» του Τζον Γκέι σε συμπαραγωγή με την ομάδα ANIMA και σε σκηνοθεσία Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη, με έξι ηθοποιούς επί σκηνής και τη φωνή του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου.

«Η Όπερα του Ζητιάνου» του Τζον Γκέι, γραμμένη το 1728, αποτέλεσε ένα κείμενο σταθμό για την εποχή του και πηγή έμπνευσης για τον Μπέρτολντ Μπρέχτ ώστε να γράψει την πασίγνωστη «Όπερα της Πεντάρας».

Η «Όπερα του Ζητιάνου» ανήκει στο είδος της ballad opera, δηλαδή του σατιρικού μουσικού θεάτρου και είναι ένα έργο αιρετικό. Γράφτηκε για να καυτηριάσει τα ήθη -πολιτικά, κοινωνικά αλλά και μουσικά-της Αγγλίας, των αρχών του 18ου αιώνα. Σε μια εποχή όπου στην όπερα βασίλευαν οι ήρωες, οι ημίθεοι και νύμφες, ο John Gay, δημιουργός της Όπερας του Ζητιάνου παρουσίασε επί σκηνής, ως ήρωες του έργου, πόρνες, μαστροπούς, κλεπταποδόχους, παραχαράκτες, μαχαιροβγάλτες, καταδότες κ.ο.κ.

Κι αυτό το "πείραμα" είχε τεράστια επιτυχία. Λέγεται πως το θέατρο του Χαίντελ, που ήταν τότε στις δόξες του στο Λονδίνο, έκλεισε μπρος στην κοσμοσυρροή που κατέκλυζε κάθε βράδυ το θέατρο "Λίνκολιν Ιν Φίλτς" όπου παιζόταν η "Όπερα". Στην Ελλάδα έχει ανέβει μόνο δύο φορές, τη μια από το Ελεύθερο θέατρο το 1970 και μία ως όπερα από τη Λυρική σκηνή. Μολονότι το έργο είναι σάτιρα των ηθών των κατώτερων κυρίως τάξεων, που αποτελούνταν από όλα τα είδη κλεφτών, από απατεώνες, από πόρνες, ωστόσο ασκεί κριτική και σε άλλες κοινωνικές τάξεις, των σημερινών θα λέγαμε «τραπεζιτών» και αρχηγών της αστυνομίας αλλά και σε ολόκληρο το οικονομικό και πολιτικό σύστημα που παρουσιάζεται ολοκληρωτικά διεφθαρμένο.

Ωστόσο αν και το στοιχείο της διαφθοράς είναι ιδιαίτερα επίκαιρο, παράλληλα φωτίζεται η έλλειψη παντελούς εμπιστοσύνης ανάμεσα στα ίδια τα μέλη μιας οικογένειας, ανάμεσα σε μέχρι πρότινος στενούς συνεργάτες, ανάμεσα σε φίλους, ανάμεσα στον πολίτη και την άρχουσα τάξη. Ένα αίσθημα έντονης προδοσίας και ηθικής διαφθοράς κυριαρχεί στο έργο, δείχνοντας με γκροτέσκ τρόπο την πλευρά του ανθρώπου που κάτω από δεδομένες συνθήκες μπορεί να δημιουργήσει μια κοινωνία θηρίων.

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Κατερίνα Αγγελάκη -Ρουκ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Θωμάς Βουλγάρης
ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΑ - ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: Λέτα Αμπαζή
ΣΚΗΝΙΚΑ - ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Δήμητρα Χίου
ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ ΜΟΥΣΙΚΗ: Γιώργος Πούλιος
ΦΩΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ: Παναγιώτης Ψύχας

ΠΑΙΖΟΥΝ: ΠΕΤΡΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ , ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΜΗΝΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΡΑΧΙΩΤΗΣ, ΓΙΟΥΛΗ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ, ΣΟΦΙΑ ΤΣΙΝΑΡΗ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΟΥΝΤΖΗΣ

ΦΩΝΗ: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

ΙΝFO:
Παραστάσεις:
Παρασκευή, Σάββατο, Δευτέρα στις 21:00
Κυριακή στις 20:00
Εισιτήρια: 12 € & 8 € & Ειδικές τιμές για οικογένειες
Κρατήσεις: 210 7752707
Τεχνοχώρος Αθηνά: Αβύδου 93, Άνω Ιλίσια, πλησίον Πανεπιστημιούπολης Ζωγράφου