Αναδρομική έκθεση του Δημήτρη Περδικίδη στα Χανιά

17.05.2010
Ατομική έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου της διασποράς Δημήτρη Περδiκίδη, φιλοξενείται στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων από την Τετάρτη 26 Μαΐου.
Ατομική έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου της διασποράς Δημήτρη Περδiκίδη, φιλοξενείται στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων από την Τετάρτη 26 Μαΐου.

Η έκθεση που έχει τίτλο «Δημήτρης Περδικίδης: Ποιητής της ύλης, Χρονικογράφος της εποχής του», διοργανώνεται από τη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων σε συνεργασία με τον συλλέκτη Κώστα Ιωαννίδη επίτιμο Σύμβουλο της Πινακοθήκης και με την επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Μπίας Παπαδοπούλου.

Εκτίθενται 55 έργα και 27 σχέδια που χρονολογούνται από το 1948, όταν ήταν ακόμα φοιτητής στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, μέχρι το θάνατο του το 1989. Παρουσιάζονται επίσης οι δέκα μεταξοτυπίες από το λεύκωμα «Ρωμιοσύνη», ένα ελεύθερο εικαστικά σχόλιο πάνω στο ομώνυμο ποίημα του Γιάννη Ρίτσου, ο οποίος υπήρξε στενός φίλος του καλλιτέχνη.

Τα έργα προέρχονται από την Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλέξανδρου Σούτζου, τη Συλλογή της Alpha Bank, το Μουσείο Αιτωλοακαρνανίας Χρήστου και Σοφίας Μοσχανδρέου, το Μουσείο Ίωνος Βορρέ, από ιδιώτες συλλέκτες και από τη συλλογή της οικογένειας Περδικίδη.

Ο συλλέκτης Κώστας Ιωαννίδης είχε γνωρίσει από κοντά τον ζωγράφο Δημήτρη Περδικίδη και συνδέθηκαν με βαθιά φιλία. Σε παλιότερο σημείωμα του, το 1989, που αναδημοσιεύεται στον κατάλογο της έκθεσης, ο Δημήτρης Περδικίδης έγραφε: «σ αυτόν τον αιώνα της ισοπέδωσης, που οι ανθρώπινες αξίες ελάχιστο αντίκρισμα έχουν στο χρηματιστήριο του, παρουσιάζονται μερικές φορές φαινόμενα άξια θαυμασμού και μελέτης. Ένα τέτοιο φαινόμενο είναι ο συλλέκτης Κώστας Ιωαννίδης. Ένας άνθρωπος που διένυσε «ρότες» γεμάτες Λαιστρυγόνες και Κύκλωπες και που έφτασε μετά από ένα οδυνηρό ταξίδι στη δική του Ιθάκη την τέχνη...Τέτοιου είδους «Δον Κιχώτες» της τέχνης είναι είδος που τείνει να εκλείψει στην άχαρη εποχή μας..

«Ο Περδικίδης ήταν μια βιβλική, επιβλητική φυσιογνωμία», γράφει στο δικό του σημείωμα για τον σπουδαίο ζωγράφο, ο διοργανωτής Κώστας Ιωαννίδης. «Άνθρωπος με πλούσιες εμπειρίες και βαθιές γνώσεις γύρω από τη ζωγραφική και την πολιτική. Ένας αριστερός με οράματα και προοδευτικές ιδέες. Πολιτική πράξη η ζωγραφική του, όμως ζωγραφική πριν απ όλα. Δεν φοβόταν να καταγγείλει ανοιχτά τον Κίσινγκερ και τον Πινοσέτ για τη βία που ασκούσαν. Στους πίνακες του οι μνήμες της δικτατορίας είναι ζωντανές?Η έκθεση της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων αναπλάθει μια ενδεικτική εικόνα της πορείας του από το 1948 μέχρι το θάνατο του. Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης μιας εικοσαετίας από τότε που μας άφησε, διαλέξαμε την Κρήτη για να τον τιμήσουμε, όπως πιστεύουμε ότι το αξίζει. Αυτή η επιλογή αποτελεί μια συνειδητή αναγνώριση του πάθους του για τη Μεγαλόνησο

Ο Δημήτρης Περδικίδης πήγε στη Μαδρίτη το 1953 για να συνεχίσει τις σπουδές του στη Σχολή Καλών Τεχνών Σαν Φερνάντο και παρέμεινε εκεί μέχρι το 1985, χρονιά που επέστρεψε πια στα πάτρια εδάφη. Η Ισπανία τον πολιτογράφησε από νωρίς ως δικό της καλλιτέχνη και τον συμπεριέλαβε σε εκθέσεις παγκοσμίου κύρους, μεταξύ άλλων στις Μπιενάλε Βενετίας του 1964 και 1966. Πάρα τη διεθνή σταδιοδρομία του, ο Περδικίδης διατήρησε στενές σχέσεις με την Ελλάδα, εκθέτοντας συστηματικά τη ζωγραφική του σε διάφορες γκαλερί. Μαχόταν στην πρώτη γραμμή της ισπανικής πρωτοπορίας, όπως πολλοί μελετητές έχουν επισημάνει, αλλά ταυτόχρονα μαχόταν στην πρώτη γραμμή της πρωτοπορίας της Ελλάδος.

Ο Περδικίδης δεν δίστασε κατά τη διάρκεια της πορείας του να πειραματίζεται συνεχώς προκειμένου να εκφράσει την προσωπική του αλήθεια. Η εναλλαγή στο ύφος της εικαστικής γραφής καθιστά ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα την τέχνη του, ενώ αποκαλύπτει την έλλειψη εφησυχασμού που τον διέκρινε.

Η έκθεση της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων σκιαγραφεί τις τρεις σημαντικότερες φάσεις της καλλιτεχνικής εργασίας του. Την περίοδο της εξπρεσσιονιστικής αφαίρεσης των χρόνων του ’60, τη στρατευμένη ζωγραφική του-η απαρχή της οποίας συμπίπτει με την άνοδο της δικτατορίας στην Ελλάδα-και τέλος την κατασκευαστική δουλειά της δεκαετίας του 80, όπου το γεωμετρικό στοιχείο κυριαρχεί.

Η έκθεση αποτίει φόρο τιμής σε έναν ζωγράφο ευαισθητοποιημένο σε πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα, ο οποίος ενώ έζησε χρόνια στο εξωτερικό, δεν απαρνήθηκε τις ελληνικές μνήμες του. Ο Περδικίδης διατήρησε ακέραιη την υπόσταση του Έλληνα, αλλά κατάφερε να την διοχετεύσει σε μια σύγχρονη ζωγραφική που εμπεριείχε τα ίνση του τόπου ξεπερνώντας ταυτόχρονα τα σύνορα.

Η έκθεση «Δημήτρης Περδικίδης:Ποιητής της ύλης-Χρονικογράφος της εποχής» θα διαρκέσει ως τις 22 Ιουλίου 2010.