Παράταση με... Βαν Γκογκ και μια γάτα

11.04.2008
H αυξημένη προσέλευση επισκεπτών στην έκθεση Τουλούζ Λoτρέκ, στο Μουσείο Ηρακλειδών, στο Θησείο, αλλά και ο εμπλουτισμός της με επιπλέον 14 έργα του ζωγράφου της παρισινής νύχτας του τέλους του 19ου αιώνα, ανεβάζοντας τα εκθέματα σε εκατό συνολικά, έδωσαν παράταση στην έκθεση που ήδη λειτουργεί σχεδόν πέντε μήνες. Από τις 6 Μαϊου παρατείνεται έως τις 5 Οκτωβρίου.
H αυξημένη προσέλευση επισκεπτών στην έκθεση Τουλούζ Λoτρέκ, στο Μουσείο Ηρακλειδών, στο Θησείο, αλλά και ο εμπλουτισμός της με επιπλέον 14 έργα του ζωγράφου της παρισινής νύχτας του τέλους του 19ου αιώνα, ανεβάζοντας τα εκθέματα σε εκατό συνολικά, έδωσαν παράταση στην έκθεση που ήδη λειτουργεί σχεδόν πέντε μήνες. Από τις 6 Μαϊου παρατείνεται έως τις 5 Οκτωβρίου.

Τα δεκατέσσερα νέα έργα θα μπορούσαν να συνθέσουν από μόνα τους μια έκθεση, πόσω μάλλον που συμπληρώνουν την εξαιρετική διοργάνωση «Ο Τουλούζ Λοτρέκ και η Μπελ Επόκ στο Παρίσι και στην Αθήνα».

Η αφίσα απεικονίζει την Ιρλανδή ηθοποιό και τραγουδίστρια Μέι Μπέλφορτ. Στα νέα εκθέματα συγκαταλέγονται τρεις σπάνιες αφίσες. Η μία, «Βabylone d Αllemagne» του 1984, δεν είχε κολληθεί ποτέ στους δρόμους του Παρισιού, ενώ είχε προκαλέσει διπλωματικό επεισόδιο με τη Γερμανία.

Η αφίσα χρησιμοποιήθηκε για τη διαφήμιση ενός βιβλίου, το οποίο περιέγραφε συνήθειες και έθιμα των Βερολινέζων με μειωτικό τρόπο, θέμα που πάντα ενθουσίαζε τους Γάλλους.

Η άλλη αφίσα απεικονίζει την όμορφη Ιρλανδή ηθοποιό και τραγουδίστρια Μέι Μπέλφορτ, ντυμένη στα κόκκινα, αλλά σαν κάτι αποκαμωμένα μωρά στην Αγγλία, που φορούν σκουφί με δέσιμο στο πηγούνι. Η αφίσα της Μπέλφορτ, πάντα τραγουδώντας με μια γάτα στα χέρια, είχε τοποθετηθεί στην είσοδο του Πετίτ Καζινό όπου θα έλεγε το τραγούδι «Εχω μια μικρή γάτα, που την αγαπώ πολύ».

Η τρίτη αφίσα «Divan Japonais» αποκαλύφθηκε σε μία σοφίτα πριν από έξι μήνες, τυλιγμένη επί 105 χρόνια, και παρουσιάζει δύο αγαπημένες ερμηνεύτριες του Λοτρέκ, την Ιβέτ Ζιλμπέρτ στην πίστα και τη Ζαν Αβρίλ σε ρόλο θεατή, σε ένα καμπαρέ ιαπωνικού στυλ. Στη σύνθεση και ένας γνωστός κριτικός της εποχής.

Από τα υπόλοιπα έντεκα έργα, τρία είναι λιθογραφίες, έξι πορτρέτα και δύο σχέδια. Το ένα από τα τελευταία δείχνει έναν άνδρα, δεμένο με ζουρλομανδύα, που θυμίζει τον Βαν Γκογκ, φίλο του Τουλούζ Λοτρέκ.

Το σχέδιο φτιάχτηκε τέσσερα χρόνια μετά τον εγκλεισμό και την αυτοκτονία του Βαν Γκογκ. Τους δύο καλλιτέχνες συνέδεε κι ένα περιστατικό: Ο Λοτρέκ είχε καλέσει σε μονομαχία έναν κριτικό που είχε αποκαλέσει τον Βαν Γκογκ «αδαή και τσαρλατάνο».

Η έκθεση, θυμίζουμε, παρουσιάζει την επιρροή της παρισινής Μπελ Επόκ στην αστική Αθήνα της εποχής, κατά την τελευταία εικοσαετία του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα.

Η εικόνα δίνεται μέσα από διαφημίσεις προϊόντων, που συχνά φιλοτεχνούνται από σημαντικούς δημιουργούς, όπως τους Γύζη και Γαλάνη, εξώφυλλα ημερολογίων, φωτογραφίες και καρτ ποστάλ, λογοτεχνικά χωρία και θεατρικά προγράμματα με έμφαση στο γαλλικό ρεπερτόριο κ.ά.

Το αρχειακό υλικό προέρχεται από τις συλλογές του ΕΛΙΑ, του Μουσείου Μπενάκη, της Alpha Bank, την ιδιωτική συλλογή Π. Βέργου κ.ά.

Δήμητρα Ρουμπούλα