Mια εκδρομή στο Παρίσι του 19ου αιώνα

02.02.2012
Mια εκδρομή στο Παρίσι του 19ου αιώνα, σε ένα τοπίο απόλυτα ρομαντικό, φιλόξενο σε μεγάλες στιγμές της τέχνης και σε θρυλικά πάθη, μας προτείνει ο πιανίστας Δημήτρης Τουφεξής για το βράδυ της Δευτέρας 6 Φεβρουαρίου.


Mια εκδρομή στο Παρίσι του 19ου αιώνα, σε ένα τοπίο απόλυτα ρομαντικό, φιλόξενο σε μεγάλες στιγμές της τέχνης και σε θρυλικά πάθη, μας προτείνει ο πιανίστας Δημήτρης Τουφεξής για το βράδυ της Δευτέρας 6 Φεβρουαρίου.

Με τη μουσική του Φρεντερίκ Σοπέν και του Φραντς Λιστ ο ξεχωριστός Έλληνας πιανίστας δημιουργεί την ατμόσφαιρα, η οποία τροφοδότησε ένα από τα πιο θρυλικά πάθη στην ιστορία του ρομαντισμού, τη σχέση του ιερού αστέρα της δυτικής μουσικής Φρεντερίκ Σοπέν και της πρώτης μοντέρνας, απελευθερωμένης γυναίκας, Γεωργίας Σάνδη.

Ο Δημήτρης Τουφεξής θα παίξει στο πρώτο μέρος : βαλς(σε λα ύφεση μείζονα, ‘του αποχαιρετισμού’ & αρ.1 σε ρε ύφεση μείζονα, έργο 64), νυχτερινά(σε ντο δίεση ελάσσονα opus posthumous & έργο 48, αρ.1 σε ντο ελάσσονα), το πρελούδιο αρ.15 σε ρε ύφεση μείζονα, έργο 28 ‘της βροχής’, την Πολονέζα σε λα ύφεση μείζονα, έργο 53 ‘Ηρωική’ και την μπαλάντα αρ.4 σε φα ελάσσονα, έργο 52 του Σοπέν και στο δεύτερο: την Consolation αρ.3 σε ρε ύφεση μείζονα, την Liebestraum αρ.3 σε λα ύφεση μείζονα, τη Μεγάλη Σπουδή κατά Παγκανίνι σε μι ύφεση μείζονα, αρ.2, το Σονέτο 123 του Πετράρχη σε λα ύφεση μείζονα και το βαλς του Μεφιστοφελή του Λιστ.

Η Κλειώ-Δανάη Οθωναίου θα διαβάσει αποσπάσματα από τα ημερολόγια του Σοπέν και του Λιστ και από κείμενα της Γεωργίας Σάνδη. Την επιμέλεια των κειμένων έχει κάνει ο Δημήτρης Τουφεξής.

Η σχέση του Σοπέν και της Σάνδη υπήρξε αντικείμενο διαμάχης, υποθέσεων και ρομαντικών εξιδανικεύσεων, από την πρώτη στιγμή που συναντήθηκαν το 1836 στο σαλόνι της ερωμένης του Φραντς Λιστ, Μαρί ντ’ Αγκούλ. Ήταν ίσως το πρώτο ειδύλλιο διασημοτήτων στην ιστορία και κράτησε δέκα χρόνια με εντάσεις και διακυμάνσεις που έκαναν το μύθο και την αλήθεια απόλυτα αξεδιάλυτο. Η σχέση τους άρχισε και τέλειωσε μέσα στο περιβάλλον των μεγάλων σαλονιών, αυτών των παρισινών ναών του 19ου αιώνα, όπου οι κυρίες της υψηλής κοινωνίας, του κόσμου, αλλά και των ηδονών άνοιγαν τις πόρτες τους στις τέχνες και τις προκλητικές παραβάσεις των ηθών της εποχής.

Σοπέν και Σάνδη ήταν και οι δυο διάσημοι στην εποχή τους και πρωταγωνιστικές φιγούρες του Ευρωπαϊκού Ρομαντισμού.
Εκείνος, καθιερωμένος δάσκαλος, πιανίστας, συνθέτης, γεννημένος στην Πολωνία το 1810 και εκπατρισμένος στο Παρίσι από το 1831 μέχρι το θάνατό του το 1847, ήταν μια διασημότητα των παρισινών σαλονιών.
Παραδειγματικός ρομαντικός, κομψός, ευαίσθητος, βαθειά καθολικός και συντηρητικός, με δυο μεγάλα πάθη: την Πολωνία και την τέχνη του. Η φυματίωση, που τον ταλαιπωρούσε από πολύ νωρίς, σφράγισε την ύπαρξή του, επηρέασε την προσωπικότητα και τη συμπεριφορά του και τον οδήγησε σε έναν πρόωρο θάνατο. Η μόνιμη σωματική του αδυναμία καθόρισε τον τρόπο που έβλεπε τον εαυτό του και τον τρόπο που τον έβλεπαν οι άλλοι και η Γεωργία Σάνδη, τον τρόπο που το μέλλον θα αποτιμούσε τον ίδιο και τη μουσική του.

Η Γεωργία Σάνδη ήταν το απόλυτο αντίθετο του Σοπέν. Γεννημένη στο Παρίσι το 1804, από καλή οικογένεια, βαφτίστηκε Αμαντίν Ωρόρ Λυσίλ Ντυπέν, άλλαξε το όνομά της όταν άρχισε τη λαμπερή λογοτεχνική της καριέρα, εγκατέλειψε τη γυναικεία περιβολή και υιοθέτησε το ανδρικό ντύσιμο, έγινε φλογερή σοσιαλίστρια, φεμινίστρια πριν το φεμινισμό, πολέμια της θρησκοληψίας και οπαδός της προόδου.
Για την Ευρώπη η Σάνδη ήταν το σύμβολο του Ρομαντισμού και του Φιλελευθερισμού, μοιραία, αντικείμενο πόθου και θαυμασμού όλων των διάσημων της εποχής και όταν συναντήθηκε με τον Σοπέν είχε ήδη ζήσει τη ζωή της με τρόπο αδιανόητο για την εποχή: παντρεύτηκε, μεγάλωσε δυο παιδιά, εγκατέλειψε τον άνδρα της, έγινε ερωμένη διάσημων λογοτεχνών και μουσικών, έγραψε χιλιάδες σελίδες λογοτεχνίας, δοκιμίων και θεάτρου και φρόντιζε την καριέρα και το όνομά της μέχρι το θάνατό της το 1876.

Αυτό το αταίριαστο ζευγάρι συνδέθηκε μέσα από τη δύναμη των αντιθέσεών του. Ο Σοπέν τρομοκρατήθηκε στην αρχή και προσπάθησε να την αποφύγει, η Σάνδη ένιωσε από την πρώτη στιγμή έλξη, «σύγχυση και ταραχή», όπως έγραψε η ίδια, κατάπληκτη γιατί «δεν παρασυρόμουν εύκολα». Έκανε εκείνη το πρώτο βήμα και ζήτησε από τον Λιστ να φροντίσει να συναντηθούν. Ο Λιστ στην αμφιλεγόμενη βιογραφία του για τον Σοπέν γράφει: « Ο Σοπέν έδειχνε να τρέμει την Μαντάμ Σάνδη περισσότερο από κάθε άλλη γυναίκα. Εκείνη κατάφερε να τον αποπλανήσει». Τον αποπλάνησε και τον κατέκτησε χωρίς να παραδοθεί: «Δεν έχω καμιά επιθυμία να εγκαταλειφθώ σε ένα πάθος αν και ακόμα σιγοκαίει μια φωτιά στην καρδιά μου», έγραψε αργότερα.

Για τη Σάνδη ήταν ένας από τους πολλούς διάσημους άντρες της ζωής της – Αλφρέντ ντε Μυσέ, Φραντς Λιστ κ.α. Για τον Σοπέν η Σάνδη ήταν ο έρωτας της ζωής του, ερωμένη, μητέρα, νοσοκόμα, σύντροφος και μούσα. Μετά το τέλος της σχέσης τους, το 1847 δεν έγραψε σχεδόν τίποτα και πέθανε δυο χρόνια αργότερα. Στο ημερολόγιό του βρέθηκε ένας φάκελος με τα αρχικά Γ/Φ και μέσα μια μπούκλα από τα μαλλιά της.

ΙΝFO:
Πότε: Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου, 20:30
Που: Μέγαρο Μουσικής- Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

Οι τιμές των εισιτηρίων για το ρεσιτάλ του Δημήτρη Τουφεξή στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος είναι: 12,00 και 20,00 €.
Ειδικές τιμές: € 5 (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ) – 8,00 (65+, πολύτεκνοι)

Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr