Ο «Βαφτιστικός» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη στο Μέγαρο

17.10.2012
«Εγώ γράφω με αθηναϊκήν έμπνευσιν», έλεγε ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Εμπρός, το 1915. «Όταν ακούομεν μιαν οπερέτα του Λέχαρ, λέγομεν, «Μυρίζει Βιέννην». Εάν μεθαύριον ειπούν και περί των έργων μου ότι μυρίζουν Αθήνα, επιτρέψατέ μου να το θεωρήσω ως εκπλήρωσιν του καλλιτεχνικού μου ονείρου».

«Εγώ γράφω με αθηναϊκήν έμπνευσιν», έλεγε ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Εμπρός, το 1915. «Όταν ακούομεν μιαν οπερέτα του Λέχαρ, λέγομεν, «Μυρίζει Βιέννην». Εάν μεθαύριον ειπούν και περί των έργων μου ότι μυρίζουν Αθήνα, επιτρέψατέ μου να το θεωρήσω ως εκπλήρωσιν του καλλιτεχνικού μου ονείρου».

Η πρώτη παραγωγή οπερέτας του Μεγάρου ο ‘Βαφτιστικός’ παρουσιάστηκε το καλοκαίρι που μας πέρασε, στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ και κατέκτησε κοινό και κριτική. Στη νέα καλλιτεχνική περίοδο του Μεγάρου ο Βαφτιστικός ανεβαίνει και πάλι στη σκηνή της Αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη για 6 παραστάσεις (23,26,27,28/10 & 2,3/11) στο πλαίσιο του κύκλου Όπερα και Οπερέτα.

Μετά τη μεγάλη επιτυχία του «Βαφτιστικού» προστίθεται μια ακόμη παράσταση την Κυριακή 4 Νοεμβρίου, ώρα 20.00 στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη.

Με τη σύμπραξη ενός ιδανικού επιτελείου πρωταγωνιστών υπό την έμπειρη και ευρηματική καθοδήγηση του σκηνοθέτη Βασίλη Παπαβασιλείου, η νέα παραγωγή του Βαφτιστικού φιλοδοξεί να δημιουργήσει μια νέα γενιά ακροατών.

Την Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής διευθύνει ο Γιώργος Πέτρου, τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Marie Noelle Semet, οι φωτισμοί του Αντώνη Παναγιωτόπουλου, οι χορογραφίες του Ισίδωρου Σιδέρη, η δραματουργική επεξεργασία του Σωτήρη Χαβιάρα και η μουσική προετοιμασία του Δημήτρη Γιάκα. Τον ρόλο της Βιβίκας ερμηνεύει η σοπράνο Τζίνα Φωτεινοπούλου, της Κικής, η μέτζο Ειρήνη Καράγιαννη, του Χαρμίδη ο τενόρος Γιάννης Χριστόπουλος, του Ζαχαρούλη, ο Δημήτρης Ναλμπάντης, του Συνταγματάρχη, ο τενόρος Ζάχος Τερζάκης. Συμμετέχουν οι ηθοποιοί: Θανάσης Τσαλταμπάσης (Κορτάσης) και Θανάσης Δήμου (Μαρτής, Γκρανκάσας). Συμπράττει η Χορωδία Δήμου Αθηναίων. Τη διδασκαλία της Χορωδίας έκανε ο Σταύρος Μπερής.


Ο Βασίλης Παπαβασιλείου και ο Γιώργος Πέτρου βάζουν ένα στοίχημα με ένα έργο διαχρονικής διασκέδασης, ενεργοποιούν τα αποθέματα χαράς σε μέρες δύσκολες και προτείνουν συναντήσεις αναψυχής με μια εντυπωσιακή παραγωγή της πιο κοσμαγάπητης οπερέτας του ελληνικού ρεπερτορίου.

Ο Βαφτιστικός άρχισε τη διαδρομή του το 1918 και δεν ξεχάστηκε ούτε πάλιωσε ποτέ μια και διαθέτει σε αφθονία ό,τι χρειάζεται η απολαυστική διασκέδαση: συναρπαστικές μελωδίες, φαρσικούς αιφνιδιασμούς στην πλοκή, αισιόδοξη ατμόσφαιρα και οικείες μουσικές, που έκαναν και ανεξάρτητες διαδρομές και εγγράφηκαν στη μνήμη και τη νοσταλγία μας.

Μαέστρος και σκηνοθέτης συναντιούνται ιδανικά σε αυτή τη φρέσκια και δροσερή παραγωγή, με αφετηρία μια ευρύτερη αφηγηματική σχέση με το παρελθόν, με διάθεση για αποκατάσταση της μουσικής αξίας του έργου και με στόχο να απαντήσουμε στο αρνητικό κλίμα της εποχής με ανεπιτήδευτη ψυχαγωγία.

Ο Βαφτιστικός, σε μουσική, πεζό και λιμπρέτο του Σακελλαρίδη, βασίζεται χαλαρά σε μια γαλλική φάρσα και η υπόθεσή του εξελίσσεται μέσα στο κάδρο των Βαλκανικών Πολέμων (1912-13) ή λίγο αργότερα στην επιστράτευση του 1915. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 18 Ιουλίου του 1918 από τον θίασο Παπαϊωάννου, έσπασε τα ταμεία και μαζί με τους Απάχηδες των Αθηνών, του Νίκου Χατζηαποστόλου, έγινε η αγαπημένη οπερέτα του ελληνικού κοινού. Το 1952 έγινε ταινία από την Μαρία Πλυτά με πρωταγωνιστές τον Αλέκο Αλεξανδράκη, την Ανθή Ζαχαράτου και τον Μίμη Φωτόπουλο.

Τα επεισόδια της οπερέτας αυτής, που αντλεί την ψυχαγωγική της δύναμη από το μπουλβάρ, γεμάτα παρεξηγήσεις, ανατροπές και σπιρτόζικα ευρήματα, συγκροτούν μια αλυσίδα από μικροϊστορίες, που διαδραματίζονται στην Αθήνα, με πλαίσιο τη μεγάλη ιστορία του πολέμου. Ένας στρατιωτικός που καταφέρνει με τέχνασμα να μείνει εκτός μάχης και προκαλεί την περιφρόνηση της γυναίκας του και νονάς του Βαφτιστικού, που πολεμάει γενναία και γίνεται αντικείμενο θαυμασμού από τη νονά του και μέτρο σύγκρισης για τη δειλία του συζύγου της, ένας απατεωνάκος που εμφανίζεται υποδυόμενος τον Βαφτιστικό και του οποίου η γυναίκα είναι φίλη της νονάς, μια ερωτική περιπέτεια νονάς και Βαφτιστικού, η αποκάλυψη και η παιγνιώδης κάθαρση.
Ο αρχιμουσικός της Καμεράτα, Γιώργος Πέτρου γράφει για το έργο: «Είναι ο Βαφτιστικός του Σακελλαρίδη που ‘μυρίζει’ Αθήνα, ακριβώς όπως θα ήθελε ο δημιουργός του 100 περίπου χρόνια πριν. Σε μια εποχή που η Ελλάδα φαίνεται να υποφέρει και που ο αέρας της αβεβαιότητας φυσά δυνατότερα από ποτέ, η Καμεράτα αποφάσισε να παρουσιάσει σε νέα παραγωγή την πολυαγαπημένη οπερέτα χωρίς μουσικές περικοπές, ντύνοντας την με την αυθεντική ενορχήστρωση της πρεμιέρας του 1918. Σε πείσμα των ‘πλουσιότερων’ και πιο ‘φαντεζί’ (όπως θα έλεγε και ο σύνθετης...) υστερών ενορχηστρώσεων που παρουσιάζονται τα τελευταία χρόνια, η ενορχήστρωση του 1918 χαρίζει στο έργο μοναδικά χρώματα που συνδέουν το αριστούργημα του Σακελλαρίδη με τους ήχους του J. Strauss και του Lehar και κάνουν τη μουσική να διασκεδάζει, να χαμογελά και να παιχνιδίζει μέσα από απρόσμενες εκπλήξεις. Όλα αυτά, χωρίς καμιά νοσταλγία. Γιατί η αγάπη μας για την Αθήνα και την Ελλάδα κοιτάζει μπροστά. Γιατί η πόλη μας είναι η ομορφότερη πόλη του κόσμου. Γιατί η μουσική μας μας ανήκει και οφείλουμε να την φροντίζουμε. Και γιατί το γέλιο είναι αντίδοτο σε όλες τις δυσκολίες. Το γλέντι λοιπόν αρχίζει...»


Info:

Τρίτη 23, Παρασκευή 26, Σάββατο 27, Κυριακή 28 Οκτωβρίου
& Παρασκευή 2, Σάββατο 3 Νοεμβρίου 2012, ώρα 20:00

Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
Με υπέρτιτλους στα τραγούδια

Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 11 - 20 – 28 - 40 € (Διακεκριμένη Ζώνη)
Ειδικές τιμές: 6,5 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, Α.Μ.Ε.Α.), 8,50 € (65+, πολύτεκνοι).

Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr