O Γιάν Φαμπρ τιμά και αποθεώνει το θέατρο

12.11.2012
Οι θεατές κατά τη διάρκεια της παράστασης μπορούν να βγαίνουν από την αίθουσα και να επιστρέφουν. Το μπαρ θα λειτουργεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου. Παράσταση για ενήλικες. Δεν συνιστάται για ηλικίες κάτω των 16 ετών.

Οι θεατές κατά τη διάρκεια της παράστασης μπορούν να βγαίνουν από την αίθουσα και να επιστρέφουν. Το μπαρ θα λειτουργεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου. Παράσταση για ενήλικες. Δεν συνιστάται για ηλικίες κάτω των 16 ετών.

Ο Γιαν Φαμπρ, ο διάσημος Βέλγος εικαστικός, περφόρμερ, σκηνοθέτης, χορογράφος και συγγραφέας επιστρέφει στην Αθήνα, και παρουσιάζει, ενταγμένα στη Σειρά Θέατρο στο Μέγαρο, δύο έργα: ‘Η Δύναμη της Θεατρικής Τρέλας’ (14,15/11) και ‘Αυτό είναι θέατρο όπως θα ελπίζαμε και όπως θα περιμέναμε να είναι’ (18/11). Η παραγωγή πραγματοποιείται με τη συνεργασία της ιστορικού τέχνης Κατερίνας Κοσκινά.

Ένα απόλυτο θέαμα που φιλοξενεί όλες τις τέχνες, η Δύναμη της Θεατρικής Τρέλας τιμά και αποθεώνει τις παλιές δόξες του θεάτρου, αποκαλύπτει τη σαγήνη του και την υπερβαίνει, διαλύει τις συμβάσεις του και με μια ακραία ένταση προτείνει τη δυναμική ενός καινούργιου, σύγχρονου θεάτρου που δεν εμπιστεύεται την ψευδαίσθηση. Επί σκηνής η ομάδα Troubleyn, επτά γυναίκες και οκτώ άνδρες, εκ των οποίων ένας λυρικός τραγουδιστής.

Η Δύναμη της Θεατρικής Τρέλας είναι ένας εντυπωσιακός συνδυασμός ελέγχου, ερωτισμού και ουμανιστικού στοχασμού, ένα θέαμα ανησυχητικό, σαγηνευτικό και συναρπαστικό με όμορφες, μοναδικές σκηνές.

Στις αρχές της δεκαετίας του 80 ο Γιαν Φαμπρ, πρωτοπόρος και τολμηρός, καταφέρνει να προκαλέσει μια έκρηξη και να ανοίξει έναν τεράστιο κρατήρα στο θέατρο με δυο ιστορικά θεάματα, τη «Δύναμη της Θεατρικής Τρέλας» και το «Αυτό είναι θέατρο όπως ελπίζαμε και όπως θα περιμέναμε να είναι», έργα-κλειδιά στην ιστορία του σύγχρονου θεάτρου και χορού και σημεία αναφοράς της εισβολής του στον κόσμο του θεάτρου με την performance art –πραγματική δράση, σε πραγματικό χρόνο- και της δημιουργίας του μετα-δραματικού θεάτρου.

Ο Γιαν Φαμπρ και η ομάδα του Troubleyn Ensemble, παρουσιάζουν και τα δύο έργα δωρεάν, ως προσφορά συμπαράστασης στην Ελλάδα και δίνουν μια μοναδική ευκαιρία στο κοινό του Μεγάρου Μουσικής να δει από κοντά μια επανάσταση που καθόρισε το μέλλον της θεατρικής εμπειρίας, όπως την βιώνουμε σήμερα. Η τετράωρη παράσταση είναι η ανανεωμένη έκδοση της πρωτότυπης, όπως παρουσιάστηκε τον περασμένο Ιούλιο στο Impulstanz Festival της Βιέννης.

«Η Δύναμη της Θεατρικής Τρέλας» παρουσιάστηκε στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1984, όταν ο Φαμπρ ήταν 26 ετών, μια αιφνιδιαστική επιμνημόσυνη δέηση εν εξελίξει, μια εξαιρετική σύνθεση από τα παλιά στοιχεία του θεάτρου και από τις καινούργιες προτάσεις: η προσποίηση, ο στόμφος και οι μανιερισμοί κυριαρχούν, αλλά ταυτόχρονα ακυρώνονται από την αίσθηση της πραγματικότητας πάνω στη σκηνή και ο πραγματικός χρόνος υπονομεύει το ψέμα της μυθοπλασίας. Οι ηθοποιοί φτάνουν στα όριά τους ανάμεσα στα κόκκινα, τα χρυσά και τα βελούδα του θεάτρου και με τη σχεδόν βίαιη έντασή τους προκαλούν μια παταγώδη έκρηξη αποχαιρετισμού σε αυτή την υπέροχη μηχανή ονείρων, που ήταν το παλιό θέατρο.

Ο Φαμπρ επιλέγει τη στιγμή –κλειδί στην ιστορία της θεατρικής ψευδαίσθησης, την εντυπωσιακή δημιουργία του Βάγκνερ, «Το δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν» και τη συνδυάζει με το παραμύθι του Άντερσεν, «Τα Καινούργια Ρούχα του Βασιλιά». Με τη δήλωση αυτού του υπέροχου ψέματος, την υπέρτατη μασκαράτα, ο Φαμπρ φέρνει στη σκηνή ένα βασίλειο που κάνει τα τελευταία του βήματα, αμέτρητες σκηνές γίνονται οι βιτρίνες του μεγαλείου και της ομορφιάς του ψέματος. Για τον Φαμπρ, ο Βάγκνερ όχι μόνο μεταμορφώνει την όπερα σε υπέρτατο θέαμα, αλλά είναι και ο πρώτος συνθέτης και θεατροποιός, που χαμηλώνει τα φώτα του θεάτρου, απελευθερώνει αυτή τη δημοφιλή διασκέδαση και τη μετατρέπει σε ένα αυτόνομο αισθητικό προϊόν.

Ο Βέλγος πολύ-καλλιτέχνης κάνει με το έργο αυτό την απόλυτη δήλωσή του και συνοδεύει τη ζωντανή δράση της σκηνής με έναν καταιγισμό προβολής εικόνων από τη σχολή των μανιεριστών και με μουσικά αποσπάσματα από τον Βάγκνερ, το Ρίχαρντ Στράους, τον Ότμαρ Σεκ, τον Μπιζέ και τη μινιμαλιστική μουσική του συμπατριώτη του, Βιμ Μέρτενς.

Αυτή η γιορτή-μνημόσυνο για το θέατρο όπως το ξέραμε, παραπέμπει στο βελούδο, τις κατακόκκινες πολυθρόνες, τις χρυσοποίκιλτες διακοσμήσεις, το απαλό μουρμούρισμα από τα θεωρεία, τον ήχο από τα ποτήρια της σαμπάνιας στις εντυπωσιακές αίθουσες χορού, τη λατρεία των ηθοποιών-ειδώλων, την υπερβολή των Μπαρόκ θεατρικών σκηνών, την εγκατάλειψη της καλής κοινωνίας στις ψευδαισθησιακές περισπάσεις. Η σορός του θεάτρου κείτεται στη σκηνή που δημιουργεί ο Γιαν Φαμπρ για να την αποχαιρετήσει με μια ωδή που επαινεί τον νεκρό ενώ ταυτόχρονα τον εναποθέτει για πάντα στο κοιμητήριό του.

Σε μια από τις πιο εντυπωσιακές και συμβολικές σκηνές της Τρέλας, οι ηθοποιοί σε ένα στάσιμο τζόγκιν, προφέρουν εναλλάξ ονόματα συγγραφέων και ηθοποιών του θεάτρου καθώς και σημαντικά γεγονότα από την ιστορία του, από τον Σέξπηρ μέχρι τους θεατράνθρωπους της δεκαετίας του 70 και στο τέλος, ιδρωμένοι και εξουθενωμένοι, σωριάζονται στη σκηνή. «Μια τέτοια βαριά παράδοση», έγραψε το 1986 ο κριτικός των New York Times, Τζον Ρόκγουελ, «αναπόφευκτα προκαλεί την ανατροπή της».

Με την παράσταση αυτή ο Γιαν Φαμπρ (γ.1958) απέκτησε το διαβατήριο που τον οδήγησε από την γενέτειρά του Αμβέρσα στη διεθνή αναγνώριση και στη συνάντηση με άλλους πρωτοπόρους θεατράνθρωπους στην Ευρώπη και την Αμερική, (Πίνα Μπάους, Λόρι Άντερσον, Πίτερ Μπρουκ, Μπομπ Ουίλσον) που εκείνη την εποχή συνειδητοποιούσαν το ξεθώριασμα του παλιού θεάτρου και τις συνθήκες μιας νέας εποχής που ευνοούσε τη «συνενοχή» των τεχνών σε σύνθετα θεάματα.

Ο Γιαν Φαμπρ, εικαστικός, θεατρικός συγγραφέας, σκηνοθέτης θεάτρου, χορογράφος και σχεδιαστής, είναι μια σύνθετη προσωπικότητα με ουσιαστικούς και βαθείς δεσμούς με την περιθωριακή και την εναλλακτική κουλτούρα, αλλά και με τους κανόνες των τεχνών. Γεννημένος στην Αμβέρσα, πόλη πειραματισμών και καινοτομιών, άντλησε τις εμπνεύσεις του από πολλές και ποικίλες εμπειρίες και τη δημιουργική του δύναμη από την ομορφιά, φανερή και κρυμμένη, αποδεκτή ή δυσδιάκριτη. Μιλάει ανοιχτά για το θαυμασμό του για τους γκάνγκστερ και την ευφυΐα τους εναντίον του συστήματος, με την ίδια άνεση που μιλάει για την αδιανόητη δύναμη του ωραίου και για το ανθρώπινο σώμα ως αντικείμενο έρευνας ή για το Κέντο, την ιαπωνική παραδοσιακή ξιφομαχία, που κάνει από 17 ετών και τον βοηθάει στη διανοητική και τη φυσική του ισορροπία.

Παγκόσμια φιγούρα της πρωτοποριακής τέχνης, ο Φαμπρ έχει ιδιαίτερη σχέση με την Ελλάδα και συχνή παρουσία με εκθέσεις και δρώμενα.

INFO:

Αναβίωση της πρώτης παραγωγής του 1984
Ιδέα, Κείμενα, Σκηνοθεσία, Σκηνικά, Φωτισμοί: Γιάν Φαμπρ
Πρωτότυπη μουσική: Βιμ Μέρτενς

Τετάρτη 14 & Πέμπτη 15 Νοεμβρίου, 20.00 μμ.
Αίθουσα Νίκος Σκαλκώτας
Διάρκεια 4 ώρες, 20’ χωρίς διάλειμμα
Με ελληνικούς υπέρτιτλους

Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 16 €, 25 €
Ειδικές τιμές: € 6(φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ) – 10(65+, πολύτεκνοι)

Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr