«Κτερίσματα» με αφορμή το βιβλίο του Μισέλ Φάις

09.05.2013
Πώς μπορεί να «διαβαστεί» εικαστικά ένα μυθιστόρημα; Ειδικά τα «Κτερίσματα» του Μισέλ Φάις, μια μαύρη ερωτογραφία που περιγράφει τη σαρκική, ενύπνια και γλωσσική περιπέτεια ενός άντρα από την παιδική ηλικία έως την ωριμότητα.

Πώς μπορεί να «διαβαστεί» εικαστικά ένα μυθιστόρημα; Ειδικά τα «Κτερίσματα» του Μισέλ Φάις, μια μαύρη ερωτογραφία που περιγράφει τη σαρκική, ενύπνια και γλωσσική περιπέτεια ενός άντρα από την παιδική ηλικία έως την ωριμότητα.

Δύο καταξιωμένοι καλλιτέχνες, ο Τάσος Μαντζαβίνος και η Καλλιόπη Ασαργιωτάκη, έκαναν τα δικά τους «Κτερίσματα» με αφορμή το βιβλίο του Φάις, που κυκλοφορεί από τον «Πατάκη».

Δημιούργησαν ένα ιδιαίτερο σύμπαν από λάδια, ακουαρέλες και σχέδια, που θα παρουσιάσουν μαζί με δώδεκα ασπρόμαυρα φωτογραφικά δίπτυχα του συγγραφέα (κάποια υπάρχουν και στο βιβλίο του) στον Χώρο Τέχνης «24» (Σπευσίπου 38), από τις 14 Μαΐου έως τις 29 Ιουνίου. Συνδιοργανώτρια η «Αλλη Αρκαδία», που έχει ιδρύσει ο συλλέκτης έργων τέχνης Σωτήρης Φέλιος.

Πώς αποδίδονται η θρυμματισμένη πρόζα και η ερωτική θανατογραφία των «Κτερισμάτων»; Οι κυρτωμένες φιγούρες του Τάσου Μαντζαβίνου, σύμφωνα με την ιστορικό τέχνης Ελισάβετ Πλέσσα στον κατάλογο της έκθεσης, «φέρουν τα γνωστά αρχετυπικά πρόσωπα-μάσκες και η σκληροτράχηλη μορφολογία των σωμάτων τους μοιάζει να αντιστοιχεί στη μορφολογία της σημαδεμένης ψυχής τους».

Οσο για το μαύρο της αδιέξοδης Κομοτηνής του ήρωα του βιβλίου, αυτό γίνεται «το βόρειο σκοτεινιασμένο μπλε της θάλασσας του Μαντζαβίνου, που στην άκρη της η μάνα και ο γιος των ''Κτερισμάτων'' ξορκίζουν σφιχτοπιασμένοι χέρι χέρι έναν αναπόφευκτο χωρισμό».

Οι μορφές της Ασαργιωτάκη, παρατηρεί η Ελ. Πλέσσα, ανακαλούν επιτύμβια ανάγλυφα, έγκλειστες σε έναν κόσμο ιδιωτικό. «Η ζωγράφος μοιάζει να τις παρατηρεί σαν μέσα από ένα διάφανο ύφασμα, όπως ο αφηγητής των ''Κτερισμάτων'' τους ήρωες που αποτελούν τη δική του ζωή».Μοιρασμένες σε δύο κατηγορίες, οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες του Μισέλ Φάις συνδιαλέγονται ανά κατηγορία με τον καθένα ζωγράφο: Οι νεκρικές φωτογραφίες με τα σχέδια της Ασαργιωτάκη (όνειρα θανάτου, αποσύνθεση ερωτικών λειψάνων... ), ενώ οι φωτογραφίες της νεαρής γυναίκας ανταποκρίνονται στα έργα του Μαντζαβίνου (ακατέργαστος φόβος, αδύναμος έρωτας, ωμή λαγνεία).

Η έκθεση θα πλαισιωθεί με ενδιαφέρουσες παράλληλες εκδηλώσεις. Συγκεκριμένα: Στις 29 Μαΐου, συζήτηση με θέμα «Η ερωτική θανατογραφία στην τέχνη και τη λογοτεχνία» από την Ελισάβετ Πλέσσα και τον κριτικό λογοτεχνίας Βαγγέλη Χατζηβασιλείου. Στις 6 Ιουνίου θα διαβάσουν αποσπάσματα από τα «Κτερίσματα» οι ηθοποιοί Ολια Λαζαρίδου και Αλεξία Καλτσίκη, και στις 13 του ίδιου μήνα η Μάρθα Φριντζήλα θα ερμηνεύσει και θα σκηνοθετήσει τραγούδια που προκύπτουν από τα κείμενα και τις εικόνες αυτής της συνάντησης. Οι εκδηλώσεις αρχίζουν στις 8.30 μ.μ.