Στο χείλος: Αναζητώντας την πιθανότητα εξιλέωσης

06.05.2014
«Στο Χείλος», το έργο της Κλωντίν Γκαλεά, που τιμήθηκε το 2011 με το Μεγάλο Βραβείο Θεατρικού Έργου στη Γαλλία παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Σύγχρονου Θεάτρου "Το Γαλλικό Θέατρο à la Grecque" στο - Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

Με καταγωγή από τη Μάλτα η Κλωντίν Γκαλεά μεγάλωσε στη Μασσαλία και ζει στο Παρίσι. Σπούδασε φιλολογία και δούλεψε ως ηθοποιός και στην Ελλάδα είναι γνωστή από παραστάσεις έργων της ("Έρχομαι από μακριά", 2009 "Κοντορεβυθούλα… μια ιστορία του σήμερα" 2013) και τη συμμετοχή της σε Ανοικτή Συζήτηση με τίτλο "Απέναντι στο διαφορετικό". Γράφει θεατρικά έργα, μυθιστορήματα, διηγήματα για ενήλικες, εφήβους και παιδιά. Στο Φεστιβάλ πρωτοπαρουσιάζεται το βραβευμένο με το Μεγάλο Βραβείο Θεατρικής Λογοτεχνίας της Γαλλία, το 2011, έργο της "Στο Χείλος", το οποίο παρουσιάζεται αυτή τη στιγμή και στο Θέατρο MC93 Bobigny στο Παρίσι, σε σκηνοθεσία Jean-Michel Rabeux.

Με αφορμή μια από τις αποτρόπαιες φωτογραφίες από τις φυλακές του Άμπου Γκράιμπ που δημοσίευσε η Washington Post, το 2004, το "Στο Χείλος" της Κλωντίν Γκαλεά εξερευνεί με γλώσσα πυκνή, σύνθετη και σκληρά ειλικρινή, τη θέση μιας σύγχρονης Ευρωπαίας συγγραφέως απέναντι στη θηριωδία του πολέμου, την πολιτική, τον έρωτα, τη μνήμη και την εικόνα αναζητώντας κάποια πιθανότητα εξιλέωσης.

Σημειώνει η συγγραφέας: "Εδώ και μερικά χρόνια δουλεύω με εικόνες. Η εικόνα μπορεί να είναι δημόσια: Οι μαντόνες του Μπεντάλα το 1999, το Αμπού Γκράιμπ το 2005. Η εικόνα μπορεί να είναι ιδιωτική, προσωπική, μύχια. Υπάρχει η εικόνα και το εικονιζόμενο. Εκεί όπου αυτά τα δύο συναντώνται, έρχεται η ανάγκη της γραφής. Μου λένε συχνά ότι η σταθερά στη δουλειά μου, είναι το σώμα. Αλλά το να σκέφτεσαι, είναι υπόθεση του σώματος. Να σκέφτεσαι, να επιθυμείς, να ζεις και να γράφεις. Εκεί όπου υπάρχει η εικόνα, υπάρχει και το σώμα. Όταν διακυβεύεται το σώμα, αυτό σε κάνει να σκέφτεσαι. Αυτό σε κάνει να γράφεις. Η εικόνα της αμερικανίδας στρατιωτίνας, που σέρνει με το λουρί έναν φυλακισμένο Άραβα άνδρα, είναι μία εικόνα χωρίς παρηγοριά. Ο έρωτας δεν έχει παρηγοριά. Η οδύνη. Η ομορφιά. Η ταπείνωση. Η απουσία. Η ντροπή. Η ηδονή. Η ξετσιπωσιά. Το τερατώδες. Εκεί, έχεις να γράψεις”.
Claudine Galea – remue.net, mars 2007

O σκηνοθέτης της παράστασης Θέμελης Γλυνάτσης σημειώνει με τη σειρά του: Με αφορμή μια από τις αποτρόπαιες φωτογραφίες από τις φυλακές του Αμπού Γκράιμπ, που δημοσίευσε η Washington Post το 2004, το "Στο Χείλος" της Κλωντίν Γκαλεά χαρτογραφεί τον τόπο αυτό της εμπειρίας όπου η προσωπική ανάμνηση συγκρούεται με τη φαντασίωση και τη βίαιη πολιτική πραγματικότητα. Ένα κείμενο σύντομο, αλλά με πρωτοφανή πυκνότητα, ο μονόλογος της Γκαλεά φέρνει το κοινό αντιμέτωπο με το έρεβος του βασανιστηρίου, του ερωτισμού και της ενδο-οικογενειακής βίας, με μια γλώσσα που άλλοτε φαντάζει σύνθετη, και άλλοτε σκληρά ειλικρινής. Ο πυρήνας του κειμένου είναι η εξερεύνηση της θέσης μιας σύγχρονης Ευρωπαίας συγγραφέως απέναντι στη θηριωδία του πολέμου, της πολιτικής, του έρωτα, της μνήμης, και της εικόνας αναζητώντας κάποια πιθανότητα εξιλέωσης.

Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης
Σκηνοθεσία: Θέμελης Γλυνάτσης
Σκηνικά και ήχος: Αδριανός Ζαχαριάς
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Φωτογραφίες: Ορφέας Εμιρζάς, Θωμάς Αρσένης
Video: plays2place productions

Ερμηνεύουν:
Γυναίκα: Ασπασία Κράλλη
Ένα Σώμα: Νέστορας Κοψιδάς

Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος - Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Στο πλαίσιο του Προγράμματος Ελλάς Γαλλία Συμμαχία 2014

ΙΝFO:

Κατάλληλο: από 18 χρονών


Πότε: Σάββατο 10, Κυριακή 11, Τρίτη 13 & Τετάρτη 14 Μαΐου 2014

Που: Στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης- Αίθουσα: Ειδικά διαμορφωμένος υπόγειος χώρος
Ώρα έναρξης όλων των παραστάσεων: 21:00
Τιμή εισιτηρίων: Γενική είσοδος 10€ ανά παράσταση

Εισιτήρια προπωλούνται στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος) Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση Αγορά με πιστωτική κάρτα: 210 3418579, Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και στην Ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.mcf.gr

Εισιτήρια προπωλούνται και σε όλα τα καταστήματα Public στην Αττική

Γ.Οικονόμου