Είδαμε το Δέντρο του Οιδίποδα από την ομάδα ΙΔΕΑ

02.02.2016
Το Δέντρο του Οιδίποδα, τη νέα παράσταση της ομάδας ΙΔΕΑ είδαμε στο θέατρο Θησείον. Έξι ηθοποιοί και ο σκηνοθέτης ως μουσικός επί σκηνής σκαρφαλώνουν το δέντρο του Οιδίποδα ξεκινώντας την ιστορία τους απ' την εποχή του Κάδμου και την ίδρυση της Θήβας. Από κλαδί σε κλαδί ταξιδεύουν μέσα και πέρα από τον μύθο της καταραμένης γενιάς των Λαβδακιδών δίνοντας σάρκα και οστά με το δικό τους τρόπο τον περίφημο Θηβαϊκό Κύκλο, αλλά και νόημα στις δικές τους υπάρξεις.

Οιδίποδας Τύραννος, Οιδίποδας επί Κολωνώ, Επτά επί Θήβας, Αντιγόνη: Πώς αυτές οι τέσσερις τραγωδίες που πραγματεύονται την ιστορία της οικογένειας των Λαβδακιδών επικοινωνούν με το σήμερα, αλλά και πως μπορεί να τις παρουσιάσει κάποιος μέσα σε δύο μονάχα ώρες;

Και όμως η Ομάδα Ιδέα το κατάφερε σ' έναν πολύ ικανοποιητικό βαθμό με μία από κοινού αξιοζήλευτη δραματουργική επεξεργασία. Κράτησε από την καθεμία τραγωδία τα πιο κρίσιμα κομμάτια, τα επεξεργάστηκε καταλλήλως, αλλού διατήρησε το λόγο του ποιητή, αλλού πρόσθεσε τη δικιά της πινελιά και τα αναπαράστησε με ξεχωριστή ευρηματικότητα και φαντασία. Οι ηθοποιοί με ελάχιστα σκηνικά μέσα, με αυτοσχέδια σπαθιά, πανοπλίες και κορδέλες κατάφεραν να ορθώσουν μπροστά μας τα ξακουστά τείχη της Θήβας, όπου μάχονταν ο Ετεοκλης με τον Πολυνείκη, να σκαρφαλώσουν στα κλαδιά του υφασμάτινου δέντρου του Οιδίποδα και να σκάψουν βαθιά μέσα στην ψυχή μας αναζητώντας την αλήθεια, την έννοια της αγάπης, της οικογένειας, της τιμής και προπάντων του δικαίου.

Αποκορύφωμα της βραδιάς, οι Επτά επί Θήβας. Μία τραγωδία όχι και τόσο δημοφιλής στο ευρύ κοινό που πήρε άλλες διαστάσεις στα μάτια μας, καθώς είδαμε τον Ετεοκλή και τον Πολυνείκη σε μικρή ηλικία να μαθαίνουν… πόλεμο από τον ίδιο τον πατέρα τους, τον τρυφερό Οιδίποδα, και εν συνεχεία τους είδαμε να σκοτώνονται με αμοιβαίο θάνατο. Ο παραλογισμός του πολέμου σε μία από τις πιο έξοχες και συγκινητικές συνάμα αναπαραστάσεις που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια.

Μοναδική μας ένσταση, ο τρόπος που παρουσιάστηκε η Αντιγόνη, καθώς της προσδόθηκε μία υπέρ του δέοντος χιουμοριστική ματιά, το βάρος έπεσε πάνω στον αγγελιαφόρο, Κωνσταντίνο Μπιμπή, που ναι μεν έβγαλε αυθόρμητα το γέλιο από το κοινό, «έκλεψε» ωστόσο από την Αντιγόνη – Αθηνά Μουστάκα το τραγικό της μεγαλείο.

Ο Κώστας Γάκης σκηνοθέτησε με ξεχωριστή δεξιοτεχνία το έργο αυτό, καταφέρνοντας να συνταιριάξει ζωντανή μουσική, τραγούδι, χορό και εναέρια ακροβατικά. Έφτασε τους ηθοποιούς του στα άκρα, δοκίμασε τα όριά τους και τελικά δημιούργησε με μηδαμινά υλικά μία εξαιρετική παράσταση.

Ως προς τις ερμηνείες, όλοι οι ηθοποιοί, η Ομάδα Ιδέα (Κώστας Γάκης, Αθηνά Μουστάκα, Κωνσταντίνος Μπιμπής) και ο θίασος (Μαρίνα Αργυρίδου, Εκτορας Λιάτσος, Γιωργος Βουρδαμής - Μαυρογεννης, Νεφελη Μαρκακη) έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό.

Ο Κωνσταντίνος Μπιμπής έδωσε άλλη μία χειμαρρώδη ερμηνεία στους ρόλους που ερμήνευσε, με προεξάρχουσα αυτή του Οιδίποδα. Αεικίνητος, άλωσε τη σκηνή με το δυναμισμό του, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να αποφύγει υπερβολές και ισχυρές ναρκισσιστικές δόσεις στα εκφραστικά του μέσα. Εξαιρετική και η Αθηνά Μουστάκα σε ότι και αν έκανε, με την εύθραυστη, αλλά και αποφασισμένη Αντιγόνη της να μας συγκινεί ιδιαίτερα. Τέλος, ο Εκτορας Λίατσος και ο Γιώργος ΒουρδαμήςΜαυρογέννης μάς συγκίνησαν ιδιαίτερα με τις φορτισμένες ερμηνείες τους ως Ετεοκλής και Πολυνείκης.

Αξίζει να δει κάποιος την παράσταση αυτή; Εξυπακούεται. Ο τραγικός λόγος του Σοφοκλή έρχεται σε άριστη επικοινωνία με το σήμερα μέσα και παίρνει νέες διαστάσεις, καθώς εξαίρονται όλες οι διαχρονικές του πτυχές.

*Η παράσταση που παρουσιάζεται στο Θέατρο Θησείον, παίρνει παράταση λόγω sold out επιτυχίας για 6 ακόμα παραστάσεις έως την Τρίτη 16 Φεβρουαρίου, κάθε Δευτέρα & Τρίτη στις 21.00

Γεωργία Οικονόμου
[email protected]