Blowin’ από την Κατρίν Ντιβερρές

01.07.2010
Μία σημαντική μορφή του σύγχρονου γαλλικού χορού, γνωστή για το ιδιαίτερο χορογραφικό της στίγμα, η Κατρίν Ντιβερρές, συστείνεται στο ελληνικό κοινό με μία παράσταση που εξερευνά εκ νέου την ελεύθερη άμεση σχέση του χορού με τη μουσική.
Μία σημαντική μορφή του σύγχρονου γαλλικού χορού, γνωστή για το ιδιαίτερο χορογραφικό της στίγμα, η Κατρίν Ντιβερρές, συστείνεται στο ελληνικό κοινό με μία παράσταση που εξερευνά εκ νέου την ελεύθερη άμεση σχέση του χορού με τη μουσική.

Στο Blowin’ οι ερμηνευτές έχουν τον πρώτο λόγο και ο αυτοσχεδιασμός είναι η κινητήριος δύναμη. Η ιδιαιτερότητα της παράστασης είναι ότι αλλάζει διαρκώς, από μέρα σε μέρα, καθώς η Ντιβερρές, έχοντας στη διάθεσή της μία παλέτα από «χορευτικά επεισόδια», χρησιμοποιεί κάθε φορά διαφορετικούς συνδυασμούς. Έτσι, στο θέατρο της οδού Πειραιώς θα δούμε όχι μία, αλλά τρεις διαφορετικές παραστάσεις της χορογράφου!

Blowin’

«Επέλεξα ό,τι στην κίνηση έχει σχέση με τους φυσικούς νόμους, δηλαδή αρχές και όχι θέματα», δηλώνει η Ντιβερρές για την παράσταση. Οι μουσικοί και οι χορευτές αφέθηκαν από τη χορογράφο σε μία ελεύθερη δημιουργία. Ο πειραματισμός, η συμφωνία και η αντιπαράθεση χορού και μουσικής, επιδρούσαν στην επικοινωνία των μελών της ομάδας και διαμόρφωσαν το τελικό αποτέλεσμα. Οι χορευτές αντιδρούσαν στη μουσική και οι μουσικοί στην κίνηση των χορευτών.
Με αυτόν τον τρόπο, οι καλλιτέχνες ήταν ελεύθεροι να ερευνήσουν νέες σχέσεις και αναλογίες μεταξύ χορού και μουσικής, τοποθετώντας την έρευνα στο κέντρο της δημιουργικής διαδικασίας της παράστασης. Η Ντιβερρές, αντί να χρησιμοποιήσει ως βάση τη χορογραφία και τη σύνθεση, προτείνει μία νέα θεώρηση των βασικών αρχών μίας παράστασης, προκειμένου να εξετάσει τις δυνάμεις και τις ελλείψεις τους και να τις αντιπαραβάλει με άλλους στόχους και δυνατότητες.
Αυτό ενέχει ένα αυξημένο «ρίσκο», όμως η Ντιβερρές είναι αποφασισμένη να το πάρει και να παραχωρήσει όλη τη σκηνή στους ερμηνευτές, προκειμένου να προχωρήσει πέρα από μία απλή παρουσία ή πολλαπλή εκτέλεση των προβαρισμένων κινήσεων.

Επιπλέον ξεχωριστό στοιχείο της παράστασης, αποτελεί το γεγονός ότι ο αριθμός των πρωταγωνιστών διευρύνεται και συμπεριλαμβάνει τους υπευθύνους του χώρου που φιλοξενεί το θέαμα. Ο καθένας από αυτούς τους ανθρώπους θα μπορεί να επιλέγει έναν ορισμένο αριθμό αρχών αυτοσχεδιασμού μεταξύ εκείνων που έχει προτείνει η χορογράφος και να δημιουργεί έτσι το πρόγραμμα της βραδιάς, που με αυτόν τον τρόπο είναι κάθε φορά διαφορετικό και πραγματικά μοναδικό.

Κατρίν Ντιβερρές
«Η συνείδηση, η σχέση με τον άλλο, είναι αυτό που δημιουργεί το χρόνο». Αυτή είναι το moto της Κατρίν Ντιβερρές, από την πρώτη της χορογραφική δουλειά, το 1983 έως σήμερα. Η Ντιβερρές εμφανίστηκε στον σύγχρονο χορό ως κάτι ξεχωριστό, που παρά την κλασική της εκπαίδευση και τον κυρίαρχο τότε μεταμοντέρνο αμερικάνικο χορό, κατάφερε να ορθώσει τη δική της φωνή και να γίνει σημείο αναφοράς ανάμεσα στους χορογράφους της γενιάς της. Ως χορεύτρια ήταν ξακουστή για τη χάρη και τη δυναμικότητα της κίνησής της. Σπούδασε αρχικά χορό στην Mudra, τη σχολή του Μωρίς Μπεζάρ αλλά εντρύφησε και στις τεχνικές Λιμόν, Κάννινγκχαμ και Νικολάις.

Αργότερα υπήρξε μαθήτρια του μεγάλου δασκάλου του μπούτο Kazuo Ohno στην Ιαπωνία, μαθητεία που εμπλούτισε ιδιαίτερα την τεχνική και το χορευτικό της λεξιλόγιο. Με τον Bernardo Montet, μαθητή κι αυτόν του Ohno, υπογράφουν το πρώτο τους ντουέτο, Instance το 1983, συστήνοντας έτσι για πρώτη φορά το ξεχωριστό χορευτικό τους ιδίωμα και ταυτόχρονα τη νέα τους ομάδα, Studio DM. Μαζί αναλαμβάνουν και τη διεύθυνση του Εθνικού Χορογραφικού Κέντρου της Ρεν και της Βρετάνης το 1994, θέση που η Ντιβερρές κράτησε μόνη της μεταξύ 1996 -2008.

Από το 1993 έχει δημιουργήσει περίπου 20 χορογραφίες, στις οποίες παραμένει σταθερά αφοσιωμένη σε ζητήματα όπως ο εμπλουτισμός του προσωπικού χορογραφικού της λεξιλογίου, η έμφαση στον χορό του δημιουργού, η θέση του καλλιτέχνη στην σύγχρονη κοινωνία. Τις αναζητήσεις της αυτές «συζητά» καλλιτεχνικά μέσω συνεργασιών με σημαντικούς ανθρώπους του χώρου.

Σύλληψη: Catherine Diverrès
Καλλιτεχνικός συνεργάτης - Σκηνογράφος: Laurent Peduzzi
Μουσικοί: Seijiro Murayama κρουστά, Jean-Luc Guionnet σαξόφωνο
Φωτισμοί: Catherine Diverrès & Eric Corlay
Σύμβουλος φωτισμών: Marie-Christine Soma
Κοστούμια: Cidalia da Costa με τη βοήθεια του Claude Gorophal
Κατασκευή σκηνικών: Atelier Devineau

Ερμηνεύουν: Fabrice Dasse, Julien Fouché, Marta Izquierdo Mun̴oz, Kathleen Reynolds, Rafael Pardillo, Emilio Urbina, Thierry Micouin, Filipe Lourenço

ΙΝFO:
Που: ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ
Πότε: 10, 11 & 12 Ιουλίου
Ώρα έναρξης 9:00

Τιμές εισιτηρίων
20 €
10 € (φοιτητικό)