Δύο εκθέσεις διά χειρός Άντι Γουόρχολ

02.10.2009
Πώς θα σας φαινόταν μια σύγχρονη προσωπογραφία της Μέριλιν Μονρόε ή της Τζάκι Κένεντι, και του ίδιου του πάπα της ποπ αρτ Αντι Γουόρχολ, δίπλα σε μια εικόνα του Ιωάννη Μόσχου ή της Αγίας Μαρίνας ανώνυμου ζωγράφου του 18ου αι.;
Πώς θα σας φαινόταν μια σύγχρονη προσωπογραφία της Μέριλιν Μονρόε ή της Τζάκι Κένεντι, και του ίδιου του πάπα της ποπ αρτ Αντι Γουόρχολ, δίπλα σε μια εικόνα του Ιωάννη Μόσχου ή της Αγίας Μαρίνας ανώνυμου ζωγράφου του 18ου αι.;

Μια πρωτότυπη και τολμηρή έκθεση, στην οποία συναντώνται σύγχρονες «αγιογραφίες», δηλαδή απεικονίσεις διασήμων, διά χειρός Γουόρχολ, με πραγματικές εικόνες λατρείας, θα δούμε από τις 7 Οκτωβρίου μέχρι τις 10 Ιανουαρίου στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Στις ίδιες ημερομηνίες μια άλλη έκθεση Γουόρχολ, στα Εξάρχεια (Ζαϊμη 7), όπου εδρεύει η γκαλερί Πότνια Θηρών, της Ελισάβετ Λύρα, θα συμπληρώσει τη στάση του διάσημου καλλιτέχνη απέναντι στη λατρεία και την εμμονή του στη φήμη και τη διασημότητα.

Η έμφαση και στις δύο παράλληλες εκθέσεις, σύμφωνα με τους διοργανωτές, την «Πότνια Θηρών» και τη διεθνή «Ηaunch of Venision», είναι «η σχέση ανάμεσα στις βυζαντινές θρησκευτικές πεποιθήσεις του καλλιτέχνη, τις σλαβικές του καταβολές (σ.σ.: ήταν γόνος μεταναστών από τη Σλοβακία) και την αφοσίωσή του στη μητέρα του, με τον έντονα μυστικιστικό χαρακτήρα και την κατά τα φαινόμενα χωρίς αναστολές εξύμνηση εκ μέρους του της αμερικανικής κουλτούρας της διασημότητας».

Ο Αντι Γουόρχολ ήταν ένας αθόρυβος χριστιανός, έχει πει φίλος του μετά τον θάνατό του.

Ο ίδιος, στα τελευταία χρόνια της ζωής του, ζωγράφισε σειρά έργων βασισμένων σε θρησκευτικά θέματα, όπως ο «Μυστικός Δείπνος», ένα χρόνο πριν από τον θάνατό του το 1987. Ενώ ο ανιψιός του, εικονογράφος παιδικών βιβλίων, Τζέιμς Γουόρχολ, έχει πει: «Οταν μας ρωτούσαν ποιοι είμαστε, εμείς απαντούσαμε ότι είμαστε Βυζαντινοί».

Ο επισκέπτης θα πρέπει να ξεκινήσει από την «Πότνια Θηρών», από το στάδιο της προετοιμασίας των περίφημων πορτρέτων. Τότε που μεταξύ 1964 και 1966 πέρασαν από το στούντιό του στο Μανχάταν, το λεγόμενο «Φάκτορι», 189 διασημότητες για να ποζάρουν. Στους τρεις ορόφους της γκαλερί, κάτω από τον τίτλο «Γουόρχολ: Screen Τests», θα προβληθούν 100 (από τα 472) σύντομα κινηματογραφικά πορτρέτα, με ισάριθμους εικονιζόμενους, οι οποίοι επί τρία λεπτά παρέμεναν ακίνητοι μπροστά στον φακό του καλλιτέχνη.

Χωρίς λόγο, ήχο και δράση κάθε ταινία είναι μια καταγραφή της αντίδρασης του προσώπου πολλών σταρ, από τον ηθοποιό Ντένις Χόπερ, τον τραγουδιστή Λου Ριντ, μέχρι τον σκηνοθέτη - δεξί χέρι του Γουόρχολ, Γκέραρντ Μαλάγκα. Τα Screen Tests, αντί να «κάνουν τους ανθρώπους να φαίνονται όμορφοι», παρουσιάζουν όχι τη φήμη, αλλά την ανθρώπινη φύση σε μια ευάλωτη στιγμή.

Η συνέχεια δίνεται, σε αντίστιξη, στο Βυζαντινό Μουσείο, όπου οι μορφές της έκθεσης «Warhol / Icon: Η δημιουργία της εικόνας» είναι εξιδανικευμένες. Ο επιμελητής, μελετητής του Γουόρχολ, Paul Moorhouse (Εθνική Πινακοθήκη Πορτρέτων Λονδίνου), θα παρουσιάσει, με φόντο βυζαντινές εικόνες, μερικές από τις διάσημες προσωπογραφίες του καλλιτέχνη - Τζάκι Κένεντι την εποχή του πένθους της, Μέριλιν, Μάο, του ιδίου κ.ά.

Δ.Ρ.