Τρία μονόπρακτα του Μεσοπολέμου στη Λυρική

14.11.2007
Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει από τις 25 Νοεμβρίου έως τις 2 Δεκεμβρίου τρία μονόπρακτα του Μεσοπολέμου: Μαύρα του Ίγκορ Στραβίνσκι, Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα του Κουρτ Βάιλ και Τζάννι Σκίκκι του Τζάκομο Πουτσίνι.
Ίγκορ Στραβίνσκι: Μαύρα
Κουρτ Βάιλ:
Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα
Τζάκομο Πουτσίνι: Τζάννι Σκίκκι

Πότε: 25, 27, 28, 30 Noεμβρίου και 1, 2 Δεκεμβρίου 2007
Που: Θέατρο Ολύμπια
Ώρα έναρξης 20.00
Ώρες λειτουργίας ταμείων και τηλεφωνικών πωλήσεων: 9.30 ? 21.00
Τηλέφωνα ταμείου: 210 3612461, 210 3643725
Τιμές εισιτηρίων: €80, €70, €60, €50, €40, €25 Φοιτητικό €15

Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει από τις 25 Νοεμβρίου έως τις 2 Δεκεμβρίου τρία μονόπρακτα του Μεσοπολέμου: Μαύρα του Ίγκορ Στραβίνσκι, Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα του Κουρτ Βάιλ και Τζάννι Σκίκκι του Τζάκομο Πουτσίνι.

Το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να απολαύσει τρία σημαντικά έργα, μέσα από τα οποία αναδεικνύεται η ευρωπαϊκή κοινωνία, σε μία εποχή που αναζητά νέες ισορροπίες, μετά τις εμπειρίες ενός παγκόσμιου πολέμου και της ταχύτατης αστικοποίησης.


Ίγκορ Στραβίνσκι: Μαύρα

Η μονόπρακτη κωμική όπερα Μαύρα του Ίγκορ Στραβίνσκι χαρακτηρίζεται ως έργο-σύνδεσμος της «ρώσικης» με τη «νεοκλασική» περίοδο του σπουδαίου Ρώσου συνθέτη. Πρωτοπαρουσιάστηκε στην παρισινή Όπερα στις 3 Ιουνίου 1922 από τα Ρώσικα Μπαλέτα του Σεργκέι Ντιάγκιλεφ. Η σκηνοθεσία ήταν της Μπρονισλάβα Νιζίνσκα και η μουσική διεύθυνση του Γκρεγκόρ Φίτελμπεργκ.

Το ποιητικό κείμενο του Μπορίς Κοκνό βασίζεται στο ποίημα του Πούσκιν Το σπιτάκι στην Κόλομνα. Η Μαύρα θεωρείται «φόρος τιμής» προς τη ρώσικη λογοτεχνία (λόγω της σύνδεσης του ποιητικού κειμένου με το έργο του Πούσκιν), αλλά και σατιρικό σχόλιο για τα στερεότυπα της αστικής τάξης.
Η υπόθεση αφορά την Παράσα που προκειμένου να βάλει στο σπίτι τον αγαπημένο της ουσάρο Βασίλι, τον μεταμφιέζει σε μαγείρισσα με το όνομα Μαύρα. Μετά από σειρά κωμικών καταστάσεων ο ουσάρος το σκάει από το παράθυρο.

Μουσική Διεύθυνση Mάρτιν Αντρέ
Σκηνοθεσία Τζον Φούλτζειμς
Σκηνικά - Κοστούμια Ρίτσαρντ Χάντσον
Φωτισμοί Μπρούνο Πόετ
Μουσική προετοιμασία (σολίστ) Μαρία Νεοφυτίδου
Δόμνα Χάλαρη

ΔΙΑΝΟΜΗ
Παράσα -Τζούντιθ Χάουαρθ
Γειτόνισσα -Mαρία Βλαχοπούλου
Μητέρα -Φράνσις Μακάφερτι
Ουσάρος - Μαύρα Μάικλ Φαμπιάνο

Κουρτ Βάιλ: Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα

Το μονόπρακτο «τραγουδισμένο μπαλέτο» ?ballet chanté- Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα του Κουρτ Βάιλ, στηρίζεται σε σενάριο που επεξεργάστηκαν ο Έντουαρντ Τζέημς με τον Μπορίς Κοκνό. Οι στίχοι είναι του Μπέρτολντ Μπρεχτ.
Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων (Théâtre de Champs-Elysées) στις 7 Ιουνίου 1933.

Η χορογραφία ήταν του Ζωρζ Μπαλανσίν και η μουσική διεύθυνση του Μωρίς Αμπραβανέλ. Πρωταγωνιστούσαν η Λόττε Λένυα και η χορεύτρια Τίλλυ Λος. Την ίδια χρονιά παρουσιάστηκε στο Λονδίνο, στο Savoy Theatre, υπό τον τίτλο Anna-Anna. Η Λόττε Λένυα, χήρα πλέον του Κουρτ Βάιλ, τραγούδησε το ρόλο της Άννα και τη δεκαετία του ’50. Τον ίδιο ρόλο έχουν τραγουδήσει και οι Marianne Faithfull, Elise Ross, Anne Sofie von Otter, Teresa Stratas και Anja Silja.

Η υπόθεση αφορά δύο αδελφές, την Άννα Ι και την Άννα ΙΙ που ταξιδεύουν σε επτά πόλεις των ΗΠΑ προκειμένου να συγκεντρώσουν χρήματα ώστε η οικογένειά τους να κτίσει ένα σπίτι στις όχθες του Μισισιπή. Σε κάθε μία από τις πόλεις οι δύο αδελφές έρχονται αντιμέτωπες με ένα θανάσιμο αμάρτημα.

To ποιητικό κείμενο είναι σατιρικό: το σημαντικό ηθικό ζήτημα τίθεται καθώς η Άννα ΙΙ φέρεται ενάντια σε αυτό που θεωρείται «ηθικό», μόνον όταν δεν διαπράττει ένα από τα θανάσιμα αμαρτήματα. Έτσι, για την άρνησή της να δουλέψει σε καμπαρέ της καταλογίζουν «υπερηφάνεια», ενώ η επιθυμία της να παντρευτεί εκείνον που αγαπά και όχι εκείνον που της επιβάλλουν, ερμηνεύεται ως «λαγνεία».

Μουσική Διεύθυνση- Mάρτιν Αντρέ
Σκηνοθεσία - Χορογραφία Κιμ Μπράντστραπ
Σκηνικά - Κοστούμια Ρίτσαρντ Χάντσον
Φωτισμοί Μπρούνο Πόετ
Μουσική και Φωνητική Διδασκαλία Σπύρος Σακκάς

ΔΙΑΝΟΜΗ
Άννα 1- Aμαλία Μουτούση
Άννα 2 -Mαρία Κουσουνή
Μητέρα -Δημήτρης Κασιούμης
Πατέρας -Μανώλης Παπαδάκης
Γιοι Σταμάτης Μπερής - Δημήτρης Σιγαλός

Τζάκομο Πουτσίνι: Τζάννι Σκίκκι
Νέα παραγωγή (στο πλαίσιο των εορτασμών του Έτους Πουτσίνι, για τη συμπλήρωση 150 χρόνων από τη γέννηση του συνθέτη)

Η μονόπρακτη όπερα Τζάννι Σκίκκι είναι το τρίτο έργο αυτού που ονομάστηκε Το Τρίπτυχο. Τα δύο άλλα έργα που το απαρτίζουν είναι ο Μανδύας και η Αδελφή Αγγελική.
Το ποιητικό κείμενο του Τζοβακκίνο Φορτσάνο βασίζεται σε επεισόδιο από την Κόλαση της Θείας Κωμωδίας του Δάντη. Ο Τζάννι Σκίκκι πρωτοπαρουσιάστηκε ως μέρος του Τρίπτυχου στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης στις 14 Δεκεμβρίου 1918 με τον βαρύτονο Τζουζέππε ντε Λούκα στον επώνυμο ρόλο. Την παράσταση διηύθυνε ο Ρομπέρτο Μοραντσόνι.
Η άρια O mio babbino caro ανήκει σήμερα στις πλέον δημοφιλείς μελωδίες.
Η υπόθεση εξελίσσεται στην Φλωρεντία του 13ου αιώνα και αφορά την μετά θάνατον παραχάραξη της διαθήκης του Μπουόζο Ντονάτι, ο οποίος άφησε όλα τα χρήματά του σε μοναστήρι. Οι συγγενείς ζητούν τη βοήθεια του Τζάννι Σκίκκι, ο οποίος υποδύεται το νεκρό στην τελευταία του ώρα και υπαγορεύει διαφορετική διαθήκη στον συμβολαιογράφο, κληροδοτώντας την μερίδα του λέοντος της περιουσίας του εκλιπόντος στον εαυτό του.

Μουσική Διεύθυνση- Mάρτιν Αντρέ
Σκηνοθεσία -Τζων Φούλτζειμς
Σκηνικά - Κοστούμια Ρίτσαρντ Χάντσον
Φωτισμοί Μπρούνο Πόετ
Μουσική προετοιμασία (σολίστ) -Δόμνα Χάλαρη ,Μαρία Νεοφυτίδου, Χρύσανθος Αλισάφης

Διανομή:
Τζάννι Σκίκκι -Γιάννης Γιαννίσης
Λαουρέττα -Ειρήνη Κυριακίδου

Τσίτα- Λυδία Αγγελοπούλου
Ρινούτσιο-- Μάικλ Φαμπιάνο
Γκεράρντο -Δημήτρης Σιγαλός
Νέλλα -Τζίνα Πούλου
Μπέτο ντι Σίνια -Δημήτρης Κασιούμης
Σιμόνε -Χριστόφορος Σταμπόγλης
Μάρκο -Μανώλης Παπαδάκης
Τσέσκα -Ειρήνη Καράγιαννη
Σπινελλότσιο -Ανδρέας Παπαγρηγοριάδης
Αμάντιο- Νίκος Πετρίδης
Πινελλίνο -Τάσος Δημέγγελης
Γκούτσο -Θεόδωρος Αϊβαλιώτης
Γκεραρντίνο- Αχιλλέας Λασκαράτος, Αχιλλέας Μπερής