Γιο Γιο

02.06.2011
O Γιογιό είναι δισεκατομμυριούχος, o οποίος, αν και έχει όλα όσα κάποιος μπορεί να φανταστεί και σε ένα υπέροχο τεράστιο κάστρο, δεν είναι ευτυχισμένος. Ενα περιοδεύον τσίρκο, ωστόσο, και το κραχ του χρηματηστηρίου θα αλλάξουν για πάντα τη ζωή του.

Tο «ΥοΥο» είναι μια ερωτική επιστολή προς τον κόσμο του τσίρκου, τον οποίο ο σκηνοθέτης δεν σταμάτησε ποτέ να αγαπά και να σέβεται.

Στην αρχή της ταινίας βλέπουμε τον Ετέξ να υποδύεται έναν εκατομμυριούχο που έχει τα πάντα εκτός από αγάπη. Απομονωμένος σε ένα υπερπολυτελές κάστρο, βρίσκεται περικυκλωμένος από υπηρέτες, δάση, μια λίμνη, μηχανικά παιχνίδια. Σκοτώνει τη μοναξιά του μέσα από την ιδιωτική διασκέδαση που του προσφέρουν περιπλανώμενοι θίασοι.

Όταν κάθεται στο γραφείο του, κοιτάζει με νοσταλγία τη φωτογραφία μιας όμορφης κοπέλας, αναστενάζει και αναπολεί. Ώσπου κάποια μέρα η κοπέλα θα εμφανιστεί ξανά στη ζωή του, μέλος ενός τσίρκου και μητέρα ενός παιδιού που λέγεται YoYo, που ακόμα και κάτω από το μακιγιάζ του κλόουν θυμίζει τον εκατομμυριούχο. Είναι βεβαίως το παιδί του και όταν μεγαλώσει θα αποκτήσει και αυτό τη μορφή του Πιερ Ετέξ, γιατί ο εκατομμυριούχος θα χάσει τα πάντα από το οικονομικό κραχ και θα ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του ως κλόουν.

Η ταινία διατρέχει την Ιστορία από την εποχή του βωβού κινηματογράφου μέχρι τη δεκαετία του ’60 και κατά τη διάρκεια όλων αυτών των χρόνων, ο Ετέξ υποκλίνεται στον Μαξ Λίντερ, τον Μπάστερ Κίτον, τον Φεντερίκο Φελίνι αλλά και τον Ινγκμαρ Μπέργκμαν. Με τη σειρά του ο Τζέρι Λιούις υποκλίθηκε στον Ετέξ, όταν έπειτα από επιμονή του φίλου του κινηματογραφικού κριτικού του περιοδικού Positif, Ρομπέρ Μπεναγιούν, είδε την ταινία στο Παρίσι. Θα εξομολογηθεί αργότερα στον Ετέξ ότι, βλέποντας το «ΥοΥο», ξαναβρήκε το θάρρος που είχε χάσει από τις δικές του ταινίες.

Γιάννης Ζουμπουλάκης

από το αφιέρωμα στον Πιερ Ετέξ, στο νέο τεύχος του Περιοδικού ΣΙΝΕΜΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ