Γιώργος Αυγερόπουλος - Ο «Εξάντας» εν δράσει

17.09.2007
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, ο Γιώργος Αυγερόπουλος και η ομάδα του «Εξάντα» συμμετέχει στις Νύχτες Πρεμιέρας conn-x με τα «Ψηφιακά Νεκροταφεία», ένα ντοκιμαντέρ για ό,τι πετάει ο ανεπτυγμένος πλανήτης στις χώρες του Τρίτου Κόσμου.
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, ο Γιώργος Αυγερόπουλος και η ομάδα του «Εξάντα» συμμετέχει στις Νύχτες Πρεμιέρας conn-x με τα «Ψηφιακά Νεκροταφεία», ένα ντοκιμαντέρ για ό,τι πετάει ο ανεπτυγμένος πλανήτης στις χώρες του Τρίτου Κόσμου.

Από τη Βασιλική Πέτσα

Πώς θα αξιολογούσατε την εγχώρια παραγωγή ντοκιμαντέρ;

Ενθαρρυντική. Το ελληνικό ντοκιμαντέρ έχει σταματήσει εδώ και καιρό να είναι ένα βαρετό κατασκεύασμα με αξημέρωτα πλάνα που προκαλούσε χασμουρητά. Είναι σύγχρονο, μιλά για τη ζωή και τα προβλήματα τα δικά μας ή ανθρώπων που ζουν μίλια μακριά. Διεθνοποιείται και ξεφεύγει από τα στενά όρια της χώρας. Απευθύνεται στους σκεπτόμενους πολίτες των χωρών όλου του πλανήτη. Το κράτος θα πρέπει να το υποστηρίξει περισσότερο και η τηλεόραση που (καλώς ή κακώς) αποτελεί τη βασική διέξοδο για τέτοιου είδους δημιουργίες να δώσει περισσότερο χώρο στο πρόγραμμά της.

Θεωρείτε ότι η κινηματογραφική προβολή ντοκιμαντέρ έχει πιο ισχυρή επίδραση στο κοινό συγκριτικά με την τηλεοπτική του μετάδοση;

Οταν κάποιος πάει στον κινηματογράφο για να δει μια ταινία, δεν μαγειρεύει, δεν μιλάει με τον φίλο του και έχει το τηλέφωνό του κλειστό.

Καθημερινά γινόμαστε τηλεοπτικοί μάρτυρες εικόνων καταστροφής. Πιστεύετε ότι αυτό το φαινόμενο έχει οδηγήσει σε μια «αναισθητοποίηση» του κοινού ως προς το μέγεθος των οικολογικών προβλημάτων;

Η αναισθητοποίηση των ανθρώπων είναι μέρος μιας παιδευτικής διαδικασίας που περνάει από την οικογένεια, το σχολείο, τον κοινωνικό περίγυρο. Και αυτή η διαδικασία μέχρι σήμερα παράγει μαζικά ανθρώπους που το μόνο που τους νοιάζει είναι ποιο κινητό θα αγοράσουν ή ποιο αμάξι θα αγοράσουν και σε ποια μπουζούκια θα πάνε Σάββατο βράδυ, ενδιαφέρονται μόνο για την πάρτη τους. Μόνο όταν το πρόβλημα χτυπήσει την πόρτα του μόνο, τότε, θα ανοίξει τα μάτια. Ευτυχώς υπάρχουν οι λίγοι, εκείνοι που θεωρούν ότι τα προβλήματα των άλλων είναι και δικά τους προβλήματα, που αντιδρούν, που σκέφτονται.

Πώς μπορεί να επωφεληθεί το είδος του ντοκιμαντέρ από τη συμμετοχή του σε διεθνή φεστιβάλ και τι προσδοκάτε από την προβολή του δικού σας ντοκιμαντέρ στο φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας;

Να αρέσει στο κόσμο η ταινία. Να τους κάνει να σκεφτούν. Να τους βγάλει από τον καναπέ τους.

Συμμετέχουμε σε φεστιβάλ διεθνή και εγχώρια από το 2004. Το κάνουμε για πολλούς λόγους:

- Γιατί όσοι περισσότεροι άνθρωποι δούνε τη δουλειά μας στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό τόσο το καλύτερο.

- Γιατί γνωρίζεις ξένους δημιουργούς και ανταλλάσσεις απόψεις.

- Γιατί μπορεί η ταινία αν είναι καλή να βραβευτεί. Η βράβευση του «Δέλτα, Οι Βρόμικες Δουλειές του Πετρελαίου» σε τρία διεθνή φεστιβάλ φέτος, έδωσε σε όλους μας νέα πνοή. Τώρα η ταινία έχει επιλεγεί ως επίσημη συμμετοχή στο 10ο Environmental Film Festival του Τορίνο.

Ποια ήταν η πιο συγκλονιστική στιγμή κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων;

Η Νίνα Πασχαλίδου, ο Αλέξης Μπαρζός και η Natali Behring oδηγούσαν κατά μήκος του ποταμού Λιαν Τζιάο, λίγο έξω από το Guiyu στη Νότια Κίνα. Πήγαιναν προς έναν καταυλισμό εργατών οι οποίοι στις αυλές των σπιτιών τους ανακυκλώνουν ηλεκτρονικά εξαρτήματα που φτάνουν στην Κίνα παράνομα από τον ανεπτυγμένο μας κόσμο.

«Το χώμα είναι βαμμένο κόκκινο, μαύρο, μπλε», λέει η Νίνα. Το μελάνι έχει ποτίσει το δέρμα του Γιν που μαζεύει ό,τι έχει απομείνει από τις χρησιμοποιημένες κασέτες του εκτυπωτή. Είναι όλος μαύρος. Ο Γιν μας λέει ότι ξέρει ότι αυτό που κάνει ίσως τον σκοτώσει. Αλλά η επιλογή που έχει είναι ή φτώχεια ή η δηλητηρίαση.

Τάσσεστε υπέρ ενός πλήρως αντικειμενικού ρεπορτάζ που έχει σκοπό την ενημέρωση ή πιο «πειραματικών» μορφών του που στοχεύουν στην πρόκληση ισχυρών συναισθημάτων στο θεατή;

Καμία ιστορία δεν είναι άσπρο -μαύρο ενδιάμεσα υπάρχουν αμέτρητοι τόνοι του γκρι και προσπαθούμε να τους αναδείξουμε και αυτούς.

Ωστόσο ο όρος αντικειμενικότητα σηκώνει πολύ συζήτηση και είναι πολλοί εκείνοι που αμφιβάλλουν για το εάν μια πληροφορία μπορεί να μεταφερθεί αντικειμενικά καθώς μεταξύ της πηγής και της είδησης μεσολαβεί ένας τρίτος άνθρωπος «ο μεταφορέας». Ο Ζαν Λικ Γκοντάρ λέει πως ακόμα και ο τρόπος με τον οποίο στήνεις την κάμερα ή φωτίζεις, υποδηλώνει θέση. Τη θέση του δημιουργού απέναντι στο θέμα του.

Τα «Ψηφιακά Νεκροταφεία» θα προβληθούν την Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου στις 21:00 στον ΑΠΟΛΛΩΝΑ Cinemax Class παρουσία των συντελεστών. Οι Νύχτες Πρεμιέρας conn-x θα προσφέρουν τα δικά τους έσοδα από τις εισπράξεις της ταινίας στον Ειδικό Λογαριασμό Αρωγής για τους Πυρόπληκτους.