Σωτήρης Δανέζης - Πίσω από την «Εμπόλεμη ζώνη»

17.09.2007
Με το «Οogruk σημαίνει πετρέλαιο», ο Σωτήρης Δανέζης συμμετέχει στο 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας conn-x και με οδηγό τη διεισδυτική σκηνοθεσία του Δημήτρη Γεράρδη αφηγείται μία ιστορία γραμμένη με τα «μαύρα» γράμματα μίας σύγχρονης, απάνθρωπης διαπλοκής.

Από τη Βασιλική Πέτσα

Με το «Οogruk σημαίνει πετρέλαιο», ο Σωτήρης Δανέζης συμμετέχει στο 13ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας Conn-x και με οδηγό τη διεισδυτική σκηνοθεσία του Δημήτρη Γεράρδη αφηγείται μία ιστορία γραμμένη με τα «μαύρα» γράμματα μίας σύγχρονης, απάνθρωπης διαπλοκής.

Πώς θα αξιολογούσατε την εγχώρια παραγωγή ντοκιμαντέρ;

Η ελληνική παραγωγή ντοκιμαντέρ, μακάρι να κάνω λάθος, αλλά έχω την αίσθηση ότι διαρκώς συρρικνώνεται. Ο χρόνος, το χρήμα και ο χώρος φαίνεται ότι είναι τα μεγαλύτερα εμπόδια στην πρόοδο της εγχώριας παραγωγής. Ο χρόνος των γυρισμάτων περιορίζεται, οι στρόφιγγες της χρηματοδότησης τα τελευταία χρόνια δύσκολα ανοίγουν, ο χώρος προβολής του ελληνικού ντοκιμαντέρ, με λίγες εξαιρέσεις, περιορίζεται σε μικρές κινηματογραφικές αίθουσες και ελάχιστες ώρες προγράμματος στην τηλεόραση, ετησίως. Οι Ελληνες ντοκιμαντερίστες, αγωνίζονται για να επιβιώσουν καλλιτεχνικά.

Το τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ από την άλλη, βρίσκει ανταπόκριση σε όλο και μεγαλύτερη μερίδα του κοινού επιχειρώντας, καλώς ή κακώς, να μιμηθεί τον κινηματογράφο με όλους τους περιορισμούς που θέτει το μέσο αλλά και με δημιουργούς που δεν λειτουργούν απαραιτήτως με δημοσιογραφικά κριτήρια και έχουν το ίδιο πάθος και ίσως τις ίδιες καλλιτεχνικές ευαισθησίες.

Θεωρείτε ότι η κινηματογραφική προβολή ντοκιμαντέρ έχει πιο ισχυρή επίδραση στο κοινό συγκριτικά με την τηλεοπτική του μετάδοση;

Ολοι νομίζω ότι θα συμφωνήσουμε ότι ο θεατής στην κινηματογραφική αίθουσα επιλέγει συνειδητά τι θα παρακολουθήσει σε αντίθεση με τον τηλεθεατή έρμαιο της τηλεοπτικής εισβολής που συνήθως επιλέγει με τη μέθοδο του ζάπινγκ.

Τα μηνύματα και τα συναισθήματα που εισπράττει ο θεατής στην κινηματογραφική προβολή δεν διακόπτονται από διαφημίσεις, δεν περιορίζονται από το μέγεθος της οθόνης, δεν λειτουργούν ως υπνωτικό όπως συμβαίνει συνήθως στη μεταμεσονύκτια τηλεοπτική ζώνη.

Καθημερινά γινόμαστε τηλεοπτικοί μάρτυρες εικόνων καταστροφής. Πιστεύετε ότι αυτό το φαινόμενο έχει οδηγήσει σε μια «αναισθητοποίηση» του κοινού ως προς το μέγεθος των οικολογικών προβλημάτων;

Θέλω να πιστεύω ότι οδηγεί στην αφύπνιση όλων των σκεπτόμενων ανθρώπων που αντιλαμβάνονται το μέγεθος του οικολογικού προβλήματος και ανοίγουν τα μάτια στην ορατή πλέον καταστροφή την οποία έχει προκαλέσει το είδος μας στον πλανήτη τα τελευταία 150 χρόνια. Σήμερα περισσότερο από ποτέ, το οικολογικό ζήτημα είναι πολιτικό ζήτημα και απαιτεί πολιτικές λύσεις αλλά και βαθιές κοινωνικές αλλαγές αν όχι μια εντελώς διαφορετική κοινωνία απ αυτή που ζούμε.

Πώς μπορεί να επωφεληθεί το είδος του ντοκιμαντέρ από τη συμμετοχή του σε διεθνή φεστιβάλ και τι προσδοκάτε από την προβολή του δικού σας ντοκιμαντέρ στο φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας Conn-x;

Δεν προσδοκούμε τίποτα περισσότερο από το να μοιραστούμε την αλήθεια του κόσμου και την πραγματικότητα που ζούμε όπως την αντιλαμβανόμαστε και την αναδημιουργούμε μέσα από το πάντρεμα εικόνας, λόγου και μουσικής. Με το «Οogruk σημαίνει πετρέλαιο» θέλουμε να παροτρύνουμε το κοινό να αναρωτηθεί σε τι είδους κοινωνία επιθυμεί να ζει, να προκαλέσουμε μια συζήτηση για τις θυσίες στο όνομα της λεγόμενης ανάπτυξης, να σκεφτούμε μέχρι πού μπορεί να φτάσουν οι πετρελαϊκές εταιρείες για να αντλήσουν και την τελευταία σταγόνα πετρελαίου στον πλανήτη και τι μπορούμε να κάνουμε όλοι μαζί και ο κάθε πολίτης ξεχωριστά για να σταματήσουμε την καταστροφή του περιβάλλοντος.

Τo ντοκιμαντέρ «Οοgruk σημαίνει πετρέλαιο» θα προβληθεί την Κυριακή 23 Σεπτεμβρίου στις 22:30 στον Απόλλωνα Cinemax Class παρουσία των συντελεστών. Οι Νύχτες Πρεμιέρας Conn-x θα προσφέρουν τα δικά τους έσοδα από την ταινία στον Ειδικό Λογαριασμό Αρωγής για τους Πυρόπληκτους.