H τηλεόραση ενέχει τον κίνδυνο της υπερέκθεσης

22.08.2014
Αν και τους γνωρίζαμε από τη σκηνή, τους αγαπήσαμε μέσα από την tv. Το καλοκαίρι συμπρωταγωνιστούν στις «Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη, μια κωμωδία που συνομιλεί με το σήμερα. Σε μια στάση της περιοδείας τους μας δίνουν το στίγμα των ρόλων τους, μας αποκαλύπτουν τα χειμερινά τους σχέδια, μας λένε την άποψή τους για την τηλεόραση και μας δηλώνουν ότι, μέχρι τώρα, δεν έχουν κάτι τηλεοπτικό στα σκαριά.

Πρωταγωνιστείτε στις αριστοφανικές «Θεσμοφοριάζουσες», σε ρόλους ιδιαίτερους και καθοριστικούς για την παράσταση - Αγάθων και Γυναίκα. Πώς τους ανιχνεύετε;

Θανάσης Αλευράς: Ο Αγάθων που υποδύομαι ήταν ποιητής, υπαρκτό πρόσωπο και πολύ θηλυκωτός. Στην παράσταση φτιάχνω μια περσόνα λίγο… τσιμπημένη, με τη θηλυκή και την αρσενική πλευρά να συνυπάρχουν. Είναι αυτός που έναν γνήσιο άντρα (Eυριπίδη) τον μεταμορφώνει σε γυναίκα, βρίσκοντας έτσι ευκαιρία να μιλήσει για το θέμα της ομοφοβίας που είναι ακόμα ανοιχτό, δυστυχώς όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο. Παράλληλα, κάνει μια σάτιρα, μια κριτική, πάνω στο μεταμοντέρνο και αποδομημένο θέατρο στην Ελλάδα, ως εκφραστής αυτού του θεάτρου.

Φαίη Ξυλά: Είμαι η γυναίκα αρχηγός, το θηλυκό που συντονίζει τη γιορτή των Θεσμοφορίων, που θέτει τα ζητήματα και διατάζει τις εντολές. Παρουσιάζομαι ως το ανδροφάγο θηλυκό που είναι έτοιμο να ευνουχίσει, αλλά και ως η γυναίκα που είναι εν δυνάμει η μάνα που γεννάει τον άντρα και ξέρει να τον αγαπάει αλλά και να τον συγχωρεί.

Η παράσταση αποτελεί μια διασκευή πάνω στο κείμενο. Συμφωνείτε με τις «πειραγμένες» εκδοχές στον Αριστοφάνη;

Θ.Α.: Οι μεγάλες του ιδέες μπορεί να είναι διαχρονικές και να ισχύουν μέχρι σήμερα, αλλά το κομμάτι της σάτιρας του τότε δεν αφορά κανέναν σήμερα. Μιλούσε και σχολίαζε πρόσωπα άγνωστα σε μας, για τα οποία θα πρέπει να βρούμε την προβολή τους στο τώρα.

Φ.Ξ.: Ως συγγραφέας, έκανε καυστική σάτιρα προσώπων και πραγμάτων της εποχής του. Για να σατιρίσεις κάτι πρέπει να είναι οικείο στην καθημερινότητά σου. Στον βαθμό που μπορεί να το κάνεις αυτό με μέτρο και σεβόμενος το κείμενο, συμφωνώ… Στον Αριστοφάνη όλα λειτουργούν συμβολικά. Οπότε η διασκευή «νομιμοποιείται».

Δύσκολο εγχείρημα, εάν σκεφτεί κανείς πόσες προσπάθειες έχουν γίνει μέσα από αυτή την οπτική…

Θ.Α.: Φυσικά. Ή θα πετύχει ή δεν θα πετύχει. Δεν μπορείς όμως να στέκεσαι με φόβο απέναντι σε αυτά τα κείμενα. Γιατί ο φόβος δε βοηθάει να πειραματιστείς και να δοκιμάσεις. Εάν δεν αποτύχεις πώς θα προχωρήσεις; Μετά τον Κουν ήταν σαν να μη χρειαζόταν κανείς να ξανακάνει Αριστοφάνη. Πρέπει να τολμάμε κι ας μην πετυχαίνουμε πάντα.

Η συμμετοχή σας στο «YFSF» και πρόσφατα στο «Πάντα ν' ανταμώνουμε» έγινε βάσει της παραπάνω λογικής;

Θ.Α.: Μου αρέσει να δοκιμάζω πράγματα. Κι όσες φορές ήξερα γιατί έχω κάνει κάτι, πάντα μου έχει βγει σε καλό. Δεν αποκλείω τίποτα. Και πάντα έχω ως γνώμονα το θέλω μου και να μου δίνει χαρά αυτό που κάνω.

Συμπαρουσιάζοντας μια εκπομπή όπως το «Πάντα ν' ανταμώνουμε», δεν φοβηθήκατε, μήπως ταυτιστείτε με τη μετά-ΕΡΤ εποχή;

Θ.Α.: Είμαι ελεύθερος επαγγελματίας και με καλούν να δουλέψω. Η εκπομπή «Πάντα ν' ανταμώνουμε» μου άρεσε πολύ ως ιδέα γιατί στρέφεται γύρω από τη μουσική, μια άλλη μεγάλη μου αγάπη.

έχτηκα χωρίς να το πολυσκεφτώ –αν και είχα, αρχικά, ένα κράτημα γιατί ήταν πρόσφατο το κλείσιμο της ΕΡΤ και πολλοί καλλιτέχνες είχαν εκφραστεί ανοιχτά γι' αυτό… Αισθάνομαι ότι τα πράγματα προχωρούν. Εάν θες να αλλάξεις κάτι, δεν θα το κάνεις με θεωρία ή από το σπίτι… Μια τέτοιου είδους εκπομπή θεωρώ ότι είναι απαραίτητη στο πρόγραμμα της Δημόσιας Τηλεόρασης… Προσπαθήσαμε να κάνουμε την τηλεόραση που μας αρέσει…

Ωστόσο, υπήρξαν αρνητικές κριτικές…

Θ.Α.: Οταν φτιάχνεις κάτι καινούργιο, δεν γίνεται να είναι τέλειο από τη μια μέρα στην άλλη. Θέλει χρόνο... Κι εμείς, μέχρι την τελευταία εκπομπή το ψάχναμε. Κάθε εκπομπή σε σχέση με την προηγούμενη ήταν πολύ πιο βελτιωμένη. Υπήρξε κακός προγραμαμτισμός... Δεν ξέρω εάν θα συνεχιστεί η εκπομπή και αν οι θεατρικές μου υποχρεώσεις θα μου επιτρέψουν να συμμετάσχω. Αλλά έζησα μια πολύ ωραία εμπειρία.

Η δική σας εμπειρία από το σίριαλ «Καλές δουλειές» του Ant1 ποια ήταν;

Φ.Ξ.: Ηταν μια δουλειά που τη χάρηκα πολύ, μια ευχάριστη στιγμή στην τηλεοπτική μου πορεία. Ημουν ξανά με τον Πέτρο Φιλιππίδη –ήταν ένας από τους λόγους που την επέλεξα–, με τον οποίο θεωρώ ότι έχω εξαιρετική χημεία.

Αλλά ο κύκλος ολοκληρώθηκε νωρίτερα…

Φ.Ξ.: Δεν με στεναχώρησε ιδιαίτερα. Το κανάλι αυτό επέλεξε. Δεν μπορώ να κρίνω την απόφασή του. Ισως περίμενε περισσότερα…

Θα ξανακάνατε καθημερινό μετά «Τα μυστικά της Εδέμ»;

Φ.Ξ.: Ευχαρίστως, εάν γινόταν με τις αντίστοιχες προδιαγραφές και δεδομένα με τα «Μυστικά»… Οι περισσότερες καθημερινές δουλειές στην τηλεόραση κρύβουν μεγάλη κούραση. Ηταν τόσο καλό το αποτέλεσμα, που δεν με πείραξε. Συνήθισα σε αυτούς τους ρυθμούς και τώρα, κάποιες φορές, τους αποζητώ. Αποζητώ την ταχύτητα!

Αλλά μήπως η ταχύτητα αποβαίνει εις βάρος της ποιότητας;

Φ.Ξ.: Δεν θεωρώ ότι η ταχύτητα είναι σε βάρος της ποιότητας όταν η ομάδα δουλεύει συντονισμένα. Οταν γίνονται όλα οργανωμένα κι ο καθένας στο κομμάτι του είναι αποτελεσματικός, γρήγορος και συντονίζεται με τους άλλους, είναι ευχής έργον. Μακάρι να γινόταν όλες οι δουλειές έτσι.

Θα δεχόσασταν να γίνετε μέλος κριτικής επιτροπής σε σόου ή να κάνετε πρωϊνό;

Θ.Α.: Εν δυνάμει θα έκανα πολλά. Ωστόσο, έχω μια αμηχανία ως άνθρωπος να κρίνω. Εάν το έκανα, θα το έκανα με πολύ ευγενικό τρόπο.

Φ.Ξ.: Δεν το έχω σκεφτεί. Δεν θεωρώ ότι είναι στο πλαίσιο της δουλειάς του ηθοποιού, αλλά πάντοτε όλα εξαρτώνται από τις συνθήκες και τους συνεργάτες.

Θ.Α.: Είναι ομαδικό σπορ η τηλεόραση!

Σας βοήθησε η τηλεόραση στην καριέρα σας; Και τι είναι αυτό που απορρίπτετε;

Θ.Α.: Με βοήθησε στο να με γνωρίσει ο πολύς κόσμος. Είχα πολλά οφέλη από την τηλεόραση. Μου αρέσει, είμαι παιδί της. Μεγάλωσα με την τηλεόραση. Απλώς ενέχει τον κίνδυνο της υπερέκθεσης… Δεν μου αρέσει το ότι δουλεύεις τώρα και πληρώνεσαι έπειτα από ένα χρόνο ή ποτέ. Θέλω να δουλεύω και να πληρώνομαι.

Φ.Ξ.: Είναι μια δύσκολη περίοδος για όλη τη χώρα και αναγκαστικά πρέπει να προσαρμοστούμε. Οι αμοιβές είναι χαμηλότερες. Ωστόσο, πολλοί εκμεταλλεύονται την κρίση ώστε να μην πληρώνουνε και χρησιμοποιούν την κρίση ώστε να εκμεταλλεύονται τους εργαζόμενους. Αυτό συμβαίνει σε όλους τους τομείς. Πρέπει όλοι μαζί και ο καθένας χωριστά να προσπαθεί να διασφαλίζει τα εργασιακά του δικαιώματα. Γιατί τα χάνουμε με γρήγορες και συνοπτικές διαδικασίες.

Ο χειμώνας σας προβλέπει εμφανίσεις στη σκηνή; Πώς βλέπετε τα πράγματα στο θέατρο;

Φ.Ξ.: Τα πράγματα είναι δύσκολα σε όλους τους χώρους, άρα δε θα μπορούσε να εξαιρεθεί και ο δικός μας. Μέσα σε όλο αυτό όμως γίνονται και πολύ ωραίες δουλειές. Ο κόσμος έχει στραφεί προς το θέατρο… Θα συνεχίσουμε, για δεύτερη χρονιά, στο θέατρο «Μουσούρη», τον «Φον Δημητράκη» του Δημήτρη Ψαθά, με τον Πέτρο Φιλιππίδη στον ομώνυμο ρόλο.

Θ.Α.: Επιστρέφουμε στο «Μικρό Παλλάς» με τους «Ηρωες» της Ελένης Γκασούκα. Θα είναι μια καινούργια παράσταση. Μεγαλώσαμε κι εμείς λίγο παραπάνω κι εκείνοι, και μας δημιουργήθηκε η ανάγκη να κάνουμε άλλα πράγματα. Την άνοιξη θα συνεργαστώ με τον Νίκο Καραθάνο και μια εξαιρετική ομάδα ηθοποιών, στη «Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών».

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ

Θανάσης Αλευράς

  • Γεννήθηκε στα Γιάννενα.
  • Απόφοιτος του «Θεάτρου Τέχνης», έλαβε μέρος σε παραστάσεις όπως «Μικρός Πρίγκιπας» και «Πλούτος». Συνεργάστηκε με τους Γ. Κιμούλη, Στ. Φασουλή, Ν. Μουτσινά κ.ά.
  • Το 2008 του απονεμήθηκε το βραβείο Δημήτρης Χορν για τον ρόλο της Νατάλια Μπρατούσκα Σεϊτανίδη Αλεξέγεβνα στην παράσταση «Ηρωες» της Ελένης Γκασούκα.
  • Το 2013 κέρδισε την πρώτη θέση στο «YFSF», προσφέροντας τα έσοδα στο «Σπίτι του Ηθοποιού».
  • Το 2014 ήταν συμπαρουσιαστής στο «Πάντα ν' ανταμώνουμε» της ΔΤ

Φαίη Ξυλά

  • Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, αλλά μεγάλωσε στην Κέρκυρα.
  • Αποφοίτησε από το Εθνικό Θέατρο το 1999, συμμετέχοντας από τότε σε παραστάσεις του «Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος», «Θεάτρου Τέχνης», «Εθνικού Θεάτρου» κ.ά.
  • Ξεκίνησε την καριέρα της στην τηλεόραση το 2002, παίζοντας στη σειρά του Mega Channel «Φεύγα».
  • Η μεγάλη της αναγνωρισιμότητα έρχεται από «Τα μυστικά της Εδέμ» .
  • Το 2014 πρωταγωνίστησε στις «Καλές δουλειές» του Ant1.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ