Αιρετικός Damien Hirst στο Μπενάκη

21.09.2011
Μετά την πολύ επιτυχημένη παρουσίασή της στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, το Μουσείο Μπενάκη, σε συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο, φιλοξενεί την έκθεση "Damien Hirst: New Religion | Νέα Θρησκεία", η οποία αποτελεί την πρώτη ατομική παρουσίαση των έργων του Damien Hirst στην Ελλάδα, καθώς και χαρακτηριστικό παράδειγμα της εικαστικής πρακτικής του γνωστότερου μέλους των Young British Artists που κυριάρχησε στη Βρετανική και την παγκόσμια εικαστική σκηνή τη δεκαετία του ’90

Μετά την πολύ επιτυχημένη παρουσίασή της στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, το Μουσείο Μπενάκη, σε συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο, φιλοξενεί την έκθεση "Damien Hirst: New Religion | Νέα Θρησκεία", η οποία αποτελεί την πρώτη ατομική παρουσίαση των έργων του Damien Hirst στην Ελλάδα, καθώς και χαρακτηριστικό παράδειγμα της εικαστικής πρακτικής του γνωστότερου μέλους των Young British Artists που κυριάρχησε στη Βρετανική και την παγκόσμια εικαστική σκηνή τη δεκαετία του ’90.

Γεννημένος στο Bristol το 1965 και μεγαλωμένος στο Leeds, ο Damien Hirst σπούδασε στο Leeds College of Art and Design και στο Goldsmiths University of London, όπου όντας μόλις δευτεροετής αποτέλεσε έναν από τους κύριους διοργανωτές της ανεξάρτητης φοιτητικής έκθεσης, Freeze.

Από το A Thousand Years, τη γυάλινη προθήκη όπου το κομμένο κεφάλι της αγελάδας καλύπτεται από μύγες και σκουλήκια (το πρώτο έργο του Hirst που αγόρασε ο Saatchi), στο μνημειώδες The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living, τη βιτρίνα με τον καρχαρία στη φορμαλδεΰδη (εμβληματικό κομμάτι της Βρετανικής τέχνης στη δεκαετία του ’90), τη Μπιενάλε της Βενετίας, το 1993, με το Mother and Child Divided μέχρι το Turner Prize, το 1995, το Two Fucking and Two Watching, το Hymn, και το For The Love of God, το ανθρώπινο κρανίο καλυμμένο με διαμάντια, η θεματική παραμένει σταθερή: ο θάνατος, η ευθραυστότητα της ύπαρξης, το νόημα της ζωής. Ο Hirst με την εικαστική πρακτική του προσφέρει μια περιγραφική ανατομία της εποχής του, αλλά και θέτει σε δοκιμασία τα όριά της. Χαρακτηριστική της δουλειάς του είναι η καθαρότητα των εικόνων του και η αμεσότητα του μηνύματός του.

Κεντρικό κομμάτι της έκθεσης, το New Religion Chest λειτουργεί ανάλογα με το boîte-en-valise του Marcel Duchamp δίνοντας ταυτόχρονα την εικόνα ότι από αυτό ξεδιπλώνεται όλη η έκθεση στο χώρο. Περιλαμβάνονται ακόμα τρεις σειρές μεταξοτυπιών. Στη σειρά The Stations of the Cross, μέσα από τις εικόνες των πολύχρωμων χαπιών, παρακολουθούμε την πορεία του Χριστού στο Γολγοθά. Στο The Wounds of Christ, έχουμε ένα έργο που δημιουργήθηκε όταν ο Hirst συνέθεσε έξι ξεχωριστά έργα σε ένα έργο-γλυπτό, ένα τεράστιο σταυρό όπου εικόνες εγχειρήσεων λειτουργούν ως «στίγματα», ενώ στις μεταξοτυπίες που απαρτίζουν το The Apostles διαφορετικά είδη χαπιών παίρνουν τη θέση των δώδεκα Αποστόλων και του Χριστού με έναν απόλυτα κλινικό τρόπο. Στο The Holy Trinity, η Αγία Τριάδα παρουσιάζεται ως ένα στατιστικό διάγραμμα, ενώ στο The Last Supper πάνω στον παγκόσμιο χάρτη αναγράφονται τα πυρηνικά όπλα που υπάρχουν σε κάθε περιοχή του πλανήτη. Προκαλώντας αντικρουόμενα αισθήματα, το The Skull Beneath the Skin, η μεταξοτυπία του κρανίου όπου τα δόντια είναι καλυμμένα με διαμαντόσκονη, καλεί το θεατή να ισορροπήσει ανάμεσα στις αντιθέσεις. Την ευθραυστότητα της ύπαρξης και της ζωής, ίσως περισσότερο από κάθε άλλη εικόνα από αυτές που περιλαμβάνονται στην παρούσα έκθεση, συλλαμβάνει και μεταδίδει στο θεατή η εύθραυστη, λεπτεπίλεπτη μπλε πεταλούδα του The Soul on Jacob's Ladder.

Ταυτόχρονα γλυπτά, κατασκευές και ζωγραφικά έργα ολοκληρώνουν την εγκατάσταση που δημιουργεί την αίσθηση παρεκκλησίου. Ένας σταυρός διακοσμημένος με χάπια, που ως άλλες πολύτιμες πέτρες διεκδικούν την αξία τους για την ανθρώπινη ζωή και ευημερία, μια αργυρή καρδιά διάτρητη από ξυράφια και βελόνες τυλιγμένη με συρματόπλεγμα, μια Αγία Τράπεζα, μια παιδική νεκροκεφαλή, που παραπέμπει στο μετέπειτα έργο του Hirst For The Love of God, ένα χάπι-θεία κοινωνία, στοιχειοθετούν μια ανοιχτή λίστα ερωτημάτων που θέτει ο καλλιτέχνης σχετικά με την επιστήμη, το ρόλο της ως νέα θρησκεία, τη θρησκεία και την τέχνη.

H έκθεση, ολόκληρη ή μέρη αυτής, έχουν παρουσιαστεί στο Victoria & Albert Museum (Λονδίνο), στο Palazzo Pesaro Papafava (Βενετία), καθώς και στο Rogaland Museum (Stavanger, Νορβηγία).

ΙNFO:
DAMIEN HIRST
New Religion|Νέα Θρησκεία

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ ΚΤΗΡΙΟ ΟΔΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΕΓΚΑΙΝΙΑ:
20 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2011
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 21 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2011 – 27 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2011
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ: ΑΡΤΕΜΙΣ ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ