«Ταξίδια στη Μεσόγειο και τους ωκεανούς. Αφίσες πλοίων»

09.01.2012
Εκατοντάδες εντυπωσιακές αφίσες με εξωτικούς προορισμούς, υπερωκεάνια και κρουαζιερόπλοια διηγούνται την ιστορία της ναυσιπλοΐας σε 300 σελίδες.

Εκατοντάδες εντυπωσιακές αφίσες με εξωτικούς προορισμούς, υπερωκεάνια και κρουαζιερόπλοια διηγούνται την ιστορία της ναυσιπλοΐας σε 300 σελίδες.

Μια συλλογή αφισών, που τυπώθηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα και σε όλη τη διάρκεια του 20ού, με βασικό θέμα τους το θαλάσσιο ταξίδι στα νερά της Μεσογείου και έξω από αυτά, προς κοντινούς και μακρινούς προορισμούς, δημοσιεύεται στο λεύκωμα «Ταξίδια στη Μεσόγειο και τους ωκεανούς. Αφίσες πλοίων, 19ος - 20ός αιώνας» (εκδ. Μέλισσα). Πρόκειται για εκατοντάδες εντυπωσιακές αφίσες που παρακολουθούν όχι μόνο τη μετάβαση από το ιστίο στον ατμό, φτάνοντας στα υπερωκεάνια και τα κρουαζιερόπλοια, αλλά και την εξέλιξη της τέχνης της αφίσας.

Παράλληλα, μαρτυρούν κοινωνικές και ανθρώπινες καταστάσεις που επιβάλλουν τα ταξίδια: για αναψυχή, φυγή από τη φτώχεια, μετανάστευση, γνωριμία με άλλη μέρη κ.λπ. Στις αφίσες, άλλοτε κυριαρχεί το εξωτικό στοιχείο του προορισμού: κάτοικοι της Αιγύπτου πάνω σε καμήλες ή μπροστά σε πυραμίδες, Ινδιάνοι στα δάση του Αμαζονίου.

«Η αφίσα σηματοδοτεί τον νεωτερισμό, την κατάκτηση του παλαιού κόσμου, έρχεται να προσελκύσει τον θεατή σε ένα ταξίδι ανακάλυψης του νέου και άγνωστου κόσμου, σε ταξίδι με σκοπό την αναψυχή», γράφει η Κατερίνα Παπακωνσταντίνου, ιστορικός, λέκτορας του Ιονίου Πανεπιστημίου, που έχει την επιστημονική επιμέλεια του τόμου. Τα μέσα μεταφοράς, συνεχίζει, πρέπει να πείσουν για την επιτυχή ολοκλήρωση του ταξιδιού. Μικροσκοπικοί άνθρωποι εικονίζονται μπροστά σε γιγάντια πλοία, που προκαλούν δέος. Οι αφίσες για τα υπερωκεάνια απευθύνονταν στους ταξιδιώτες της πρώτης θέσης. Ισως, στους επιβάτες της τρίτης θέσης, υπόσχονταν ταχύτητα και ασφάλεια.

Σ' αυτή την τρίτη θέση, σε υπερατλαντικά ταξίδια, προς τη Νέα Υόρκη, την Αυστραλία και Λατινική Αμερική, κάτω από αντίξοες συνθήκες, γράφτηκαν μικρές «οδύσσειες» με κάθε είδους πρωταγωνιστές, όπως γράφει στο κεφάλαιο «Μετανάστευση και υπερωκεανία» η Μαρία Δαμηλάκου: νεαρούς άνδρες που μετανάστευαν οδηγούμενοι από το όνειρο της επιτυχίας, ξεριζωμένες οικογένειες, νύφες που πήγαιναν να παντρευτούν από φωτογραφίες, παλιννοστούντες που είχαν αποτύχει να πλουτίσουν και επέστρεφαν στη γενέτειρά τους.

Ο αναγνώστης δεν θα απολαύσει μόνο τις αφίσες, αλλά θα κατατοπιστεί επαρκώς μέσα από τα κείμενα τεσσάρων ιστορικών (επιπλέον των Κατερίνας Γαλάνη και Αλεξάνδρας Παπαδοπούλου) γύρω από την ακτοπλοΐα, την τέχνη της αφίσας, την μετανάστευση σε σχέση με τα πλοία και την κρουαζιέρα στη Μεσόγειο.