Θέατρο Πόρτα: Ελεύθερα και «απενοχοποιημένα» βαδίζει στη νέα σεζόν [το πρόγραμμα]

18.05.2015
Εξαιρετικά ενδιαφέρον παρουσιάζει το πρόγραμμα του θεάτρου Πόρτα για τη σεζόν 2015- 2016, καθώς κινείται ελεύθερα και «απενοχοποιημένα» μεταξύ σύγχρονης, κλασσικής και σύγχρονης-κλασσικής δραματουργίας και απαρτίζεται πολύ ιδιαίτερες παραστάσεις κινούμενο γύρω από τον νοηματικό άξονα του «Σχεδόν Αθώοι».

Ένα πρώτο χαρακτηριστικό των σκηνικών του προτάσεων είναι το «άνοιγμα» στη λιγότερο γνωστή δραματουργία χωρών, όπως η Αυστραλία και ο Καναδάς, καθώς και σε συνεργασίες με καλλιτέχνες του εξωτερικού. Ένα δεύτερο, είναι το γεγονός πως σε όλα τα έργα θα μπορούσε να διαπιστωθεί ως κοινός θεματικός άξονας η αναζήτηση «αυτοσυνείδησης», ο στοχασμός πάνω στην ευθύνη και την ανευθυνότητα, συλλογική και μη, καθώς και το τί γίνεται με τις ζωές μας, όταν έρχεται κάποια στιγμή ο «λογαριασμός» της κατάχρησης ψευδαισθήσεων. Πώς θα κριθούμε τελικά; Ένοχοι; Αθώοι; Ή μήπως κάτι πολύ λιγότερο ξεκάθαρο;

Οι παραστάσεις που θα παρουσιαστούν είναι οι:

ΣΚΟΤΕΙΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ
Άντριου Μπόβελ

Μια γυναίκα βρίσκεται νεκρή σε μια ερημική τοποθεσία κοντά σ’ έναν αυτοκινητόδρομο. Κατηγορούμενος για το φόνο της, ένας άνεργος πατέρας που αρνείται επίμονα την ενοχή του. Σιγά σιγά, καθώς το νήμα ξετυλίγεται μέσα από την αριστοτεχνική αφηγηματική δομή του σπουδαίου Αυστραλού συγγραφέα, μπλέκονται γύρω από το συμβάν αρκετά ακόμη πρόσωπα, όπως ο αστυνομικός που διερευνά την υπόθεση, η γειτόνισσα που κατέδωσε τον ύποπτο, οι σύζυγοι όλων αλλά και οι εραστές τους.

Γίνεται, εν τέλει, να εμπιστευτείς έναν άγνωστο; Και πόσο γνωστοί μας είναι οι άνθρωποι με τους οποίους μοιραζόμαστε τις ζωές μας; Ένα ψυχολογικό θρίλερ με πολλές ανατροπές, πρωτότυπη θεατρική φόρμα, ποιητική ατμόσφαιρα κι ενδιαφέρουσες δεύτερες αναγνώσεις, που έρχεται από τους μακρινούς Αντίποδες.

Παρ’ ότι το έργο έγινε γνωστό εκτός Αυστραλίας από την κινηματογραφική μεταφορά του το 2001 με τίτλο Lantana (σε σενάριο του ίδιου του Μπόβελ), η θεατρική του εκδοχή δε σταμάτησε να παίζεται σε ολόκληρο τον κόσμο με μεγάλη επιτυχία λόγω της ακαταμάχητης θεατρικής γοητείας της σκηνικής του μορφής και των ιδιαιτεροτήτων του πρωτοτύπου. Αν και κάποιες απ’ αυτές θυσιάστηκαν χάριν του «ρεαλισμού» της- κατά τ’ άλλα- εξαίρετης και πολυβραβευμένης ταινίας.

Σκηνοθεσία/ Μετάφραση: Θωμάς Μοσχόπουλος

Με τους: Άννα Καλαϊτζίδου, Χρήστο Λούλη, Άννα Μάσχα, Γιώργο Χρυσοστόμου


Πρώτη παράσταση Νοέμβριος 2015

THIS IS WAR
Χάνα Μόσκοβιτς

Ο διακεκριμένος και πολυβραβευμένος Καναδός σκηνοθέτης Άλαν Ντίλγουορθ, συνεργάτης του σπουδαίου Βρετανού συγγραφέα Έντουαρντ Μποντ και βασικός συντελεστής του σημαντικότερου ίσως θεάτρου σύγχρονου ρεπερτορίου του Τορόντο, του Soul and Pepper Theatre, μας παρουσιάζει, στην πρώτη του συνεργασία με το Πόρτα, ένα από τα πιο επιτυχημένα καναδικά έργα που παρουσιάστηκαν στη χώρα του τα τελευταία χρόνια: το «ThisisWar» της νεότατης Χάνα Μόσκοβιτς.

Μια τετράδα στρατιωτών, όλοι μέλη της καναδικής αποστολής στο Αφγανιστάν, απολογείται προκειμένου να διαλευκανθούν τα αίτια και οι συνθήκες ενός πολύ δυσάρεστου συμβάντος μεταξύ «ειρηνευτικών δυνάμεων» και Αφγανών. Ποιος είναι ο πραγματικός πόλεμος εν τέλει; Ποιοι οι αθώοι; Ποιοι οι ένοχοι;

Σκηνοθεσία: Άλαν Ντίλγουορθ

Με τους: Άννα Καλαϊτζίδου, Ηλία Μουλλά

Η παράσταση θα συνοδευτεί από διαλέξεις και σεμινάρια της συγγραφέως και του σκηνοθέτη. Με την υποστήριξη της Καναδικής Πρεσβείας

Πρώτη παράσταση Δεκέμβριος 2015

ΟΙ ΙΔΙΟΤΡΟΠΙΕΣ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΝΝΑΣ

Αλφρέ ντε Μυσσέ

Το πρώτο αριστούργημα του σπουδαίου Γάλλου ρομαντικού ποιητή και συγγραφέα του 19ου αιώνα που καταγράφει με συγκίνηση και λεπτό χιούμορ τους στρόβιλους της ερωτικής δίνης μέσα στην οποία περιπλέκονται ένα ή και περισσότερα ερωτικά τρίγωνα. Μια κωμωδία που φέρνει δάκρυα; Ή ένα δράμα όπου χαμογελάς; Σίγουρα, ένα σπουδαίο κλασσικό έργο για τα πάθη, τα λάθη και τις γλυκόπικρες πλάνες της ζωής. Ο Ντε Μυσσέ είναι ελάχιστα παιγμένος στην Ελλάδα και ενώ στην εποχή του τα έργα του θεωρήθηκαν κατάλληλα μόνο για ανάγνωση, αποδεικνύεται πολύ πιο σύγχρονος από πολλούς ομότεχνούς του, οι οποίοι, ενώ ξεσήκωσαν θύελλες στη θεατρική σκηνή της εποχής τους, σήμερα αργοσβήνουν στην αφάνεια.

Σκηνοθεσία/ Μετάφραση: Θωμάς Μοσχόπουλος

Με τους: Ξένια Καλογεροπούλου, Ντένη Μακρή, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Γιώργο Παπαγεωργίου, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Χρήστο Σαπουντζή, Αλέξανδρο Χρυσανθόπουλο

Πρώτη παράσταση Ιανουάριος 2016

ΟΙ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΤΡΟΦΟΥ ΤΕΡΛΕΣ
Ρόμπερτ Μούζιλ

Η νουβέλα του συγγραφέα του «Ανθρώπου δίχως ιδιότητες», γραμμένη στις αρχές του 20ου αιώνα, συγκαταλέγεται στα αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Παραμένει όμως, ακόμη και σήμερα, επικίνδυνα επίκαιρη. Διασκευή του έργου ανεβαίνει για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή.

«...όσον αφορά τον Μπαζίνι, δε θα πω “κρίμα το παιδί” ό,τι και να γίνει. Ακόμα κι αν τον καταγγείλουμε, αν τον πλακώσουμε στο ξύλο ή αν έτσι για το κέφι μας τον βασανίσουμε μέχρι θανάτου, δε θα το πω. Γιατί δε μπορώ να φανταστώ, ότι ένας τέτοιος άνθρωπος μπορεί να έχει κάποια σημασία στο θαυμαστό μηχανισμό του κόσμου...αξίζει όσο κι ένα σκουλίκι στο δρόμο...».

Τρεις τρόφιμοι μιας στρατιωτικής σχολής, όπου εκπαιδεύονται τα παιδιά των «καλύτερων» οικογενειών της Αυστρίας, θα βουτήξουν στην πιο σκοτεινή πλευρά του εαυτού τους, τιμωρώντας βάναυσα τον «παραστρατημένο» συμμαθητή- εραστή τους. Ανάμεσά τους ο νεαρός Τέρλες, συνένοχος- παρατηρητής, θα νιώσει το αιφνίδιο και αναπότρεπτο ξύπνημα της σεξουαλικότητάς του. Μέσα στο ημίφως, στα μικρά καμαράκια αυτού του «αξιοπρεπούς κτιρίου», θα αποχαιρετήσει για πάντα την αθωότητα, θα αναρωτηθεί για την ηθική του και θα γνωρίσει την επικίνδυνη ηδονή του κακού. Του κακού που- αναπόφευκτα κάνει κανείς την αναγωγή- θα γενικευτεί στην Αυστρία, καθώς και στην υπόλοιπη Ευρώπη κάποια χρόνια αργότερα, όταν οι τρόφιμοι της στρατιωτικής σχολής θα είναι πλέον ενήλικοι αξιωματούχοι.

Μετάφραση: Αλέξανδρος Ίσαρης
Διασκευή: Μαυραγάνη Γεωργία- Ομάδα Χάπι-Εντ
Σκηνοθεσία: Μαυραγάνη Γεωργία

Πρώτη παράσταση Φεβρουάριος 2016

ΝΟΥΑΡ

Μια παράσταση των Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου πάνω σε κείμενα της Πατρίτσια Χάισμιθ

Πόσο θα απολαμβάναμε μια αστυνομική ιστορία, αν ήταν γυρισμένη ανάποδα σαν γάντι; Αν ο μηχανισμός του θρίλερ ήταν προβλέψιμος και ολοφάνερος μπροστά στα μάτια μας; Αν ξέραμε το δολοφόνο απ’ την αρχή; Αν απ’ τον κυνισμό έβγαινε γνήσιο αίσθημα, κι απ’ τη μαυρίλα έβγαινε γέλιο; Το πολύ γνωστό και επιτυχημένο «ντουέτο» θεατρανθρώπων υπόσχεται πολλές ανατροπές ως προς το πώς αντιλαμβανόμαστε την αφήγηση μιας «νουάρ» ιστορίας.

Με τους: Ακύλλα Καραζήση, Νίκο Χατζόπουλο

Πρώτη παράσταση Μάρτιος 2016

BRAZILIAN RHAPSODY

Νίκος Καραθάνος

Ο σημαντικός θεατρικός δημιουργός με το τόσο προσωπικό ύφος υπόσχεται μια ακόμα έκπληξη στο θεατρικό κοινό της Αθήνας. Αυτή τη φορά, θα είναι (μάλλον) μια παράσταση «χωρίς λόγια». Μια παράσταση με πολλή σάμπα, κασάσα, καριόκας, φαβέλες, μελαμψά κορμιά, παγιέτες, φτερά και ποδόσφαιρο, πολύ ποδόσφαιρο, ίσως πάλι και τίποτε από όλα αυτά. Ίδωμεν…

Πρώτη παράσταση Μάρτιος 2016 (εκτός απροόπτου)

ΤΟ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΣΠΙΤΙ
Κάρλο Γκολντόνι

Στο κλείσιμο της θεατρικής σαιζόν, ακριβώς μετά το Πάσχα και στο πλαίσιο της ευρύτερης συνεργασίας με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κοζάνης, το Πόρτα θα παρουσιάσει «Το καινούριο σπίτι» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.

Η κλασσική κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι επιστρέφει στην ελληνική σκηνή είκοσι χρόνια μετά το τελευταίο ανέβασμά της. Μια ξεκαρδιστική ιστορία μιας κοινωνίας που πνίγεται στα χρέη και αδυνατεί να συμβιβαστεί με την πραγματικότητα. Η ενοικίαση ενός καινούργιου πολυτελούς σπιτιού από έναν χρεοκοπημένο μεσοαστό, θα σταθεί η αφορμή για το ξεμασκάρεμα ενός ελαφρόμυαλου κόσμου που ενδιαφέρεται πρωτίστως για το φαίνεσθαι και πασχίζει να κρύψει με κάθε τρόπο το πραγματικό πρόσωπό του. Μια ιταλική κωμωδία ηλικίας τριών αιώνων, η οποία, φυσικά, καμία σχέση δεν έχει με την Ελλάδα του σήμερα…

Μετάφραση: Τζένη Μαστοράκη

Διασκευή- Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος

Σκηνικά- Κοστούμια: Τίνα Τζόκα

Κίνηση: Ανθή Θεοφυλίδου

Μουσική επιμέλεια: Νίκος Βίττης

Βοηθός σκηνοθέτη: Μάνος Βαβαδάκης

Με τους: Μάνο Βαβαδάκη, Μαρία Γεωργιάδου, Θανάση Δήμου, Όλγα Ιωσηφίδου, Θύμιο Κούκιο, Ιωάννα Παγιατάκη, Ερατώ Πίσση, Μαρία Τσιμά κ.ά.

Μετά το Πάσχα 2016

Χορός

«Εντός και Εκτός Ορίων»


Μετά την επιτυχημένη εισαγωγή του χορού στο Πόρτα την περσινή χρονιά, η συνέχεια ήταν φυσιολογική και αναμενόμενη: δύο νέες προτάσεις θα κάνουν τη σκηνή μας να «χοροπηδήσει» και πάλι. Το νέο είναι ότι καλλιτεχνικός υπεύθυνος για τις παραστάσεις χορού είναι από φέτος ο στενός συνεργάτης μας Χρήστος Παπαδόπουλος.

THE HERO
Σοφία Μαυραγάνη

Ο Οδυσσέας ή ο Ηρακλής, ο Beowulf ή ο Superman, είναι τελικά το ίδιο και το αυτό πράγμα. Μεγάλοι πολεμιστές που μάχονται τα δαιμόνια και τους δράκοντες της εποχής τους.* MichaelUslan

Είναι ο ήρωας αποτέλεσμα ευφάνταστης μυθοπλασίας ή η αντανάκλαση της κοινωνίας μέσα στην οποία δημιουργήθηκε;

Το έργο πραγματεύεται, με τρόπο σκωπτικό και παιγνιώδη, την ιδέα του Ήρωα. Χαρακτηριστικά από αρχαίες, μυθολογικές φιγούρες έως και τους σύγχρονους υπερήρωες αναμιγνύονται μεταξύ τους και δημιουργούν επί σκηνής ένα νέο πολυμορφικό μοντέλο. Ο Ήρωας με ικανότητες πολύ μεγαλύτερες από αυτές των υπολοίπων ημών μέσων ανθρώπων, έρχεται για να μας θυμίσει τί του συμβαίνει και να μας εξηγήσει το ανεξήγητο.

Ιδέα/Δημιουργία: Σοφία Μαυραγάνη
Ερμηνεία/Συν-Δημιουργία: Δρόσος Σκώτης, Νώντας Δαμόπουλος, Tadeu Liesenfield
Μουσική Σύνθεση: Γιώργος Πούλιος
Σκηνικός Χώρος/ Κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος
Επιστημονικοί Συνεργάτες: Διονύσης Τζαρέλας, Κλειώ Παπαπαντολέων, Βασίλης Tαρούκ
Φωτογραφίες: Mαργαρίτα Νικητάκη

Παραγωγή: FINGERSIX

Πρώτη παράσταση Νοέμβριος 2015

TRIO
Χρήστος Παπαδόπουλος

Τρεις χορευτές. Μια παρτιτούρα ενός κλασσικού έργου για τρία όργανα. Ο κάθε χορευτής χορεύει σε απόλυτη αντιστοιχία με την παρτιτούρα του κάθε οργάνου ξεχωριστά. Είναι απλώς μια παρτιτούρα που χορογραφείται σχολαστικά; Ή είναι η αναζήτηση του μέτρου σε μια εποχή χωρίς σαφή όρια και κώδικες;

Πρώτη παράσταση Ιανουάριος 2016

Όπερα

ΠΥΓΜΑΛΙΩΝ
Ζ.Φ. Ραμώ

Η Ομάδα μουσικού θεάτρου Ραφή, μετά την επιτυχημένη πορεία της όπερας Сendrillon της PaulineViardot (α' πανελλήνια παρουσίαση) σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση, στρέφει το βλέμμα της στο γαλλικό μπαρόκ με την όπερα- μπαλέτο "Πυγμαλίωνας" του Ζ. Φ. Ραμώ. Στον πυρήνα του έργου ο γνωστός μύθος του γλύπτη που ερωτεύεται την ίδια του τη δημιουργία. Ο φόβος και το πάθος, η διαρκής αγωνία και τα αδιέξοδα του καλλιτέχνη μεταμορφώνονται σε μπαρόκ οπερατικό κομψοτέχνημα από το σημαντικότερο εκπρόσωπο του είδους. Τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο εικαστικός και σκηνογράφος Πάρης Μέξης, διακεκριμένος δημιουργός στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε μια σύγχρονη, εντελώς πρωτότυπη ανάγνωση.

Σκηνοθεσία- σκηνικά- φωτισμοί: Πάρης Μέξης

Μουσική διεύθυνση- διδασκαλία- τσέμπαλο: Μιχάλης Παπαπέτρου

Κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος

Μουσικοί: Δημήτρης Τίγκας, Δημήτρης Κούντουρας, κ.ά.

Τραγουδούν οι: Χρήστος Κεχρής, Λητώ Μεσσήνη, Αναστασία Κότσαλη, Μάιρα Μηλολιδάκη

Πρώτη παράσταση Οκτώβριος 2015

ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙΣ:

ΛΙΛΙΟΜ
Φέρεντς Μόλναρ

Λίλιομ μπορεί στα ουγγρικά να σημαίνει κρίνο, αλλά στην ουγγρική αργκό είναι το «λουλούδι», η «μάρκα», η «μούρη», ο άνθρωπος του υποκόσμου. Ο Λίλιομ στο έργο του Μόλναρ είναι ένας γοητευτικός αλήτης, βίαιος, απρόβλεπτος, παιχνιδιάρης και ακαταμάχητα αλαζόνας. Ο κόσμος του συναρπαστικός, λαμπερός και εύθραυστος ακριβώς όπως ο γεμάτος ιλιγγιώδεις ψευδαισθήσεις κόσμος του Λούνα Πάρκ της Βουδαπέστης, της οποίας είναι το απόλυτο «αστέρι». Μέχρι που εμφανίζεται ένα κορίτσι που θα ραγίσει την επίχρυση επιφάνειά του μια για πάντα.

Απόδοση– Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος

Σκηνικά–Κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής

Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
Επιμέλεια Κίνησης: Χρήστος Παπαδόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτης: Άννα Μιχελή


Με τους: Τάσο Δημητρόπουλο, Άννα Καλαϊτζίδου, Γιάννη Κλίνη, Έμιλυ Κολιανδρή, Φιλαρέτη Κομνηνού, Ηλία Μουλά, Κίττυ Παϊταζόγλου, Σωκράτη Πατσίκα, Γιώργο Χρυσοστόμου

ΜΟΤΖΟ
Τζεζ Μπάτεργουερθ

Μια ξέφρενη μαύρη κωμωδία με πυρετώδεις ρυθμούς και παραβολικές αναγωγές πάνω σε θέματα εξουσίας, ελέγχου και προδοσίας. Σαν ένα ξαναδιάβασμα πολιτικών και ψυχολογικών μοτίβων του Σαίξπηρ και του Πίντερ από τον Κουέντιν Ταραντίνο.


Μετάφραση/Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος

Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού
Κοστούμια: Κλαίρ Μπρέσγουελ
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτης: Άννα Μιχελή

Με τους: Ηλία Μουλά, Αργύρη Ξάφης Γιώργο Παπαγεωργίου, Αλέξη Φουσέκη, Αλέξανδρο Χρυσανθόπουλο, Γιώργο Χρυσοστόμου


ELVEDON
Χρήστος Παπαδόπουλος

Μια χοροθεατρική παράσταση βασισμένη στο μυθιστόρημα

της Βιρτζίνια Γουλφ «Τα κύματα»

Το κύριο στοιχείο από το έργο της Γουλφ που αποτελεί έμπνευση και θεματική της παράστασης, είναι η διαρκής συμπαντική ροή του χρόνου: μια πανίσχυρη δύναμη αλλαγής που ορίζει έναν κόσμο διαρκώς μεταβαλλόμενο όπου γέννηση και θάνατος, έρωτας και φιλία, ατομικό και κοινωνικό αποτελούν ενοποιημένη συνέχεια, καθώς και την έκφανση μιας αδιατάρακτης νομοτέλειας. Ζωές που έρχονται και χάνονται η μια μετά την άλλη σαν κύματα στην άμμο της ακτής, όμως το ίδιο το νερό δεν χάνεται ποτέ και αναδημιουργεί τα επόμενα κύματα.

Η κίνηση μέσα από την επανάληψη και τη σταδιακή οργανική ανέλιξή της αποτελεί τον βασικό τρόπο αφήγησης της παράστασης.

Χορογραφία: Χρήστος Παπαδόπουλος

Μουσική: Coti K

Κοστούμια: Παναγιώτα Κοκκoρού

Φωτισμοί: Νίκος Βλασσόπουλος

Βοηθοί χορογράφου: Κατερίνα Σπυροπούλου, Χαρά Κότσαλη

Φωτογραφίες-Βίντεο: Πάτροκλος Σκαφίδας

Χορεύουν: Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Ερμής Μαλκότσης, Χαρά Κότσαλη, Νώντας Δαμόπουλος, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Νάντη Γώγουλου

Γ.Οικονόμου